Hej,

Vi har en tvättstuga med en brunn i mitten på rummet. Nu tänkte vi bygga om och jag undrar om följande är tillåtet etc.

På ena sidan av rummet står idag tvättmaskinen samt en ho där sköljvattnet kommer ut i. Ibland händer det att slangen hamnar utanför vattenhon och vatten hamnar på golvet och rinner ned i brunnen. Tvättstugan ligger mitt i huset och har idag bra uppvärmning. Då detta hus byggdes ut på 70-talet är tvättstugan genomgång till en annan avdelning i huset.

Vad vi har tänkt oss är att låta tvättmaskinen och vattenhon stå kvar där de är men att bygga in dom bakom skjutdörrar.

Nu till frågan: Vi skulle vilja lägga nåtat teakgolv i tvättstugan och har funderat på följande:

- Regla upp golvet utanför platsen där tvättmaskinen och vattenhon står
- Lägga teak på hela det reglade golvet inklusive över brunnen med en lucka eller brunnslock över själva brunnen för åtkomst

Effekten av detta är att vi får ett plant golv i tvättstugan men behåller avrinning från tvättavdelningen. Om det läcker kommer då vattnet att rinna som idag, under det reglade golvet, till existerande brunn.

Givetvis bör man fundera på reglarnas material.

På detta sätt får vi vad vi vill ha, slipper kostnaden att flytta brunnen etc.

Är detta tillåtet med tanke på att, antar jag, detta specificeras som våtutrymme.
 
Skulle tro att det varken är tillåtet enligt "säkert vatten" eller särskilt klokt. Inte minst kommer du att ha en viss fuktuppbyggnad om du har en golvbrunn med en vattenyta i ett mellanutrymme under ett trägolv.

Vet inte hur mycket du har att spela med mellan golv och golv, men är det omöjligt att bygga ett regelrätt tätt avloppsystem där befintlig golvbrunns vattenlås fimpas och du kopplar ett korrekt rörsystem till den nya platsen och där skapas ett vattenlås?
 
Det förstår jag, om det varit vatten där konstant. I detta fall ser vi till att koppla slangen från tvättmaskinen så att den inte lossnar från vattenhon.

Dessutom kommer golvet vara monterat så att det i värsta fall går att ta bort om det blir en stor vattenläcka.
 
Här kommer en översiktlig ritning på det som vi tänkt oss.

- Vattensäker och isloerad kant med tvättmaskin, vask etc. stående på det riktiga golvet så att eventuellt läckage inte kommer i kontakt med trägolvet
- Ett stort brunnslock alternativt en fuktsäker lucka över existerande brunnen

Med detta kan tvättmaskinen läcka och vatten rinner ned i existerande brunn utan kontakt med trägolvet.

Hmm, fungerar inte detta är det väl bara att göra om golvet.

tvttstugabrunn.jpg
 
Du har stavat fel till "dusch' :D
 
ser det, sorry
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.