Hejsan,

Första gången inne på detta forum och ja jag har förmodligen läst det mesta om in och utluft till bastun(skall bygga en bastu i vår är det tänkt...utrymmet blir i källaren).

Överallt så läser man att man skall leda ut utluften till samma rum som inluften kommer ifrån. Min fråga är dock...hur är denna luft som kommer ut? Finns det inte risk till ånga(fukt) som med tidens lopp sätter sig i väggarna? Jag förstår era synpunkter med att torka kläder, värma upp källaren och så vidare....dock aldrig fått svar på detta.

Min svärfar har en liten rackare uppe i Norrland där han leder ut frånluften i det fria...verkar fungera felfritt.Synpunkter på detta då jag aldrig läst om ngn som gör detta.

Hälsningar

HåkanBråkan
 
Jag har också sett bastu med frånluft ut i det fria, och då pratar vi om hus med självdrag. Nybyggda hus med mekanisk ventilation är lite trixigare att hantera. Om du smäller in en frånluftsventil i bastun i ett sånt hus så får du en rejäl tilluftsventil istället! Inte så smart...

Att du leder ut bastuluften i badrummet beror på att du där har ngn typ av ventilation där som är "tillräckligt" bra, antingen självdrag rakt upp i himlen typ, PAx-fläkt el likn, eller så har du frånluftsdon till FLVP, FTX eller FLM som ger minimum 10 liter/s.
 
Tack för svaret...Vi bor dock i ett gammalt hus med självdrag i stort sett.....så enligt dig så skulle jag kunna som svärfar dra ut frånluften i det fria utan att tappa allt för mycket värme inomhus?

många frågor:)
 
Jovisst kan det funka. Du får nog räkna med att badrummets självdrag tar övertaget efterhand när bastun har svalnat och att det blir kallare i bastun än om du har bastuvent. till badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.