Känner mig ganska så mycket som en "newbie" när det gäller det här med att hitta en tomt. Efter att i flera månader kollat runt på exempelvis hemnet etc efter tomter så känner jag och maken att vi ville börja ta saken i egna händer.
Så vi var ute och åkte runt i helgen och tittade på de områden som vi skulle kunna tänka oss att bygga vårt hus i.
Så nu har vi några platser som vi vill kolla upp.
Men vad gör man nu? Vi har ingen aning om vad mark beteckningen är just där, behövs det om man ska kolla upp vem som äger området? Jag läste någonstans om att man skulle kontakta lantmäteriet... och på ett annat ställe att man skulle börja i kommunen. Vilket är det som gäller?

Jag försökte kolla lite på lantmäteriets hemsida... men måste erkänna att deras fackspråk gjorde mig absolut inte klokare... och det såg ut att mycket av det kostar. Då blev jag "orolig", kostar det något att använda sig av dem? Isåfall kanske man ska solla lite bland de tomter etc som vi tyckte såg intressanta ut...

Som sagt en newbie, men å andra sidan så är det inte så ofta som man bygger sig ett nytt hus. :p
 
Behöver jag säga att ni skaffat er en tuff uppgift? Lättast blir det förstås om ni hittat en ”färdig tomt” (existerande fastighet med givna gränser), från början skapad för bostadsbebyggelse. Lite värre om tomtköpet förutsätter avstyckning (nybildning). Oavsett hur väl ni lyckas har ni en lärorik tid framför er.

I handeln finns enkla och billiga papperskartor. Om ni inte redan skaffat den bör ni beväpna er med ekonomiska kartan, skala 1:10.000. Visserligen har den några år på nacken. Men ni får ändå de flesta ägogränserna och traktnamnen, direkt på ett bräde när ni ger er ut med bilen. Sätt kryss på kartan och notera fastighetsbeteckning på era läckraste smultronställen.

Fastighetsdatabasen finns tillgänglig från flera myndigheter. Mitt råd är att söka från kommunens byggnadsnämnd, eftersom det är där ni senare ska söka förhandsbesked och/eller bygglov. Dessutom kan byggnadsnämndens folk visa och förklara hur kommunens översiktsplan berör de ställen som intresserar er. Eftersom ÖP inte är juridiskt bindande syns den faktiskt inte i fastighetssökning. Men det är ju självklart intressant var politikerna vill ha framtidens väg- och flygbuller. Här syns också hur man vill utvidga tätorterna med nya industrier, köpcentra och bostadsområden.

För varje sökbar fastighet i databasen får ni uppgifter om fastighetens yta och kordinater, lagfarna ägares namn och personnummer, när och hur de förvärvat fastigheten, och till vilket pris (om den förvärvats genom köp). Här framgår också taxeringskod och taxeringsvärde, och vilka pantbrev som finns. Man får t.o.m veta hur fastigheten en gång i tiden (kanske för flera hundra år sedan!) har bildats. Dessutom framgår om fastigheten berörs av strandskydd och vilka andra formella planbestämmelser som idag är juridiskt bindande. Här finns också uppgifter om servitut (rättigheter och skyldigheter kopplade till andra fastigheter) och samfälligheter.
 
Kolla på husleverantörernas hemsidor också, många tomter kommer aldrig ut på Hemnet utan ligger bara hos dom. En granntomt till oss såldes efter att ägaren hade hamrat ner en skylt med texten "tomt till salu ring xxx om du är intressersad". Skylten stod inte där i en vecka ens (fast då var han smart och satte upp den samtidigt som det var visning på andra sidan gatan där det skulle byggas 11 grupphus).

När vi köpte vår tomt så var vi i ett område och tittade på en tomt (som vi inte gillade), men vi gillade området. Och då såg vi en tomt med en Myresjöhusskylt med Tomter till salu. Så på måndagen ringde jag Myresjlhus för att kolla upp det men efter möte med dom så kom vi fram till att vi tyckte man fick lite för pengarna med dom. Men då kollade min sambo upp vem som ägde tomten så ringde vi direkt till honom och erdjld 30 000 till om vi kunde köpa den direkt genom honom istället för att gå via Myresjöhus. Och det tyckte han också lät fint. Husföretagen äger sällan tomterna själva och de har inga juridiska rättigheter till dom heller så man ska inte tro att man måste bygga med dom bara för ett tomterna ligger på deras hemsida.
 
Intressant ämne ändå. Om man nu har till exempel ett stycke skogsparti man vill bygga på, hur gör man rent praktiskt? Ringer ägaren av marken och ber att få köpa en bit? Vad kostar avstyckningen?

Om sen tomten ligger några kilometer från närmaste el och vattendragning, vad kostar inkopplingen för det?

Och vad säger kommunen om att stycka av en bostadstomt mitt i ödemarken? Brukar dom tycka nåt?
 
Till det sista brukar de säga NEJ. Lättare om det redan ligger 2-3 hus samlade.
 
Men nånstans måste det ju börja, eller är det lättare om man styckar upp 4-5 tomter på en gång?
 
Vad kommunens fullmäktige tycker framgår av översiktsplanen (ÖP). Den visar hur de förtroendevalda i framtiden vill använda marken inom kommunens gränser. ÖP är INTE juridiskt bindande, och mycket schematisk. Juridiskt bindande detaljplaner spikas kanske många, många år senare. Man vill bara pinka in så stora revir som möjligt för att få så stort handlingsutrymme som möjligt.

Detta medför att bygglovsmyndigheten ofta motverkar enstaka nya bostäder, även om de hamnar just där ÖP anger framtidens bostadsområden. Oddsen är ungefär lika dåliga för nybygge mitt ute i det som också ÖP utpekar som framtidens "ödemark". Därför att denna ödemark på kartan kanske betraktas som rekreationsområde!

Bäst utsikt att för positivt förhandsbesked och småskalig projektering utom detaljplan har du ofta intill sedan länge spontant bebyggda stråk intill våra landsvägar. Alltså ställen där det är svårt att forma storskaliga bostadsområden. Men ta det bara som en hint. Inte som en naturlag.
 
FredrikoKarl skrev:
Men nånstans måste det ju börja, eller är det lättare om man styckar upp 4-5 tomter på en gång?
Det måste inte alls börja nånstans. Det är just det kommunerna inte vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.