Hej,

Har byggt in nätverksuttag i vårat hus under renoveringen och tänkte nu dr igång det och tyckte det borde vara lätt, men... Får allt att fungera på en dator, men när jag sen ska koppla in TV, m.m i de andra uttagen så får de ingen "ton", hur gör man då?

Har idag på min ingång ADSL-modemet, sen en Switch (Lexcom) som förgrenar ut allt i huset. Därifrån på den dator som fungerar har jag en D-link trådlös router som i sin tur är kopplad direkt till min stationära dator. Dvs, allt trådlöst fungerar som det ska, dock dålig räckvidd pga mycket tjocka väggar, därav nätverkandet...

Köpte då en Netgear-router (150) för att sätta mellan modem och switch, men då sackar allt ihop. Har testat att "installera" routern först på dator och uppgradera båda enheterna, men icke. Har testat byta plats på dem etc, men inte.

Ngn som vet vad jag gör för fel?

(Telia premium support är ingen höjdare...)

Mycket tacksam för alla små tips!!!
 
Jag hänger inte riktigt med. Är det ett modem eller modem med inbyggd router? Annars behöver du en router också. Du skriver också att din trådlösa router sitter kopplad direkt in i datorn. Vad menar du med det?
 
Först modem från det till routern och sedan till nätverket, routern har väl även en inbyggd switch. Har du även ett tv abonnemang hos telia. Har du nån kryptering på nätverket och nån brandvägg som ligger och "bromsar"?
 
har du tv via adsl? för så fall ska ju tvboxen väl kopplas in direkt i modemet? är ju fyra utgångar på modemet fast det är ingen router utan 1a utgången för datatrafik o andra för tv. bara en tanke om de är nåt sånt du gjort fel.
 
Är det telia ADSL så ska datatrafiken in på en port i modemet och TV boxen i en annan (pass på färgerna dock)
 
Posta en bild eller ett schema på hur din anläggning ser ut
 
Tack för alla svar hittills. Men jag tror jag ska försöka förklara bilden lite.
(I källaren) Först sitter modemet, ADSL Zyxel 660 H Triple play, sen kommer en 24 ports switch (märke okänd), därefter kommer en typ av switch a la LexCom som styr mitt nätverk, telefoner m.m.
Prövade då att sätta in en en router efter modemet och innan första switchen. Då uppstod problemet att jag ej fick ngn kontakt med internet på routern 1 trappa upp som normalt fungerar när jag bara har modem och switch. Men samtidigt fungerar då ej de övriga nätverksuttagen. Därför var min plan på en router "extra" efter modemet för att ordna till detta, då Telia bara ger ut en IP-adress. Tror jag inte kan förklara det bättre tyvärr...
 
Hampafroe skrev:
Tack för alla svar hittills. Men jag tror jag ska försöka förklara bilden lite.
(I källaren) Först sitter modemet, ADSL Zyxel 660 H Triple play, sen kommer en 24 ports switch (märke okänd), därefter kommer en typ av switch a la LexCom som styr mitt nätverk, telefoner m.m.
Prövade då att sätta in en en router efter modemet och innan första switchen. Då uppstod problemet att jag ej fick ngn kontakt med internet på routern 1 trappa upp som normalt fungerar när jag bara har modem och switch. Men samtidigt fungerar då ej de övriga nätverksuttagen. Därför var min plan på en router "extra" efter modemet för att ordna till detta, då Telia bara ger ut en IP-adress. Tror jag inte kan förklara det bättre tyvärr...
Du måste ha ADSL-modem -> Router -> Switch. + att din Tv skall rakt in i port 2 på adsl-modemet (om jag minns rätt)

Anledningen till att det inte fungerade är att har du anslutit ditt modem till en dator och sen sätter in en router så måste du vänta 20 + mins med modem avstängst så att den blir av med den ip-adressen som är kopplad till mac-adressen i din dator...

Så med andra ord stäng av modemet i 20 min och koppla sen in routern... man skall inte vara hialös :)
 
C
Och har du en till router som bara ska fungera som åtkomstpunkt så får du gå in i inställningarna på den, nånting i stil med Settings -> Wireless -> Mode -> AP/Access Point (istället för Gateway eller Router eller vad det kan tänkas stå)
 
Om routrarna kör med samma IP-Adress funkar det inte heller. Exempel 192.168.0.1 på båda routrarna.
Byt ipadress i den andra routern som du ska ha som trådlös anslutning samt stäng av DHCP servern i den routern. Koppla sedan in en kabel till valfri "LAN" port ej "WAN" eller "internet" eller liknande ingång. Tänk på att aktivera eventuell kryptering innan du stänger av DHCP funktionen i router 2 då den annars är det krångligare att komma åt denna.
TVboxen ska kopplas in direkt i ADSL modemet på den porten som är angiven för TV samt även så med eventuell IP-telefonidosa från Telia. Andra operatörers IP-telefoni kopplas in efter första routern.

ADSLMODEM - ROUTER 1 - SWITCH - ROUTER 2 (med WiFi)
|- TV
|- TELEFONIDOSA
ledig port

Som sagts tidigare så bör man vänta minst 20 minuter mellan det man byter utrustning direkt efter modem Växlar mellan dator/router

Hoppas att du blev något klokare av detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.