Ja, det beror väl som många varit inne på helt hur man arbetar. Provat både stora och små batterier (1,5-3) till skruvdragarna och i långa loppet föredrar jag nog faktiskt de kraftigare. Med diverse sysslor på gården med snickerier, skruva isolatorer i stolpar och lossa motorplåtar på lastaren så känns det nästan alltid som att det är för långt till laddaren. Det är faktiskt inte så ofta jag står i verkstan och skruvar, och när man väl är där så är det sällan jag skruvar så speciellt mkt att det hade kännts bekvämare med ett mindre batteri.

Man kan ju såklart ta med sig laddaren och ett extra batteri, men då börjar det ju bli omständigt som tusan igen, då dras jag återigen hellre med ett större, tyngre, batteri i dragarn från början. Att jag sen borrar, kör hålsåg och allmännt plågar och våldför mig på mina skruvdragare (i det stora hela kör med skruvdragarn när jag egentligen borde hämta en annan maskin) där den extra batterikraften kommer väl till pass påverkar väl också mitt val i viss mån.

Så för mig är det helt klart, ju fler Ah ju bättre (inom rimliga gränser då :D). Jag skulle iaf börja med att tänka igenom hur jag främst kommer använda maskinen, även om det bara är en skruvdragare, innan jag bestämmer mig.
 
mrVoodoo skrev:
Att jag sen borrar, kör hålsåg och allmännt plågar och våldför mig på mina skruvdragare
Du verkar använda din skruvdragare ungefär som mig.
Idag t.ex så har jag kört 105mm hålsåg och dragit några 8x170 träskruv in i timmervägg. :)
 
finns det någon som tycker att 1x3Ah är bättre än 2x1,5Ah..... ??
 
Om man typ hänger i någon sele och borrar stora hål i timmer är det ju bra om man slipper byta halvvägs genom virket?
Om man är någonstans utan ström (se mrVodoo ovan) är det kanske skönt att slippa hålla reda på det extra batteriet?

Jag har en hel del kompisar som har Makitor med ett 3Ah batteri och aldrig upplever att de tar slut innan de ändå måste ta en kort paus (då de klickar i det i laddaren i fem-tio minuter, vilket brukar räcka). Men där är det väl snarare att det funkar lika bra än att det funkar bättre. Personligen skulle jag gärna ha ett av varje så man kan välja :)
 
Nimajneb skrev:
finns det någon som tycker att 1x3Ah är bättre än 2x1,5Ah..... ??
Det där är väl ett ganska dumt argument? Tycker jag iaf, då att enbart ha ett batteri är fruktansvärt drygt. Tar det slut och man måste byta så får man stå där och vänta. Självklart skulle jag välja 2 x 1,5 istället för 1 x 3 om man nu hade det valet. Jag känner väl mer att diskussionen kanske handlar om att man väljer mellan 2 x 1,5 eller 2 x 3?

Själv har jag just nu 2st 3Ah och 1st 2,6Ah, och visst jag skulle mkt väl kunna tänka mig att ha säg 2st 3Ah samt 2st 1,5Ah beroende på vad man gör (står man och drar gips på väggarna med laddaren i rummet så hade ju 1,5Ah varit trevligt). Men 4 batterier till enbart skruvdragare känns lite i överkant. Men när jag ska gå iväg på betet en km bort och dra i ett par hundra isolatorer då är jag mer än tacksam att det är två 3Ah batterier jag kan slänga i hinken...
 
FredrikR skrev:
Ah (amperetimmar) talar om hur länge du kan köra maskinen, jämför med storleken på en bensintank. :)
Helt rätt så MEN
1,5 Ah 14,4 Volt innehåller dubbelt så mycket energi som ett 1,5Ah 7,2Volt.
Om Ah ger tankens storlek så är typen av bränsle volten bensin är nästan dubbelt så energirikt som etanol.

Man ska inte bara prata om Ah, man måste ta med spänning också.

Troligen är det så att ett 3Ah kan ge högre ström (mera ork i maskin) än vad ett 1,5 Ah.

Så det finns många parametrar att lira med.

Protte
 
prototypen skrev:
Helt rätt så MEN
1,5 Ah 14,4 Volt innehåller dubbelt så mycket energi som ett 1,5Ah 7,2Volt.
Om Ah ger tankens storlek så är typen av bränsle volten bensin är nästan dubbelt så energirikt som etanol.

Man ska inte bara prata om Ah, man måste ta med spänning också.

Troligen är det så att ett 3Ah kan ge högre ström (mera ork i maskin) än vad ett 1,5 Ah.

Så det finns många parametrar att lira med.

Protte
Du har helt rätt men risken är att du bara krånglar till livet för TS;)
Du kan även grotta ner dig ytterligare o beskriva olika typer av LiIon batterier som har olika egenskaper...........:|
 
Tycker själv det är bättre med två 3Ah än tre st 1,5Ah.
 
Nimajneb skrev:
Du har helt rätt men risken är att du bara krånglar till livet för TS;)
Du kan även grotta ner dig ytterligare o beskriva olika typer av LiIon batterier som har olika egenskaper...........:|
Underligt tanke. Om någon undrar över något bör man hellre ge rätt svar, än ge ett felaktigt svar, även om det felaktiga är enklare att förstå. Skulle man vilja få annorlunda svar kunde man alltid nöja sig med att fråga säljaren, som för det mesta har ett väldigt enkelt svar, dock inte alltid korrekt.

Prototypen tar upp den väldigt viktiga faktorn att man inte kan titta på strömmen enbart utan att titta på Volten också. Det finns mängder med trådar som handlar om skruvdragare för 7.2 eller 14.4 eller 18 Volt, så det är ett område som många vill ha vägledning kring.

Väljer man att använda en annan liknelse, att strömen är hur snabbt det forsar i röret, så inser man att man inte vet något om dammens storlek, bara hur snabbt den töms, om man inte dessutom funderar på hur mycket som flödar genom röret (ström gånger spänning ger svar på det)

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Underligt tanke. Om någon undrar över något bör man hellre ge rätt svar, än ge ett felaktigt svar, även om det felaktiga är enklare att förstå. Skulle man vilja få annorlunda svar kunde man alltid nöja sig med att fråga säljaren, som för det mesta har ett väldigt enkelt svar, dock inte alltid korrekt.

Prototypen tar upp den väldigt viktiga faktorn att man inte kan titta på strömmen enbart utan att titta på Volten också. Det finns mängder med trådar som handlar om skruvdragare för 7.2 eller 14.4 eller 18 Volt, så det är ett område som många vill ha vägledning kring.

Väljer man att använda en annan liknelse, att strömen är hur snabbt det forsar i röret, så inser man att man inte vet något om dammens storlek, bara hur snabbt den töms, om man inte dessutom funderar på hur mycket som flödar genom röret (ström gånger spänning ger svar på det)

--- Mats ---
Men om tråden handlar om 1,5 vs 3,0 Ah batterier till en 14V Hitachi skruvdragare så hjälper det inte TS att dra in 7V eller olika typer av LiIon.
 
Nimajneb skrev:
Men om tråden handlar om 1,5 vs 3,0 Ah batterier till en 14V Hitachi skruvdragare så hjälper det inte TS att dra in 7V eller olika typer av LiIon.
De enda rader som handlar om liion är dina egna, eller citat av dig, så det kan man knappast säga prototypen eller andra gjort fel på, med mindre att citera dig är att anse som fel.

Jag kan inte se att någon förlorar på ett klokt uttalande av prototypen om att ström utan spänning inte ger en tilräcklig bild. Det finns alltid avviklser från den exakta frågan, och ofta är det som frågeställare svårt att ställa alla frågor som är relevanta, om situationen är den att man försöker förstå något man inte behärskar till fullo.

Ett exempel är att trådskaparen aldrig frågat om antal batterier, bara om styrkan. Ändå var det någon som tog upp om det var bättre med ett enda av den ena sorten, eller mer än ett av den andra sorten (en udda jämförelse faktiskt). Den typen av tankar är också formellt utanför den fråga som ställts, men ofta till nytta både för den som skapar tråden och andra som senare läser den och letar efter svar (eftersom man ju ofta letar svar i gamla trådar). Speciellt i det här fallet då den frågan senare breddades och diskuterades och där det gavs en serie uppföljande goda svar och exempel på situationer där det ena respektive det andra var viktigt (högt eller lågt AH, inte ett högt AH mot två små låga AH).

Köper man från de bättre leverantörerna kan ofta batterier till en produkt användas till en annan produkt. som Daniel med flera påpkar är 3AH viktigare på vissa slukande typer av produkter. Likaså som flera tar upp i tråden har det betydelse om man har längre till laddare.

Precis i de sammanhangen, som alltså diskuterats i tråden av många, är även spänningen en viktig faktor. Det tror jag är bra om man gör tydligt, även om heller inte det var en direkt fråga.

--- Mats ---
 
prototypen skrev:
Helt rätt så MEN
1,5 Ah 14,4 Volt innehåller dubbelt så mycket energi som ett 1,5Ah 7,2Volt.
Om Ah ger tankens storlek så är typen av bränsle volten bensin är nästan dubbelt så energirikt som etanol.

Man ska inte bara prata om Ah, man måste ta med spänning också.

Troligen är det så att ett 3Ah kan ge högre ström (mera ork i maskin) än vad ett 1,5 Ah.

Så det finns många parametrar att lira med.

Protte
Skulle så klart skrivit att mitt resonemang ovan gäller om det var samma spänning på accarna. :)
Jag tänkte inte på det då TS frågade om 1.5Ah eller 3.0Ah till en Hitachi 14,4 maskin.
 
Mats Bengtsson skrev:
massa text

--- Mats ---
Mao har man bestämt sig för en 14,4V Hitachi skruvdragare så är 2 st 1,5V batterier att rekommendera om man ska ha den för vanligt hemmafixande.
 
1,5 Ampèretimmar skall det vara. För övrigt borde batteriernas kapacitet räknas om till Wh om man skall jämföra. Ah x spänning alltså.
 
Nimajneb skrev:
Mao har man bestämt sig för en 14,4V Hitachi skruvdragare så är 2 st 1,5V batterier att rekommendera om man ska ha den för vanligt hemmafixande.
Eller så är två 14.4 Volts batterier att rekommendera. Till exempel två på 3.0 Ah, eller ett på 3.0 Ah och ett på 1.5 Ah, eller 2 på 1.5 Ah, eller ...

Vad var det som gjorde att valet blev så självklart i dina ögon? Slår vad om att det finns många vanliga hemmafixare med 14.4 Volt som faktiskt har 3.0 Ah batterier. Om inte alla har köpt fel så är det inte så självklart...

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.