Hej!

Vi har råkat ut för ett litet problem som vi nu måste ta tag i, och tänkte höra om det är någon här på forumet som har några bra tips.

För 1,5 år sedan köpte vi ett hus, 1-plan+källare från 1974, och i höstas konverterade vi från direktverkande el till vattenburen bergvärme. För några veckor sedan, i samband med att vi gjorde iordning ett rum i källaren, upptäckte vi att tapeten släppt nere vid golvet (vävtapet målad med plastfärg) och drog således ner tapeten bara för att upptäcka att vi hade fuktgenomsläpp på väggen längs med hela golvet på ena sidan av huset. Inte helt oväntat, tänkte vi, då väggarna ju var målade med färg som inte släppte igenom fukten. Jag passade dock på att kolla dagvattenbrunnen, och upptäckte då att vattnet stod ungefär 0,5 meter under marknivån i denna. Jag har tidigare kollat denna och då har det inte varit så illa. En titt i dräneringsbrunnen visade lyckligtvis att nivån här såg helt ok ut, dock rann det ovanligt mycket från dräneringsledningarna, vilket jag misstänkte bero på att dagvatten läckte över och togs omhand av dräneringen. Då vi misstänkte (ganska uppenbart) stopp i ledningen från vår dagvattenbrunn ut till kommunens ledning i gatan, ringde vi en slamsugare som slutligen kunde komma igår. Han tömde brunnen och upptäckte mycket riktigt att både brunnen och ledningen ut i gatan var hårt ansatta av rötter, och det verkar nu som om vi måste gräva upp och sätta en ny brunn, försöka rotskära ledningen till gatan och "linea" denna (som jag förstod det sticker man i en mindre ledning i den befintliga.

Nåväl, detta är ju sånt man får räkna med i ett gammalt hus. MEN, slamsugaren noterade också att en av dagvattenledningarna från stuprören till brunnen "pekade uppåt", och efter ett försök att spola denna konstaterade han att det var stopp i denna också, och att den troligen var tillplattad, och detta precis längs den linje där grävarna lade ner konvektorn till bergvärmeborran. Alltså, antingen har de grävt av den, eller har de plattat till den då de fyllt igen.

Nu till frågan: Vilket ansvar har grävarna för detta? Vi hade före borrningen överlämnat en ritning över hur ledningarna låg i trädgården, så de kan ju inte hävda att de inte visste att den låg där. Jag inser såklart att vi själva får stå för ny brunn och rensning av ledningen till gatan, men det faktum att fuktgenomsläppet i källaren nog till stor del beror på den tillplattade dagvattenledningen gör ju att man gärna vill kolla om det är möjligt att företagets ansvarsförsäkring kan täcka en del av den kostnad det kommer att innebära för oss att gräva upp halva trädgården igen. Efter helgen kommer jag att ta kontakt med vårt försäkringsbolag för att kolla vad de tycker, men vill gärna ha lite tips och kommentarer från forumet.

Tack på förhand!
 
Kolla avtalet mellan er och bergborrarna,men jag misstänker att det är svårt att hämta ngt från deras försäkring, speciellt med tanke på övriga fel i anläggningen.

Men oavsett detta, vill jag speciellt påpeka ett allmänt förekommande "otyg" nämligen att man ansluter stuprör från tak ner i husdräneringen. I första hand skall man om det är möjligt i första hand låta regnvatten från tak flöda ut ovanför mark, och inte ner i dränering/dagvatten. (Det funkar inte förstås där det är lågt beläget och finns mkt tak/tätbebyggelse),förr i tiden byggde man aldrig hus i sänkor bl.a. just av detta skäl, men även i lägen där hus är byggda på höjder förekommer tyvärr att man iallafall, egentligen utan anledning, låtit takavvattningen gå ner i samma system som dränerar husgrunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.