Hejsan
Har köpt en rejäl rundtimmerstomme på ca 10 kvm i torrfura
2.80x3.5 meter. ca 3 meter upp i nock. Finns ingen dörr eller fönster än, så planlösningen kan jag göra som jag vill med.
Stockarna är riktigt tjocka ca 30-40 cm i diameter.
Vill gärna ha den avdelad med ett omklädningsrum.
har ni några tips på planlösning?

* Hur stor tycker ni bastudelen skall vara och skall den vara tvärsöver hela kortsidan?

* Behöver jag isolera något och sätta panel eller går det bra att ha synliga timmerstockar?

* Vilken golvkonstruktion tycker ni jag ska ha inne i bastun samt ute i omklädningsdelen?

* En annan sak jag har funderat mycket på är hur ni andra har löst dusch frågan. På sommarn kan man väll fixa en ute dusch med trädgårdslangen, men vi vill använda vår även på vintern. Har tillgång till vatten men om jag ska dra in det i stugan blir det väll en hel del strul med värmekablar och dyligt eller?
Finns det någon annan smart lösning? har ju sett någon typ av vattentank på aggregatet , men vill helst ha någon typ av dusch.

Det blev ett långt innlägg det här ;D

Hoppas på några kloka svar.
mvh jonas











 
Hej
Jag har erfarenhet av att bada i timmerstocksbastu, det är kanon bra speciellt när stockarna blivit varma.

I den bastu jag bastat i var planlösningen ungefär på detta sätt:
Omklädning med bastudel är avdelat på mitten av timmerstugan. (Om du vill ha fler sittplatser utökar du bastudelen och vise versa.)

Aggregatet till bastun sitter på mitten av stugan. I denna stuga har man löst uppvärmning /mysfaktor genom att ha en liten kamin i omklädningsdelen, denna kamin står på motsatt sida av bastuaggregatet på detta sätt kan man använda rökröret till både aggregatet samt kaminen. Bastun har ingen annan uppvärmning men det är inga problem att bada mitt i vintern -25 gr.

Stugan har ingen isolering, timmringen är tät.
Golv till omklädning kan du isolera, men det funkar även utan iso. Golvet i bastudelen har 0,5 - 1 cm springor där vattnet rinner ned, ingen separat golvbrunn mkt bra ventilation!

Bastun saknar el, belysning är oljelampor, mysfaktor!

Kallvatten är indragen till bastun, varmvatten värms på rökröret i en speciell behållare.

Takhöjden ca 2,40 i omklädning och ca 3 m i bastudel sadeltak (om jag kommer ihåg rätt)

Kanske lite rörigt?, om du har funderingar får du höra av dig
Lycka till !


 
Om det är furuväggar är det en god idé att sätta panel på de väggar du kommer att luta ryggen mot, furan blir väldigt het.
Tänk också på vilket aggregat/kamin du skall ha så att du lägger de avstånd som behövs innan du bestämmer var väggen skall byggas, skall du ha vedeldat så måste tex. manteln kring isoleringen + 5 cm runt om den kunna passera takstolar , nock osv. Plats att elda , värmeskydd mot vägg - allt tar plats, tänk efter före. Min erfarenhet av att ha glest golv i bastun är att man då gärna vill ha 3 nivåerför att få upp fötterna från kylan vid golvet. Tänk uppifrån 120-130 cm ner till översta laven och sedan 45cm till nästa osv. avsluta med ett litet fotsteg upp från golvet så funkar det även på vintern.
På vintern är man som regel så varm och go att man mycket väl kan duscha av sig i det uppvärmda vattnet utomhus med skopa eller trädgårdskanna med stril upphängd på en krok eller med hjälp av goda vänner
Belysning med fotgenlykta utanför bastufönstret eller genom ett fönster till omkl.rum garanterar mysfaktor .
Vad gäller ventilation, fördelning av ytor osv. - kolla in bastutråden här på forumet så får du säkert inspiration oc ideer. Lycka till !
 
tack för tipsen...........funkar det att värma vattnet i beredaren på vedeldade aggregatet? sen får man späda det med kallt vatten eller?
funderar på om det skulle duga med en sån där pumpdusch som man brukar ha som avfettningsspruta fast modell större? annars kanske det funkar bra med en vanlig vattenkanna precis som du säger.
Har ju riktig dusch inne i storstugan som man kan göra själva "slutduschen" i ....:)

ha det bra
 
Du har hett vatten i värmaren och blandar med kallt så en värmare på 20-30 l ger 60-70 liter dusch vatten åtminstone.
Det gäller att ha tillgång till kallvatten mao. Jag har bastat i flera sådana bastuar och en av dem hade helt enkelt en liten duschaltan runt knuten med en stor tunna på och tre "väggar"+ draperi som vindskydd. Det var bara att ta med sig en skvätt varm vatten i en hink och gå ut och blanda och skopa sig med utsikt över sjön - helskönt även mitt i vintern.
Simpelt och funktionellt utan en massa ledningar med frysrisk (lite vattenbärande på vintern men på sommaren finns det en slang) och andra problem. Är man många så är trädgårdskannan otroligt vattensparande men skopan är skönare.
 
Hos svärfar i finland (lappland) finns det en extra kamin brevid det vanliga bastuaggregatet som också eldas. Det har en rejäl vattenbehållare. Sedan bär han in ett par rejäla hinkar kallt vatten som får stå inne i bastun. Sen tar han också in ett par tomma hinkar som man kan blanda sitt eget vatten i. När man duschar blandar man sin hink med vatten och häller den över sig inne i bastun. Eftersom golvet har en ränna och sluttar rinner allt vatten ut utanför. Väldigt enkelt och inget som krånglar. Min bastu kommer bli som den. Enkelt och inget som krånglar. Fast jag kommer att dra in kallvatten i bastun så att jag slipper bära hinkarna.

Challe
 
Challe skrev:
Min bastu kommer bli som den.
Eh,,, Vår bastu menar du va'? lillbrorsan! Dessutom har jag ändrat mig, vi skippar vedeldat! 8) ;D
Lallallaa...*håller för öronen och sjunger högt*

Jo, men så som Challe beskriver det så ska det gå till om man bastar på äkta vis, allt annat är fejkbastning så..inget duschande här inte. 8)
 
Så elak får man väl inte vara mot sin bror att man hotar med att ta bort vedeldingen - ajabaja....
 
Nja, han tål. I dag bestämdes att bastun kommer ligga på hans tomt, så då blir det lite mer hans än min i alla fall. :-/
Då är det inte mer än rätt att han får betala den också, ellerhur?! 8)
 
MatildaSofia skrev:
Då är det inte mer än rätt att han får betala den också, ellerhur?!  8)
::)...och då är det väl inte mer än rätt, att han debiterar dig för dina bad. :-/ ;D
 
MatildaSofia skrev:
Nja, han tål. I dag bestämdes att bastun kommer ligga på hans tomt, så då blir det lite mer hans än min i alla fall. :-/
Då är det inte mer än rätt att han får betala den också, ellerhur?!  8)
Det är rätt man skall ta hand om de gamla ;)
De blir så lätt gaggia när de inte får sin vilja igenom ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.