jag måste enligt sotaren avlasta min takstol och flytta ut den från murstocken, den ligger direkt an.
Men hur är det med råsponten som ligger, det är bara änden som ligger an, och det var någon som någon gång sa att änden på virket får ligga mot skorstensmuren, någon som vet om det stämmer?
 
Ola78
Enligt våran sotare är det tillåtet med ändträ mot murstocken en brandskyddsreglerna.
 
Det beror på sotaren och kommunen, mitt bjälklag vilar i skostenen... Det var så man byggde förr och det fick jag fortsätta att ha när sotaren var här och provtryckte iom att det alltid har varit så. Hade det varit en nybyggnation så hade han haft andra åsikter.
 
Ola78
Samma erfarenhet har jag, vårat hus har en takstol som går 2 cm från murstocken men det behövde jag inte åtgärda av precis samma anledning som Dalbotös skrev, men det jag byggde nytt som skulle ansluta mot murstocken var jag tvungen att följa dagens krav.
 
Jag har då lyckats avlasta takstolen idag, var ett "bängligt" jobb då det var trångt och inte alls sådär enkelt.
Men då mitt tak har renoverats enligt lager på lagertekniken så undrar jag ni tro att allt trä måste bort. Sotaren anmärkte på takstolen som låg an, men ovanpå takstolen fanns det en läkt för samt på den så låg det spån(ursprungstaket var spån) jag fick bort denna läkten och spånet( är ett litet utrymme men det gick till slut) men då visa det sig att ovanpå den så ligger en ny läkt till det gamla tegeltaket, är även rädd att det ovanpå det även ligger en läkt till det nuvarande plåttaket) denna tegelläkt är inte alls något lätt att få bort.
Tro ni att den kära sotaren även anmärker på läkten, han sa ju "bara" att jag skulle avlasta takstolen :)
kommer jag undan ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.