Är det någon som har tips på hus där planlösningen innehåller skafferi, eller har lämplig planlösning för att själv få in ett skafferi?

Finns säkert många definitioner/varianter av skafferi men det jag tänker mig är ett utrymme i anslutning till köket där man kan förvara torrvaror, vissa hushållsmaskiner, ev källsortering mm. Det är alltså inte fråga om ett utrymme med lägre temperatur. Kan 4-5kvm vara lämpligt kanske?

Har tittat runt på en massa ritningar men det närmsta jag hittat hittills skulle vara att ta ett närliggande rum och göra om det till skafferi, men 10-15kvm känns lite väl stort :)

Tacksam för tips!
 
Dessverre verkar det vara som att skafferi är något gammalmodigt konstigt, så dom flesta hustillverkarna har tagit bort detta i sina ritningar.

Jag har dock lyckats rita in skafferi i ganska många planlösningar under den tid jag letat hus själv.

Senaste var ett LB-Hus Classic 185...
 
  • Classic 185 Variant BV.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaret. Verkar dock vara något problem med visningen av bilden. Gallerifunktionen spottar ur sig en massa fel. Någon som vet om det är tillfälligt eller bråkar det alltid med bifogade bilder?
 
Om man klickar på gemet i trådtiteln istället funkar det, vet inte vad som är galet med forumkoden men något har ballat ur lite :)
 
Man lär sig något varje dag! Tack för tipset!
 
Populärt just nu verkar lu vara att ha spisen i ett hörn. Om man istället sätter ett högskåp där får man ett lagom stort skafferi som rymmer allt detta. Det ska vara mot yttervägg så att det kan ventileras, och det ska förståss vara mot norr så att det inte blir varmt åp sommaren. Funkar i alla större kök, dvs med de allra flesta husmodeller. Det är förståss inte ett helt vanligt högskåp, utan en fullhöjds skåplucka och två täcksidor. Vill man ha det ännu lite större kan man sätta 5-10 cm kant åp framsidan också. Hyllorna därinne sätter man vrannan till vänster och varannan till höger, längst ner har man lite extra högt så att man kan ställa potatissäck, ett par drickabackar på höjden osv.

Väldigt vanligt skulle jag vilja säga, min bror har det i sitt nya A-hus. Hittar tyvärr inget foto just nu.
 
Det lät intressant. Smart sätt att enkelt få bra lagringsutrymme i direkt anslutning till köksytorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.