Om tid är din stora bristvara ska du inte ha något hus alls. Då ska du flytta in i en hyresrätt. DÅ får du tid över för din son och dina vänner.
 
Men herregud!! Det är väl en stor skillnad i tid när det gäller att BYGGA ett hus i lösvikt eller att ÄGA ett hus!!! En hyresrätt är ju inte det jag vill ha, jag lägger gärna tid på att äga ett hus med sedvanligt underhåll. Men att bygga hus är med andra ord att lägga ALL SIN TID. Så andersmc, du måste verkligen ha missuppfattat det hela.
 
Chikennel skrev:
Ja det kanske du har rätt i. Men samtidigt undrar man ju hur högt kommer räntan verkligen att gå upp. Jag vill inte låta dum och naiv men jag lyssnade på en ekonomiprofessor i Malmö för ett par dagar sedan som sa att den rörliga räntan kommer nog inte gå över 4 %, han sa att vi aldrig kommer se nivåer på 6-7 % mer.
Vad trodde denna ekonomiprofessor om framtiden 2007?
 
Det har du rätt i nyfniken, jag vet inte. Men jag har nu tänkt på det du sa innan och jag räknar med 10 års räntan i mina kalkyler, då har jag ju en försäkring mot stigande räntor.
 
När jag diskuterade lånelöfte för något år sedan krävde bankerna 5-års ränta + 3%-enheter, det skulle innebära idag att bankerna kräver att man klarar nästan 8% i sina kalkyler.
 
Chikennel skrev:
Men herregud!! Det är väl en stor skillnad i tid när det gäller att BYGGA ett hus i lösvikt eller att ÄGA ett hus!!! En hyresrätt är ju inte det jag vill ha, jag lägger gärna tid på att äga ett hus med sedvanligt underhåll. Men att bygga hus är med andra ord att lägga ALL SIN TID. Så andersmc, du måste verkligen ha missuppfattat det hela.
Ja, jag kan tillstå att det inte är lätt att riktigt se vad det är du är ute efter. Du säger att du har ont om tid, men tråden handlar mest om räntor och lån, så det verkar även som om du har ett stort intresse av att hålla ner priset på huset. Då var mitt förslag att du, eftersom du är snickare, skulle ta ledigt från jobbet och bygga ditt eget hus. Men då har du inte tid med det.
Att åka iväg någonstans, vara där mellan 7 och 16 och arbeta, eller att åka till sitt eget hus och bygga på det mellan 7 och 16 tar, så vitt jag kan se, exakt lika lång tid.
 
Chikennel skrev:
Tack för svaret. I offerten för byggandet ingår redan priset för lagfart och pantbrev dock. I kalkylerna har jag räknat på att jag lägger in 15 % kontant, men då räknar jag iof lågt. Jag vill ju sälja huset jag har först och min förhoppning är att jag kan lägga mer än 15 % men jag vill inte räkna med några fantasisummor heller.

Visst har jag tittat på att bygga själv MEN då vinner jag ju ingen tid vilket är det jag ville få från början. Jag har köpt billigt och renoverat så mycket nu att det står mig upp i halsen, så därför skulle det vara skönt att slippa. Visst kostar det lite mer, men om jag värderar min tid med min son så är det helt klart värt det.

Hur är det igentligen med firmabilen jag har. Räknas den som förmån/lön?
Hur det är med firmabil vet jag inte- du betlar ju en förmånsskatt för den (?) - men hur den räknas som inkomst vet jag inte.
Rimligtvis räknas den INTE som inkomst då det blir lite krystat att få låna x kr mer för att man får tillgång till firmabil !?

/K
 
När vi köpte hus var det ingen som fråga om eller vad för bil vi hade.
 
Nyfniken skrev:
När vi köpte hus var det ingen som fråga om eller vad för bil vi hade.
De frågade oss (nov 2010), hur många och om de var belånade.
 
Tack för era svar. Det uppskattas
 
Nyfniken skrev:
Vad trodde denna ekonomiprofessor om framtiden 2007?
Sedan kan man undra om professorn, när han pratade ränta, var det bankens- eller riksbankensränte nivå han menade.

Sedan skulle jag (nästan) hålla med honom, förutom att jag inte skulle våga gissa på en ränte topp nivå
utan säga att Europa och Nordamerika som redan är "utvecklade" kommer ha (förhållandevis)
låg inflation och även låg ränta.
Asien (botre), Afrika och Sydamerika kommer ha högre inflation och även högre räntor.

Sedan går det ju (nu) väldigt bra för Sverige jämfört med övriga Europa vilket gör att det även inom
Europa kommer finnas ränte/inflationsskillnader, så tillvida att inte Euro införs....
(Vilket inte är så troligt de närmsta åren).

Firmabil, läggs inte en sådan in i lönen som ett förmånsvärde?
Det är väl det högre värde man skattar för men jag antar att du inte räknar med den när
du uppger din egna lön.
Tror att det är svårare att få lån/bra villkor som egenföretagare.
 
Angående tid.
Det som jag tror folk här menar när de säger att du skall ta ledigt ett halvår och bygga eget är ju att du faktiskt bara behöver låna upp 19-20000kr/månad som är arbetskostnad för dig, du behöver inte avlöna dig själv med alla sociala avgifter m.m.
Då kan du relativt billigt få upp ett eget hus, till materialkostnad + kanske 200 000kr som är dina levnadsomkostnader under tiden.
Ditt argument här var ju att du iaf inte fick tid för barn och vänner. Tanken är ju att du inte skall slita mer än c:a 40h i veckan, dvs pecis som om det vore ditt jobb, och vips har ingen tid försvunnit.
 
A
Hubbe2 skrev:
Angående tid.
Det som jag tror folk här menar när de säger att du skall ta ledigt ett halvår och bygga eget är ju att du faktiskt bara behöver låna upp 19-20000kr/månad som är arbetskostnad för dig, du behöver inte avlöna dig själv med alla sociala avgifter m.m.
Då kan du relativt billigt få upp ett eget hus, till materialkostnad + kanske 200 000kr som är dina levnadsomkostnader under tiden.
Ditt argument här var ju att du iaf inte fick tid för barn och vänner. Tanken är ju att du inte skall slita mer än c:a 40h i veckan, dvs pecis som om det vore ditt jobb, och vips har ingen tid försvunnit.
Vill man vara petig så borde man också lägga undan till pension (både allmän, PPM och eventuellt tjänstepension) man förlorar under tiden man är ledig. Sen borde man fundera på hur man hanterar sjukskrivning under ledigheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.