Har en enkel friggebod med ett tak av korrugerad plast, mycket bra vad gäller ljusinsläpp, men inte så bra vad gäller täthet upptäckte jag just. Boden är ett par tre år gammal och har funkat fint hittills, men nu verkar det läcka i varenda skruv som håller den korrugerade plasten på plats, å då e de gjort helt enligt instruktionerna för plasttaket. Dumt nog valde jag att följa instruktionerna istället för det jag själv trodde på, det hade nog vart bättre så in retrospective.
Får nog bli till att byta ut hela sk-ten till våren, med en presenning på till dess.
 
Kan du inte bara byta ut farmarskruven mot en nya. Ny gummitätning kanske hjälper.
 
ToA skrev:
Ny gummitätning kanske hjälper.
Eller silikon?
Lossa skruven lite, torka rent på med lite silikon och dra fast skruven igen.
 
Är det rätt typ av skruv? Det är inte samma skruv till plåt- som till plasttak.
 
Allt är ju köpt i kit, så det ska vara rätt skruv.

Å att byta skruv funkar kanske, typ vartannat år då... :/

Silikon, nja.

Jag får väl avvakta tills det blivit lite varmare väder ute och se vad problemet kan vara samt vad som kan göras åt saken. Lite fundersam dock till att krypa runt på ett sådant tak, får väl lägga upp en rejäl plyfa att krypa runt på.
 
Dubbelkollade skruven jag använde när jag var förbi byggmarknaden idag. Det står i klartext på asken att det är för plastskivor mot trä. De är ju dessutom vita till färgen, och det är kanske inte det vanligaste när det gäller skruv till plåttak.
 
B
kan du beskriva hur du gjorde i monteringsskede?
 
byggare henke skrev:
kan du beskriva hur du gjorde i monteringsskede?
Vad menar du?
 
B
hur du lagt ut plasten? hur du skruvat? några tätningsremsere eller silicon
 
Det är inte kondens då? Ganska stor risk för det vid väderomslag har jag märkt på min veranda.
 
Nej, det är inte kondens.

Tja, skivorna är utlagda på och fastskruvade i läkten.
 
Lite konstigt är det, för det är rätt ovanligt att man får så mycket läckage som du beskriver i så pass nya tak.
 
Ja visst, det är mycket konstigt tycker jag. Det enda eventuella monteringsfelet jag kan tänka mig är dåligt åtdragna skruvar, men det vore väldigt olikt mig. Vi får se vad en närmare inspektion längre fram kan ge.
 
JO, det kan nämnas också att sista gången regnet vräkte ner så var det bom tätt, så det har börjat väldigt plötsligt.
 
Mysteriet tätnar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.