Litet problem..

Skall lägga ett 14 mm flytande klickgolv i ett rum där två väggar består av putsade murar och det dessutom finns en putsad skorsten mitt i rummet.

Frågan är hur man på ett vettigt sätt tar hand om expansionsutrymmet på ca 8 mm längs murarna och runt skorstenen. Man kan ju inte gärna fästa lister på murarna..

Finns det möjligen någon typ av lagom eftergivlig gummilist man kan lägga i springan mot muren eller något annat bra trick?
 
Ser inget problem att fästa golvlisten på murstocken, vad skulle vara problem med det?
 
Limma list? Trycka i latex i en färg som passar golvet alt muren? Som du vet så är jag inte golvläggare men det var dom två sakerna jag skulle funderat på först (jag har snart samma "problem" i sommarstugan runt skorsten och på sidan om öppen spis).
 
Problemet är att jag tror det kommer att se konstigt ut med en list på en (grovt) putsad yta, men jag kanske inte tänker på rätt sorts lister?
 
Glufsglufs skrev:
Limma list? Trycka i latex i en färg som passar golvet alt muren? Som du vet så är jag inte golvläggare men det var dom två sakerna jag skulle funderat på först (jag har snart samma "problem" i sommarstugan runt skorsten och på sidan om öppen spis).
Latex är en tanke! Det skulle kunna funka. Eller kanske någon annan typ av elastisk fogmassa, typ utefog som fäster på det mesta.
 
Jag kommer ha samma golvlist överallt här, snyggast så.
 
mycke_nu skrev:
Problemet är att jag tror det kommer att se konstigt ut med en list på en (grovt) putsad yta, men jag kanske inte tänker på rätt sorts lister?
Mina ytor är iofs väldigt släta, jag utgick från dem.
 
mycke_nu skrev:
Latex är en tanke! Det skulle kunna funka. Eller kanske någon annan typ av elastisk fogmassa, typ utefog som fäster på det mesta.
d^_^b
 
Lägger upp en bild. Passar inte riktigt bra med golvlister mot mina murar.
 
  • IMG_0469.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade lika dant, satte dit ett rep på ca:40 mm runt och det vart jättesnyggt, köpte det på bauhas.
 
Satte golvlisten med spikplugg som spacklades över, latexfog mellan mur och list och sedan målning.
 
  • Golvlist.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Limma dit listen går ju naturligtvis också bra!
 
Har en kamrat som precis flyttat in i vindsvåning. Där har tidigare ägare varit generösa med latexfogen där golv möter murstock på flera ställen. Ser inte helt dumt ut fastän den är rejäl. Där är fog och vägg av samma nyans.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.