:@Hej!
Jag har ett problem med garageportens motor. Dörren åker ner och vänder upp igen. När den åker upp så åker den för långt upp och slår i axeln men stannar i uppe läge. Har försökt och göra inställningar med två vita skruvar som sitter på sidan av motorn, men lyckas aldrig ändra på något . Back på motor sitter två skruvar dem är för att mäta trycket. Försökt vrida på dem utan resultat. Motor är en Chamberlain modell 4210E. Dörren går fint inget hinder ner jag kör för hand. Kärvar ingenstans. Med vänlig hälsning . Om ni har några typs. Tack.
 
Milkshaken
Först måste du kolla så att du inte har fått in nån is eller nåt i gummilisten som sitter i nedkant... Det är klämskydd i dessa portar.
Sen kan du se om du hittar sensorena till klämskyddet.... ta bort gummilisten och sök av området kolla efter skräp, is mm.
Funkar inte det så får du programmera om den.

Du får programmera dom manuellt.... men allra först rekommendrar jag dej att ta ur stickproppen, ha den ur några sekunder sen sätta tillbaka den igen...
Kolla i din manual, nu e de ett par år sen jag monterade flera såna portar och det är nästan samma förfarande på alla...
Man brukar få trycka på en programmeringsknapp, sen trycka upp, så långt du vill ha den, klicka på programmeringsknappen igen, sen trycka ned, stanna med programmeringsknappen och sen kontrollera...
 
Ja, men vad sitter en sån programerings knapp? Ser inte någon knapp? Is finns inte eller någon skräp.
 
Om man tittar bakifrån på motor det finns en grön knapp som lyser grönt tills jag trycker på dosan sen slocknar den det är enda liten knapp som jag ser..
 
Milkshaken
Kolla manualen,. det kan skilja sen en del på olika fabrikat.
Men kolla gummit först.
 
  • Gilla
MiWi
  • Laddar…
Skulle ta bort gummilisten imorgon och kika. Det hela började att dörren börjar åka upp igen så fort nådde betonggolvet. Och märkte att den åker för långt upp och slår mot axel.
 
824296087046909scale.jpgSå ser den ut på bak sidan.
 
Undrar om dörren måste stanna om man går under i pågående cirkel om den har klämskydd överhuvudtaget eller några sensorer. Men ända jag kan göra hålla i mot dem så åker upp dem.
 
Milkshaken
Skriver kort från iphone i 80 knyck.
Har du en manual, kan du skriva ner namnet, modellnr, och serienr??? Skriv här så ska jag googla lite sen.
 
Ända som står på den är Chamberlain Lift Master, ner jag tog bort locket eller kåpan så står det modell 4210E.
 
Milkshaken
Är det wireless så har du en del sökresultat här...: http://www.liftmaster.com/consumerweb/service/manuals

annars använd gardinen mitt på sidan du kommer till för att kolla vidare.....

Chamberlain Lift har en skaplig sida att söka ifrån.... Försök själv...:)
 
NR:24
Backautomatiksystemtestet är viktigt. Garageporten ska gå
tillbaka vid kontakt med ett 50mm hinder placerat på golvet. Vid
bristfällig justering av öppnaren kan en stängande garageport
orsaka allvarlig personskada. Upprepa testet en gång i månaden
och justera efter behov.
Tillvägagångssätt: Placera ett ca 50mm tjockt hinder (1) på golvet
under garageporten. Kör porten i nedåt-riktning. Porten måste
reversera när den träffar hindret. Om porten stannar vid hindret, är
nedåt-rörelsen inte tillräckligt lång. Öka nedåt-gränsläget genom att
vrida justeringsskruven för nedre gräns 1/4 varv motsols. Upprepa
testet.
När porten går tillbaka vid kontakt med det 50mm tjocka hindret, ta
bort hindret och kör öppnaren en hel rörelsecykel. Porten skall inte gå
tillbaka vid stängt läge. Om det händer, justera gränserna och kraften
och upprepa backautomatiktestet.
 
Milkshaken
Som sagt, det står i manualen.... Läs ...
 
Det var länge sen, men vill säga att det finns två små plåtar som begränsar vart skulle dörren stanna . Dem små plåtarna har ramlat ut och då fanns inget som ska göra stopp på dörren. Visste inte att dem ska sitta där. Nu är det åtgärdat och funkar utmärkt. Men tack för all hjälp jag fick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.