Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BillyBragg skrev:
(Jag lånar min killes användare)

Alla ni erfarna...

Nu har vi kommit till punkten i renoveringen av köket där jag måste börja lista ut vilken typ av färg som passar bäst på väggar och köksskåp.

Vi kommer att bygga all köksinredning själv, vi har pärlspont hela vägen upp till taket ovanför diskbänken. Alltså inget kakel eller liknande.
Vi vill såklart att så lite fukt som möjligt ska kunna tränga in bakom panelen och vi vill kunna torka av färgen med vanliga rengöringsmedel utan att det blir fläckar i färgen.


1.Vilken färg bör jag använda med tanke på pärlspontens placering?

2. Måste man sandpappra/slipa upp ytan när man målat första varvet med linoljefärg? (har för mig jag läst det någonstans)



Tacksam för alla svar!

Charlotta :x
2. Du får alltid en resning efter första lagret.

Ska det bli bra så kommer du nog inte förbi detta moment.
Det handlar däremot inte om något hästjobb.
Lätt på hand, swisch, swisch.

Men det tar ju en stund innan man kan slipa på lineoljefärgen..
 
RAL skrev:
Jag vet inte vad följande skulle bringa klarhet kring.

Att linoljefärg och annan oxiderande färg kritar efter tid?
Eller att folk som målar "hejvilt" kanske gör just det.
Målar "hejvilt".
Att den del av fasaden som målats med linoljefärg klarat sig fint trots bristande underhåll men att den del som målats med plastfärg halvvägs ruttnat.
 
BiFuel skrev:
Att den del av fasaden som målats med linoljefärg klarat sig fint trots bristande underhåll men att den del som målats med plastfärg halvvägs ruttnat.
Jag tror dig men jag tycker det är märkligt.
Med en god grund av linolja borde man kunna måla med vad som helst utan att det ska ruttna.

Vet du med säkerhet att vissa delar av fasaden på huset aldrig har blivit utbytt?
 
  • Gilla
Timed
  • Laddar…
Nej, vissa delar har bytts (eller rättare sagt man har satt igen en dörr). Där var det allra värst. På vissa delar har man målat över den gamla linoljefärgen och plastfärgen har bildat blåsor som stängt in fukt och gjort träet svampigt och blånat. Så fort vi skrapade bort plastfärgen så hårdnade träet igen. Fint virke i gamla panelen :D
 
Förresten får de som vill måla med vattenbaserade färger gärna göra det... jag ser fördelarna med det också. Tvinga bara inte mig att göra det och kom inte och säg att linoljefärg är förlegat och värdelöst!
 
BiFuel skrev:
Nej, vissa delar har bytts (eller rättare sagt man har satt igen en dörr). Där var det allra värst. På vissa delar har man målat över den gamla linoljefärgen och plastfärgen har bildat blåsor som stängt in fukt och gjort träet svampigt och blånat. Så fort vi skrapade bort plastfärgen så hårdnade träet igen. Fint virke i gamla panelen :D
???

BiFuel skrev:
"Där oljefärgen fått sitta och åldras har inget mer hänt än att färgen börjar bli smulig. Där man målat med modernare vattenburna "plastfärger" har panelen börjat mögla och är helt svampig under färgen. Dra dina egna slutsatser.
Nu blev det ju lite rörigt här med nya och gamla delar, övermålat eller inte.

Och huruvida "ruttet"(?) virke "hårdnar" efter avfuktning råder det nog också delade meningar om..?!

Fint virke? Jag trodde det var färgen som var så förträfflig!?
 
BiFuel skrev:
Förresten får de som vill måla med vattenbaserade färger gärna göra det... jag ser fördelarna med det också. Tvinga bara inte mig att göra det och kom inte och säg att linoljefärg är förlegat och värdelöst!
Att påstå att linoljefärg är värdelös är inte korrekt men den är förlegad.
 
Ruttet var mest en benämning på trä som blivit uppblött och blånat och fått ytligt mögel. Jag skrev "halvvägs ruttnat". Inte att den hade ruttnat. Fasaden har på ett ställe nyare panel (där det varit en dörr) som målats med enbart plastfärg. På resten av fasaden (original) har det dels målats med oljefärg och dels med oljefärg som övermålats med modern så kallad plastfärg.

Och ja, virket är också bra. Naturligtvis har även det hjälpt till att få fasaden att överleva.

Orkar inte diskutera vår fasad eller färgers vara och inte vara längre. Har ju ett hus att få fason på också ;)

Som jag redan sagt, var och en målar med den färg de gillar. Så länge ingen försöker pracka på mig nåt jag inte vill ha så är jag nöjd. Oavsett om det är färg, politisk åsikt, religion eller surströmming. Så det så :)
 
BiFuel skrev:
Som jag redan sagt, var och en målar med den färg de gillar. Så länge ingen försöker pracka på mig nåt jag inte vill ha så är jag nöjd. Oavsett om det är färg, politisk åsikt, religion eller surströmming. Så det så :)
Jag äter inte fisk som är fermenterad...

BiFuel skrev:
Vårt hus har stått i 75 år med originalpanelen och målats bristfälligt på senare tid. Dock målat med oljefärg tidigare. Där oljefärgen fått sitta och åldras har inget mer hänt än att färgen börjar bli smulig. Där man målat med modernare vattenburna "plastfärger" har panelen börjat mögla och är helt svampig under färgen. Dra dina egna slutsatser.
Och alla som har otur när dom tänker kan INTE hitta på sin egen religion!
 
Men RAL, det var ju så nära att ni alla slutit fred och rökt pipa ihop och så hoppade du på som en ilsken pitbull...
 
Jag röker inte.
 
Och jag har aldrig hört en pitbull snacka.
 
Fred?

Hur gick det för indianerna?
 
Redigerat:
Nej, konklusionen måste bli att man ska undvika linoljefärg.
Iaf. inomhus, eller!?
 
RAL skrev:
Och alla som har otur när dom tänker kan INTE hitta på sin egen religion!
Varför inte? Alla andra religioner är ju bara påhitt. Jag släpper denna diskussionen nu. Jag övertygar inte dig om nåt och du övertygar inte mig. Var och en får vara nöjd på eget håll. Nu ska jag smaka en god whisky och sätta mig i soffan. Trevlig kväll på er allihop!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.