Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ad acta skrev:
Nej jag säger som finnen i reklamen "NU PLEV DET FEL"
Det känns inte som du ska komma med några tips till någon!
Men lycka till med bastun, och ta stänkaren när du är klar inte före!d^_^b
Du får gärna precisera vad som är fel i mitt inlägg.
För du verkar inte ha koll alls utan bara dissar,
 
Ad acta skrev:
Nej jag säger som finnen i reklamen "NU PLEV DET FEL"
Det känns inte som du ska komma med några tips till någon!
Men lycka till med bastun, och ta stänkaren när du är klar inte före!d^_^b

Vad är fel i mitt inlägg?
PROOF MAN PROOF!!!
 
Ad acta
Tänk på, mannen att du svarar på frågan:

Ska det se ut så här?


Första inlägget här på forumet!
Vi har köpt ett radhus med ett renoverat badrum i.
Jag har tagit en bild på golvbrunnen.

Ska det se ut så här?:S





Virgata skrev:
nej men alltså ovanför den blå ringen ska inte membranet finnas den ska vara nere mot golvet in i kanten på den blå ringen fastklämd,

Så här långt låter det bara lite flummigt.

ovanför sitter ju en lite snyggare rostfri lösning till golvbrunnen som skall passa in i storleken med klinkersplattorna, frågan är om avståndet från denna och ner till den nya golvbrunnen/blå ringen är stor, det ser ju så ut, vilket som så är ju det ingen fara eftersom det är sättmassa som då bör ligga mellan den rostfria och ner mot membranet.

Nu är vi en bit in på förfesten.

Någon kanske tyckte det var för skrovlig yta och tryckte dit en massa silikon, eller så har fixen spruckit, och då kan det vara allvarligt om det är ett golvbjälklag, Men i detta fall med betongkonstruktion runtom i allt finns inge annan risk än att vatten kan spridas in under membran och fuktspärr vilket i sin tur leder till att membran och fuktspärr släpper som sedan leder till att fixen spricker och plattorna släpper.

Nu är vi en bra bit in i förfesten, någon har t.o.m tänt på en pipa med mögelsvamp. Det är nu finnen ropar:

NU PLEV DET FEL

Rekomendationerna är inte alltid så bra, fuktspärr på betongplatta oisolerad är inte så bra, isolerad klarar det sig bättre, men just oisolerad kan få problemet med att fukt sprider sig mellan betong och fuktspärr, vilket leder till ovan beskrivna med plattor som släpper.


På lättbetong skall man lägga fuktspärr om man inte putsar och finspacklar med speciellt spackel avsett för plattsättning, samma gäller för hålbetongblock. Mao behöver man inte använda fuktspärr i betongkonstruktioner om man gör på rätt sätt, betong möglar inte. Ska själv göra bastu och bad och dusch i källaren på en villa från 1948 och har varit osäker, men igår läste jag det jag beskrivit ovan.

Men som sagt, är det fuktspärrat och membranet blivit skadat tex om fixet spruckit sönder så kanske silikonet hamnat där av den orsaken. Lösningen är då att ta upp några plattor runt om för att sedan få bort fixet och komma ner till fuktspärren, det som då är viktigt är att befintlig fuktspärr inte skadas, och speciellt inte mot ytterkanterna av de plattor man tar upp. Detta är inget som är en barnlek och man bör nog tänka till mer än en gång innan man ger sig på det själv. Det måste som sagt bli helt rent, samtidigt som den befintliga fuktspärren inte får bli skadad. Därefter lägger man på nytt membran och ny fuktspärr enligt konstens alla regler och därefter kan man lägga tillbaka plattor och brunnsramen.
Vad tycker du själv "virgata", låter ditt inlägg som ett bra lättförståeligt svar/ förslag??????

??
Jag tänker inte notera alla fel då det tolkas som jag "bara dissar" så jag hoppas du ser dom själv.
 
nej men alltså ovanför den blå ringen ska inte membranet finnas den ska vara nere mot golvet in i kanten på den blå ringen fastklämd,

"Så här långt låter det bara lite flummigt."
Vart är det flummiga? Membranet skall inte ligga ovanför den blå ringen den ska klämmas in innanför den, det är det ringen är till för.
-------------


ovanför sitter ju en lite snyggare rostfri lösning till golvbrunnen som skall passa in i storleken med klinkersplattorna, frågan är om avståndet från denna och ner till den nya golvbrunnen/blå ringen är stor, det ser ju så ut, vilket som så är ju det ingen fara eftersom det är sättmassa som då bör ligga mellan den rostfria och ner mot membranet.

"Nu är vi en bit in på förfesten."
På bilden ser det ut som att det är otroligt mkt fix, någon har lagt ett för stort lut, eller flytspacklat ut lutet, så ser det iaf ut på bilden. Vad är felet hos min kommentar?Sättmassan ligger ovanpå alltid membranet! ----------

Någon kanske tyckte det var för skrovlig yta och tryckte dit en massa silikon, eller så har fixen spruckit, och då kan det vara allvarligt om det är ett golvbjälklag, Men i detta fall med betongkonstruktion runtom i allt finns inge annan risk än att vatten kan spridas in under membran och fuktspärr vilket i sin tur leder till att membran och fuktspärr släpper som sedan leder till att fixen spricker och plattorna släpper.

"Nu är vi en bra bit in i förfesten, någon har t.o.m tänt på en pipa med mögelsvamp. Det är nu finnen ropar:

NU PLEV DET FEL"
Har du någonsin sett en betonplatta mögla? Betong möglar inte. Det andra ang silikonet är ju klart och tydligt så att jag påpekar att det inte bör vara där, alltså att något har blivit tokigt.
------


---Vart är resten av felen mr besserwisser, bevisa felen, du har ju hittils inte gjort det.---


Rekomendationerna är inte alltid så bra, fuktspärr på betongplatta oisolerad är inte så bra, isolerad klarar det sig bättre, men just oisolerad kan få problemet med att fukt sprider sig mellan betong och fuktspärr, vilket leder till ovan beskrivna med plattor som släpper.


På lättbetong skall man lägga fuktspärr om man inte putsar och finspacklar med speciellt spackel avsett för plattsättning, samma gäller för hålbetongblock. Mao behöver man inte använda fuktspärr i betongkonstruktioner om man gör på rätt sätt, betong möglar inte. Ska själv göra bastu och bad och dusch i källaren på en villa från 1948 och har varit osäker, men igår läste jag det jag beskrivit ovan.

Men som sagt, är det fuktspärrat och membranet blivit skadat tex om fixet spruckit sönder så kanske silikonet hamnat där av den orsaken. Lösningen är då att ta upp några plattor runt om för att sedan få bort fixet och komma ner till fuktspärren, det som då är viktigt är att befintlig fuktspärr inte skadas, och speciellt inte mot ytterkanterna av de plattor man tar upp. Detta är inget som är en barnlek och man bör nog tänka till mer än en gång innan man ger sig på det själv. Det måste som sagt bli helt rent, samtidigt som den befintliga fuktspärren inte får bli skadad. Därefter lägger man på nytt membran och ny fuktspärr enligt konstens alla regler och därefter kan man lägga tillbaka plattor och brunnsramen.
 
te kom han med annat än flummiga förklaringar.

Jag svarade på frågan, svaret var nej. med fortsättning i texten utan ett glömt komma, mkt ursäkt för missade komman, punkter och felstavningar, alt ordföljdsfel. Kan inte alltid bli perfekt. Men som sagt kan man inte ens säga annat än att något är flummigt, tagit supen för tidigt osv, så ska man nog inte alls yttra sig om byggsaker.
Ad acta! Vad har du för utbildning?
Ad acta! Kan du göra diffussionsberäkningar, hållfasthetsberäkningar, vind o lastberäkningar?
Ad acta och alla andra, reglerna har numer reviderats och idag är inte längre kravet med fuktspärr heltäckande i ett badrum/toalett, utan det sträcker sig till området och en bit utanför, mins inte avståndet utanför just nu. För övrig behöver man inte heller ha fuktsäkra skivor i samma område alltså utan för det som är våtzonen, som tex dusch. kör man med duschkabin behövs inget av det, egentligen. Vid brunnen är det alltid våtzon och där skall membran finnas.
Membranet ligger alltid under den blå ringen, aldrig över som det verkade framgå av någon här i tråden. Det är liksom vitsen att man skall klämma fast membranet inne i brunnen med den blå ringen.
Mellan fuktspärr/membran och klinkers ligger det sättmassa/fix, den kan absolut vara synlig mellan den rostfria plattan och ner till brunnen/den blå ringen, det är där någon lagt silikon, där skall det inte vara silikon, men ser säker snyggare ut när det är nytt än fixen gör, men inte så bra i längden.
Bygger man med klinkers ska dessutom golvet vara förstärkt under, min avstånd mellan reglar är 40cc, men det blir ju oftast naturligt med 30cc när man förstärker. Använder man våtrumsmatta, behövs ingen fuktspärr alls bakom. Går det hål i mattan så är det hål i fuktspärren också med största sannolikhet.

Vad gäller betong kan ni ju förklara varför man ska ha fuktspärr.
De rekommendationer jag fått av de som är mer kunniga än mig, är att inte fuktspärra vid betongkonstruktioner som i källare. Däremot lägger man möjligen ett membran vid brunnen för att slippa ev rinn ner vid sidan av brunn och rör, som kan krypa med hur lång som helst, och har man otur finns där en annan konstruktion som tar stryk där vattnet sedan kommer ut. Fixet skulle mao vara ett olämpligt mtrl mellan klinkers och kakel i dusch/våtutrymme om det skulle vara skadligt med fukt på en betongplatta.
Dessutom om man har otur som jag sa, kommer det upp fukt underifrån som lägger sig som en hinna mot fuktspärren, som gör att fuktspärren släpper från betongen, och då släpper snart hela skiten, och då är det ju kul med fuktspärr, jippi.
Betong tål fukt, och andas precis lika bra som klinkerfog och fix/sättmassa.
Har man en välisolerad grund, nyligen byggd är problemet inte lika överhängande, men har man inte en fuktspärr ner mot jordlagret kan fukten trots det leta sig upp och igenom betongen in under fuktspärren mellan betong och klinkers. Dessutom skall man ALDRIG ha dubbla lager fuktspärr som stänger in något mtrl.
Har man fuktspärrat nere under plattan under isoleringen, och det är fuktspärr ovan betongen, kommer det bli fuktigt inne i isoleringslagret, vilket inte är så bra, då isolerar det sämre. Förvisso ska inte fukten ta sig dit, men har man otur å kommer den dit, och då är det inte bra.
Har man ingen isolering ska man inte heller ha golvvärme i källaren, vilket drar fukten upp ur marken.
Vad anbelangar mitt badrum så gör mattläggaren jobbet, jag fixar med montering av väggskivor, golvskivor takskivor, och all typ av rördragning, vvs och el. Jag fixar med fönster och allt annat som montering av skåp, måleriarbeten.
Har blivit avstannat, men är nu på g igen.
Bastun står fri från källarväggarna, med isolering och fuktspärr på utsidan av bastuns stomme. Funkar klockrent, inga proplem där inte.
Så Ad Act kom med fakta om vad som var fel, men tror inte du kan det eftersom du inte klarat av det en fram till nu att precisera dig, utan bara flummar runt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.