Hej!

Jag har försökt att få en uppftattningen på forumet hur lång tid det tar att resa ett prefabhus men inte hittat något bra svar. Ni som har byggt prefabhus 1 1/2 plans eller 2 plans. Hur lång tid tog det att resa huset tills att taket var på plats och tätt (papp)? Hur många var de som jobbade?

MvH

Henrik
 
henein skrev:
Hej!

Jag har försökt att få en uppftattningen på forumet hur lång tid det tar att resa ett prefabhus men inte hittat något bra svar. Ni som har byggt prefabhus 1 1/2 plans eller 2 plans. Hur lång tid tog det att resa huset tills att taket var på plats och tätt (papp)? Hur många var de som jobbade?

MvH

Henrik
Jag har medverkat vid 2 stomresningar. Dock bara 1 plans. Det tog 1 arbetsda vid båda tillfällena och vi var 6 man + kranbil.
 
Ok. Ja det lät ju inte så länge. Antar att det blir lite mer omman skall lägga mellanbjälklag m.m. En vecka borde väl fyra man fixa ett tvåplanhus ??

Henrik
 
Vårt LB-hus 185 kvm, 1-1/2 plan fick stommen rest och tät på 2 dagar. Tror det var fyra personer och kranbil första dagen.
 
Det tog 1 dag (7:00 till 20:00) för att resa vårt hus ett 2-plans Eksjöhus. Då var det papp på taket när de slutade. De var 6 man och kranbil vid resningen av vårat hus också.
 
Tack. Då gäller det bara hitta en bra firma för det. Var det husbolagens egna snickare eller anlitande de en annan firma?
 
Jag var med och reste ett 2-plans hus. Vi fick bottenvåningens väggar, mellanbjälklag samt en hel del virkes och skivpaket levererat första dagen. Andra dagen kom en långtradare med andra våningens väggar, takstolar mm.
Vi monterade bottenvåningen mellan 8 till 20 första dan.
Klockan åtta andra dagen började vi sätta övervåningens väggar och därefter takstolar.
Kranbilen skickades hem vid 18 tiden, då hade vi lyft runt en del material för att underlätta det fortsatta arbetet. Hade inte huset haft en knepig 2-plansdesign så hade det varit vädertätt efter två långa dar.
Det var fyra snickare samt en lastbilsmonterad kran som var med.

Jag har även satt ena halvan av ett litet 2-plans parhus, det gick på 12 timmar så var pappen på råsponten.

Mitt tips är att man inte ska snåla på ställningar när man reser ett konventionellt tvåvåningshus.
Det underlättar framförallt takstolsmontaget.

/Hans.
 
Tack, det ger en bra uppfattning. Bör man ha ställningar runt hela huset?

MvH

Henrik
 
henein skrev:
Tack, det ger en bra uppfattning. Bör man ha ställningar runt hela huset?

MvH

Henrik
Beroende på hur tomten och huset ser ut så kan det finnas fall då jag tycker det räcker med ställning på tre sidor men annars, ja det tycker jag man ska ha.
Ett tvåplanshus är ju inte färdigt i och med att väggarna står där, det ska kanske spikas vindskivor, smackas ihop knutar, takutsprång ska målas, plåt ska på plats mm. Det finns alltid behov av en bra ställning, framförallt med tanke på säkerheten.

/Hans.
 
En villa bör ta 1-3 dagar beroende på hur mycket som är prefabricerat, hur huset ser ut och hur många man som finns på plats.
 
Vårat LB-hus, pärlugglan som numer heter Classic 159, hade delar av takstolarna på plats dag 1 och dag2 var taket täckt liksom garaget. Dag5 var takpannor och stuprör på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.