Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag tycker det är tråkigt när genuina färgexperter faller undan för en finare sup.

Jag hade inte för avsikt att övertyga dig eller någon annan.
Jag konstaterad bara kort att det fanns några "luckor"..

Hur som helst.

Trevlig kväll!
 
(Kille lånar tillbaka sin användare)

Vi kommer att måla med linolje färg i köket har vi bestämt oss för. Och den enda anledningen är egentligen att det ser annorlunda ut och ger en annan känsla, de går ju inte direkt att komma ifrån. Och enda riktiga anledningen som har angetts för att inte använda linoljefärg inomhus är ju att de tar längre tid, och fler lager (plus sandpappringen då:))

Tyckte att kommentaren om att de är hälsovådligt var lite konstig... för visst går de väl att äta linolja?? (givetvis utan pigment då)

RAL: Vilka luckor hittade du? De framgår inte riktigt från dina inlägg..

(F.Y.I så tycker jag surströmming är jävligt gott)
 
Nej linoljefärg är inte hälsovådligt! Inte så länge man använder linoljefärg gjord på bara pigment och linolja och låter bli att spä med balsamterpentin (eller annat lösningsmedel) Jag målar sen flera år enbart med linoljefärg inomhus (fast jag ska prova äggoljetempera också men det har inte blivit av). Linoljefärg är överlägsen all annan färg när det gäller känslan och utseendet precis som du skriver Billy Bragg. Sen tycker jag dessutom att det är väldigt svårt at måla med annan modernare färg numera när jag vant mig vid linoljefärgen som ska målas så tunnt. Efter att jag började måla helt lösningsmedelsfritt upplever jag också att färgen torkar fortare. Jag vet att detta är mot vad alla säger men faktum är att det numera i princip alltid är torrt på under ett dygn medans jag tidigare fick vänta två dygn för nästa strykning. Jag tror att dte har en del att göra med att jag målar så mycket tunnare nu när färgen är så "trög" att stryka ut och jag verkligen arbetar in den i underlaget.

Jag kan inte se varför en färg som fungerar så bra på så många underlag, som är bra för trä, som är miljövänlig och trevlig att vistas i samt är tillverkad av naturmaterial skulle vara förlegad. Snarare tror jag att en hel del människor inte vågar prova för att det finns så många som har förutfattade meningar om färgen och som sprider dessa utan att ha egentligen kunskap.
 
Det är sältan och inte strömmingen som är god.

"
BillyBragg skrev:
(Kille lånar tillbaka sin användare)

Vi kommer att måla med linolje färg i köket har vi bestämt oss för. Och den enda anledningen är egentligen att det ser annorlunda ut och ger en annan känsla, de går ju inte direkt att komma ifrån. Och enda riktiga anledningen som har angetts för att inte använda linoljefärg inomhus är ju att de tar längre tid, och fler lager (plus sandpappringen då:))

Tyckte att kommentaren om att de är hälsovådligt var lite konstig... för visst går de väl att äta linolja?? (givetvis utan pigment då)

RAL: Vilka luckor hittade du? De framgår inte riktigt från dina inlägg..
Det var inte meningen heller...
Och för er som har bestämt er..
Ni är ju redan "säkra".

Så..

Trevlig kväll!
 
Sophie skrev:
Nej linoljefärg är inte hälsovådligt! Inte så länge man använder linoljefärg gjord på bara pigment och linolja och låter bli att spä med balsamterpentin (eller annat lösningsmedel) Jag målar sen flera år enbart med linoljefärg inomhus (fast jag ska prova äggoljetempera också men det har inte blivit av). Linoljefärg är överlägsen all annan färg när det gäller känslan och utseendet precis som du skriver Billy Bragg. Sen tycker jag dessutom att det är väldigt svårt at måla med annan modernare färg numera när jag vant mig vid linoljefärgen som ska målas så tunnt. Efter att jag började måla helt lösningsmedelsfritt upplever jag också att färgen torkar fortare. Jag vet att detta är mot vad alla säger men faktum är att det numera i princip alltid är torrt på under ett dygn medans jag tidigare fick vänta två dygn för nästa strykning. Jag tror att dte har en del att göra med att jag målar så mycket tunnare nu när färgen är så "trög" att stryka ut och jag verkligen arbetar in den i underlaget.

Jag kan inte se varför en färg som fungerar så bra på så många underlag, som är bra för trä, som är miljövänlig och trevlig att vistas i samt är tillverkad av naturmaterial skulle vara förlegad. Snarare tror jag att en hel del människor inte vågar prova för att det finns så många som har förutfattade meningar om färgen och som sprider dessa utan att ha egentligen kunskap.
Vi har alla våra gränser.
Synd att du inte hunnit prova äggoljetemperan.. En förträfflig färg.
 
Har aldrig utgett mig för att vara färgexpert. "Supen" smakade förträffligt.
 
RAL skrev:
Det är sältan och inte strömmingen som är god.
Wow du har svar på allt va :) Surströmming, enligt min mening, smakar inte bara salt!

Vi hade ju för övrigt inte bestämt oss, de va lite därför tråden startades ;)
 
Gött!

Vad va det för whiskey?
 
Sophie skrev:
Nej linoljefärg är inte hälsovådligt! Inte så länge man använder linoljefärg gjord på bara pigment och linolja och låter bli att spä med balsamterpentin (eller annat lösningsmedel)....
Ahh så de är lösningsmedlen som var/är hälsovådliga, då hänger jag med :)
 
Carolinerullgardin skrev:
Förstår inte vad du har fått för dig att akrylatfärgen måste grundas med oljebaserad grundfärg utomhus? .
Kanske här:

Akrylatfärg
(Akryl-latexfärg) är en vattenburen färg med goda arbetstekniska egenskaper. Den är användarvänlig men känslig för frost vid lagring och målning (+7°C är nedre gräns).
Hållbarheten hos färgskiktet anses god, men erfarenheterna hittills tyder på att den fuktsugande förmågan hos akrylatfärgskikt är en av orsakerna till allvarliga rötskador och missfärgning. Träytor grundas helst med lösningsmedelsburen alkydoljegrundfärg för att akrylatfärgen ska få bästa funktion. En del akrylatfärger kan innehålla viss mängd alkydolja. Den porösa ytstrukturen gör att smutsbenägenheten är stor jämfört med linolje- och alkydoljefärg. Det finns risk för missfärgning av mögel eller blånad, särskilt på ljusa kulörer.

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=11797


Eller här i Beckers färgfakta om deras Perfekt Akrylatfärg :

Omålat ändträ och skarvar behandlas först med Perfekt Grundolja och sedan Perfekt Trägrund.

http://beckers.resolutmrm.com/3B2_R...kers/media/G2Instance/PDF/G2In_08_0678_16.pdf

Finns massor äverallt om att man bör grundolja allt trärent innan man målar. Visserligen inte grundfärg kanske men likväl olja. Varför behövs oljan om färgen är så bra?

Hur kommer det sig att panelen på vårt torp som är från 1840 (även panelen är i stora delar från den tiden) är fullständigt upprutten och bara hålls på plats av plastfärgen som målats på (inte av oss) när fönstren på samma torp som också målades samtidigt med plastfärg har klarat sig mycket bättre i virket? Enda skillnaden är att fönstren tidigare varit målade med linoljefärg och panelen med slamfärg och dessa färgtyper finns som underlag under plastfärgen. Vad tror du det beror på att fönstren mår så mycket bättre?
 
RAL skrev:
Gött!

Vad va det för whiskey?
En Tallisker.
 
BillyBragg skrev:
Wow du har svar på allt va :) Surströmming, enligt min mening, smakar inte bara salt!

Vi hade ju för övrigt inte bestämt oss, de va lite därför tråden startades ;)
Inte bara salt, nog kan man blanda in lite (sur och rutten) "morgonprutt" också...

Tja, eller så är det synergieffekten mellan potatis, lök, gräddfil, tunnbröd och t ex. dill för jag har då aldrig hört någon som bara äter surströmming.
Så gott var det..
Själv har jag blott smakat rent och som allra hastigast.

HUUUAAA!

Angående färgen så gör du som du vill.
Om inte annat för att bilda din uppfattning.
 
Billy Bragg här kan du läsa om linoljefärgens hälsorisker (eller frånvaro av sådana :)), ett inlägg jag gjort för ett tag sedan som tar upp en del av det iallafall.
http://ekenasgard.wordpress.com/2010/01/09/linoljefargens-halsorisker/

Och här kan de som vill läsa om vanliga vattenbaserade färgers inverkan på astma och allergi hos barn!

http://sodergarden.wordpress.com/20...pa-elden-eller-att-halla-vatten-pa-min-kvarn/
I inlägget finns länkar till undersökningen som jag hänvisade till tidigare i tråden.
 
BiFuel skrev:
En Tallisker.
Aha, själv gillar jag mest mesiga highlands.
Men Talisker faller trots detta fint på läppen.
 
Sophie skrev:
[länk]
"På Karlstads Universitet har man gjort en undersökning som bevisar att vanlig väggfärg och vissa rengöringsmedel som finns i nästintill alla hem i Sverige ökar risken för att barn drabbas av allergier och astma. Jag har länge påstått att de moderna materialen i våra ”nya” hus är orsaken till att så många fler har problem med allergier och astma idag men blir oftast idiotförklarad med just argumentet att ”men så bygger man ju alla hus nuförtiden…det finns ju överallt…” Ja det är ju just det som är problemet. Ingen vill tro på det eftersom det ju påverkar så mycket. Ingen vill väl tänka att ens barn har allergi på grund av att man målade om barnrummet innan barnet flyttade in eller att det beror på att man skurar golvet med ett medel som är farligt eller att man ständigt varje dag vistas i en miljö som utsöndrar giftiga ämnen!"

Eller så beror det på att man sitter inne mer än förut?

Bevisen saknade jag.
Posta gärna här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.