Jaha, så var det dags (igen)! Någon bröt sig in i stugan, under senhösten/vinter.

Stugan är inte vinterbonad, så jag tittar bara till den någon gång ibland under senhöst och vinter. Inte mycket av värde som jag lämnar där, men eftersom jag håller på och renoverar (och har begränsat med utrymme i lägenheten) fanns lite verktyg (självklart ej synliga utifrån) som jag lämnat kvar till nästa säsong, och dessa försvann förstås.

Vad har ni för bra tips mot inbrott i stugor som står tomma länge på vintern?
Säkrar jag upp ytterdörrarna mer så knackar de väl sönder ett fönster i stället, och sedan kommer det regna och snöa in... (Förstår f.ö. inte att tjuven/-arna inte ens orkar bry sig om att skjuta till dörren, tur i oturen hade det inte snöat in).
Att sätta lås även på fönsterluckor går ju enkelt, men även det blir ju busenkelt att bryta upp. Och så är det ju det att ju mer man lås och förstärkningar som sätts dig, desto mer av värde antar väl tjuven att det finns där inne...

Och även om jag tömmer stugan helt varenda gång jag lämnar den så är det ju ändå ett elände med inbrott och dörrskador även om de inte hittar något att stjäla.

Tips, tankar och idéer tas tacksamt emot!
 
Fixelix skrev:
(Förstår f.ö. inte att tjuven/-arna inte ens orkar bry sig om att skjuta till dörren, tur i oturen hade det inte snöat in).
Ju mindre det syns att dom varit där ju längre tar det innan det upptäcks, hade dörren stått öppen hade kanske någon granne uppmärksammat det och det blivit upptäckt snabbare.

Mitt enda tips är att minera kåken d^_^b
Alternativt ett larm med en rejäl mistlur som gör att man inte kan vistas i kåken...
Dold kameraöverakning i huset, med lite tur är dom omaskerade när dom gör inbrottet...
 
C
Rökaggregat, blixtaggregat, siren som ger ifrån sig outhärdliga läten, direktlarm till SOS Alarm och till dig samt alla grannar, lås och bom på hela huset, stora varningsskyltar, taggtrådsstängsel med stängsellarm och eltrådar, vallgrav, minfält, ja listan kan göras lång. :)
 
Svårt läge, speciellt som man kan plöja ner hur mycket pengar som helst i förebyggande åtgärder, men aldrig vara garanterad att det inte händer igen.

Några tips,
1. Se till så att det är god insyn samt att inget av värde syns. Lämna gärna garderober/skåp öppna så att det syns redan från utsidan att de är tomma.

2. Lås, fönsterlås, brytskydd etc.

3. Larm som sänder SMS eller ringer upp dig. Skrämmer kanske inte en tjuv som redan bestämt sig för att gå in, men det kan ge dig en indikation på att något har hänt så att du kan åka dit och stänga till. D.v.s. slippa att det regnar in ett par veckor eller så.

Lycka till o hoppas ni slipper fler inbrott fram över.
 
Om det inte är för dyrt så borde väl ett larmavtal med någon firma vara perfekt på ett sånt ställe där man inte vistas så ofta.

Nån som har en anning om vad ett sånt avtal kan gå på per år?
 
Ställer mig lite frågande med nyttan i ett larm med larmavtal, när larmbolaget väl är på plats efter ett larm så är tjyvarna redan långt borta.... I alla fall om stugan är lite ensligt belägen...
 
Zixten skrev:
Ställer mig lite frågande med nyttan i ett larm med larmavtal, när larmbolaget väl är på plats efter ett larm så är tjyvarna redan långt borta.... I alla fall om stugan är lite ensligt belägen...
Nu är inte jag någon inbrottstjuv men spontant tror inte det finns så många tjuvar som väljer att stanna kvar i stugan om larmet går och det finns information om att larmet är kopplat till exempelvis Securitas. Finns nog i sådant fall enklare hus att bryta sig in i. Om jag inte är helt ute och cyklar låg ett larmavtal hos en bekant på lite drygt 4000 kr per år och det kanske kan vara värt om man har lite värdeföremål?
 
Redigerat:
Om det inte är för långt till närmsta granne så borde ett enkelt sirén-larm räcka för att skrämma ut dem ifall de bryter sig in. Klisterlappar/larmdekaler borde funka också. Det absolut enklaste och hyfsat effektivt är ju att montera upp halogenstrålkastare med rörelsedetektorer som lyser upp ordentligt om någon närmar sig. kostar inte många kronor heller. Be också grannarna tömma posten, och gärna klampa runt på uppfarten om det har snöat så det ser ut som att det är hyfsat välbesökt/använt.

Själv riggade jag upp en del otrevliga verktyg inne i friggeboden på lantstället när det var inbrottsturné i vintras...kvastskaft i lagom höjd innanför dörren och burkar, trädgårdsredskap och annat lite huller och buller...och skruvade ut lampan. "Tyvärr" blev det inget inbrott...hade det nästan varit värt.
 
Tack för alla förslag, både konkreta och mer "intressanta"!
Att gräva några gamla hederliga fångstgropar med spetsade pålar i botten och kamouflera, sätta upp taggtråd lite här och där och kanske en truppmina vid dörren har onekligen varit tankar som föresvävat mig... Men det kan bli lite jobbigt om någon vän råkar ut för något av dem på kvällskvisten, och jag lär väl helt diskvalificera mig för midsommarfester framöver! ;)

Problemet är att det ligger ganska avskilt, syns knappt från vägen som går förbi, och det finns inga grannar i närheten. Men det ligger ändå inte mitt ute i skogen, så polisen skulle väl kunna vara där på tjugo minuter (om de inte är upptagna med annat förstås). Men ett larm för 4000/år och en inbrottsfrekvens på ett var 5 år så skulle det vara en kostnad på 20 000/förhindrat inbrott, och eftersom det är och (om planen håller) skall fortsätta vara ett enkelt ställe utan tv, dator och annan stöldbegärligt så känns det som en onödig kostnad.

Ibland funderar jag ärligt talat på att alltid tömma på allt av en anings stöldbegärlighet och bara haspa dörren och lämna en lapp på den att "Allt är tömt, men vill du titta in så gör det, glöm bara inte att haspa dörren igen när du går!" Men det är ju lite opraktiskt att släpa en massa verktyg eftersom mina renoveringar går väldigt stötvis.

Så med andra ord står jag kvar vid ungefär den standard på lås som är nu, d.v.s. det går att bryta upp med en kofot och lite lugn och ro för tjuven, i stället för att sätta mer brytskydd och då även behöva sätta grova beslag på fönsterluckor med resultatet att de ändå tar sig in, bara med mer skada att fixa efteråt...

Kanske ett gammalt hederligt högljutt larm utan årliga kostnader skulle vara ett bra komplement. Och någon funktion som kan skicka ett sms till mig så att jag kan göra något. Är det någon som har koll på "larm" som skickar ett sms till ett fördefinierat nummer???

Larm som även tar bilder tror jag inte så mycket på, efter vad jag hört om tillfällen där de haft bild på förbrytaren, ibland t.o.m. identifierat denne, men inget händer ändå från rättsväsendet...

En variant vore nog att ha en flyttbar och kamouflerad spikmatta precis i början på uppfarten, men då måste jag först se till att ingen oskyldig person som bara skall vända bilen råkar köra på den. Och risken är väl att en asförbannad tilltänkt tjuv med fyra punkteringar på bilen tuttar eld på kåken eller så i stället...
 
Har du inga bekanta som åker HD ?

Vissa av de långhårigare mcklubbarna har dekaler som man kan
sätta på sin dörr för att förhindra stöld och skadegörelse .
 
Du kan inte gömma dina verktyg i t.ex. krypgrunden eller något liknande? Kombinera det med ett enkelt siren larm så de inte känner att de har all tiden i världen att rota runt efter något av värde.
 
Vi har haft stora och små inbrott genom åren och nu börjar torpet likna Fort Knox. Vi har vägbommar på alla möjliga infartsvägar. Skulle man försöka köra in över ängen måste man övervinna ett grävt dike. Ev. tjuvar måste alltså parkera på landsvägen. Larm med siren och telefon till våra mobiler på alla dörrar och fönster i alla byggnader utom utedasset och vedboden. Videokameror (atrapper) på gavelspetsarna. Rörelsedetektorer i förråd, stall och hus. Alla låsen i husen måste öppnas med nyckel för att man ska kunna komma ut (om man har klättrat in genom ett fönster). Viktiga förråd har inte bara hänglås utan är också permanent stängda med skruv på tre meters höjd. Alla stegar är inlåsta. Ta i trä - vi har fått vara i fred det senaste året...
 
S
Lägg pengarna på en gravsten. Placera gravstenen så pass nära ingången till din tomt att det blir omöjligt att inte se den. Sätt gärna upp strålkastare med IR som är riktade mot gravstenen. Framför gravstenen gräver du ett hål. Mura gärna upp med lekablock inuti så det inte förfaller av regn. På gravstenen låter du det graveras följande:

"RIP
Okänd

Denna tjuv vilar här
sedan han bragds om
livet på denna plats
då han för sista gången
försökte ta det som inte
var hans att ta."

Har du pengar över så köp en exakt lika dan gravsten och placera bredvid en bit bort och bygg en liten kulle istället för ett hål framför den.
 
Redigerat:
Håller med föregående, larm som är kopplat till sms, då vet man i alla fall att något har hänt och kan åka upp och fixa så det inte står allt för länge. Vill dom in kommer de in, det kan man inte göra så mycket åt. Att ha larm kopplat till huset är väl segt och dyrt, innan någon hunnit dit är det väl redan försent. Nä sms-larm och telefonnummer till en bra granne som bor permanent är mitt föslag.
 
Nu brukar jag normalt inte förespråka billiga larm av okänd kvalité, men för dina behov tror jag dock att du kan hitta billiga alternativ på t.ex. blocket.

Undvik rörelsedetektorer då risken för falsklarm är störst med dessa (inte kul att fara ut till stugan i tron att man haft inbrott, bara för att konstatera att det är ett falsklarm), satsa istället på magnetkontakter för dörrar och eventuella inbrottsvänliga fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.