Tjena

Vet någon om jag kan se i menyn på 1245 hur mycket ström själva pumpen dragit i dec??
Kan man se hur mycket elpatronen samt kompressorn gått under dec?
Hur mycket som gått till varmvatten relativt till golvslingorna?

Jag hittar inte dessa uppgifter i menyn på pumpen.

Skulle vara lite intressant för just nu värmer jag bara 30kvm golv med en 6kw pump.
180 meter borrhål.
Har av olika anledningar Inte dragit igång resten av huset innan vintern kom..
 
Det tror jag tyvärr du kan se utan elmätare för VPn.
 
Du menar att det inte går? Fattar inmte varför eftersom pannan ger sken av att vara hypermodern med ledskärm och datorliknande menysystem.

Då är det ju omöjligt att veta hur mycket av månadens elförbrukning som går till uppvärmning.
Kasst.
 
Även om att jag tycker manualer är för fegisar så kan dom vara till hjälp ibland.d^_^b. Troligen behöver du en egen mätare för att se vad den dragit totalt. Finns att köpa gamla renoverade hos din nätleverantör eller på nätet.:)
 
Bommade ett inte i mitt inlägg ser ja, sorry. :)
Nej, jag tror det krävs en separat mätare för VPn.
 
Tråkigt, polarna med andra pannor kan bara kolla i sina menyer och se exakt hur många W pannan dragit under dec.
Jag vill ju ha någon mätare i såfall som logar så jag kan se mellan 2 datum samt även momentant. Finns ens det att eftermontera.? Tycker att detta va ruskigt kass av NIBE eftersom det garanterat ligger i alla villaägarens intresse att veta energiförbrukningen för varmvatten och värme.. Tumme ner.
 
Vad har polarna för pannor? Går inte på vår IVT heller i alla fall.
 
Ska kolla. Jag vet att den ena har en CTC eco Heat 5kw
I menyn finns Historisk info, där ser man hur mycke el som tillförts pannan samt hur många gånger per dygn den startat samt gått i minuter.

Jag kan ju också se antal starter och minuter. Men inte tillförd Kw.,

Går det inte att hacka sig in i något serviceläge och se detta?
 
På IVT kan man inte ens se antal starter, det tycker jag är lite dåligt. Jag kan se antal timmar elpatron respektive antal timmar som pumpen gått. That´s it.
 
På min Nibe 360P kan man komma in i servicemenyerna genom att trycka en viss kombination på knapparna, kommer dock inte ihåg vilken den var och jag vet inte var bruksanvisningen är i nuläget men om det går att komma in där så borde det stå i bruksanvisningen, det gjorde det i min iaf:)

I servicemenyerna kunde man ställa in olika saker och därmed förändra arbetssättet för pannan.

Man kunde även se hur många start/stopp kompressorn hade gjort. Vet dock inte om man kunde se hur stor energiförbrukningen har varit.

Jag återkommer om jag hittar bruksanvisningen:)
 
Jag kan komma in i servicemenyn genom att hålla in ENTER i 7 sek. men det känns som om jag ändå inte ser allt.
T.ex. finns en bläddringsmeny där sidorna heter typ 1(23), 2(23), 3(23) 17(23), 18(23),,, ja ni fattar, det ser alltså ut som om det skall finnas 23 undersidor på menyn men när man bläddrar hoppar den över vissa.
 
På IVT:n tror jag inte man kan se antal starter ens från service- eller installatörsmenyerna, men rätta mig gärna om jag har fel. Skulle vilja kunna se det.
 
Antar att det inte är så enkelt att man kan multiplicera gångtiden med nominella effekten eftersom den går olika hårt beroende på värmebehov ellerhur?

Vad är normalt antal starter? Tycker den startar och stannar var 20e minut. Kanske ska ändra i prioriteringen till 60 min varmvatten och 60 minuter golv. Fast då kanske det blir ojämn temp i huset. 40 minuter? Det halverar ju i allafall antalet starter och stopp.
 
Jag har en IVT HE E9, den ser jag antal starter och timmar på.
(REGO1000)
På HT Plus går det inte.

Undrar om inte Thermia visar hur mycket den förbrukat, är dock inte 100.
 
Holpers skrev:
Jag kan komma in i servicemenyn genom att hålla in ENTER i 7 sek. men det känns som om jag ändå inte ser allt.
T.ex. finns en bläddringsmeny där sidorna heter typ 1(23), 2(23), 3(23) 17(23), 18(23),,, ja ni fattar, det ser alltså ut som om det skall finnas 23 undersidor på menyn men när man bläddrar hoppar den över vissa.

Det är helt enkelt för att vissa sidor är där för info av vissa tillbehör som du tydligen inte har.
det är alltså inget fel utan precis som det ska.

På 360 går du in i meny 8.1.1. och sätter den på service. Nej, du kan inte se vad din 360 har dragit i kw.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.