Håller på och byter innerväggar i ett sovrum på bottenplan. Under har jag källare och ovanför har jag till större delen en övervåning (1,5 plans). Väggarna är ca 500mm tjocka och består av, utifrån sett, stavtegel, någon sorts frigolitskiva (ca 20mm) putsad tokhård tegelvägg, puts.
Nu har jag reglat upp med plåtreglar mot denna vägg (nordlig) och skall precis sätta fast träskiva och ovanpå det en gipsskiva.

Fråga: Är det dumt att slänga in lite isolering när jag ändå är i farten? Hade ursprunligen tänkt nöja mig med luftficka men det kanske är dumsnålt när man ändå är i farten?

Bör man välja någon speciell sorts isolering och bör man sätta en ångspärr över huvud taget?

Är det risk för att jag får mer fukt i ytterväggen om jag isolerar så att stavteglet spricker i större utsträckning än tidigare?
 
Mangan skrev:
Är det risk för att jag får mer fukt i ytterväggen om jag isolerar så att stavteglet spricker i större utsträckning än tidigare?
Vet ej vad stavtegel är och om det är frostsprängning som pågår. Om det är frostskador i teglet redan idag så blir det bara sämre med mer isolering, tycker jag.
gaia
 
Jag vet inte om det är nytt eller gammalt, men fogarna spricker.
Stavtegel är typ som mextegel.. typ halva tegelstenar som fasad.
 
Tanken med isoleringen är alltså främst att se till att innerväggen inte blir någon bongo-trumma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.