Jag har nyligen flyttat in i en lägenhet på 80kvm, 4 RoK, som är eluppvärmd. Radiatorerna som värmer upp lägenheten ser ut att vara installerade innan jag föddes och även om de har termostat så är jag skeptisk till att det verkligen fungerar då de antingen verkar vara på hela tiden eller av hela tiden (obereoende av termostatens läge).

Hur som helst så tänkte jag ta reda på vilka alternativ det finns till uppgradering. Alltså, om man köper elradiatorer idag vilken typ av system/tillverkare/features är det man ser på ? Vad är cutting-edge vad gäller teknik ? Jag har för mig att jag läst någonstans om att man i dagsläget kan centralstyra alla radiatorer och även få dem att zon-anpassa temperaturer/ anpassa sig till när det är billigt ta ut el/etc.

Alla förslag (gärna med någon form av grov prisuppskattning) är uppskattade!
 
Hej

Dina gamla elradiatorer är nog utrustade med bimetall mekanisk termostat som slits med åren och tappar i precision som aldrig har varit speciellt hög. Dom kan även bränna sig fast o sluta att reglera helt.

Nästan alla elradiatorer har idag en elektronisk termostat bortsett från dom allra billigaste.

Elradiatorer finns i flera olika utförande.

Dels plåtradiatorer av konvektor typ som ofta är dom billigaste. Även dom har utvecklats kraftigt på senare år när det gäller värmekroppens utforming (mindre dammbränning) och framförallt reglering och övertemp skydd.

En populär typ i Sverige är den oljefyllda radiatorn, den finns allt från billiga typer som man hittar på lågprisvaruhus till lite mer exlusiva ex. LVI. Radiatorn liknar en "vattenburen" radiator till det yttre och ger en behaglig jämn värme utan att "bränna" damm. Den finns även i 60 graders utförande för badrum och den typen passar även i småbarnsrum. Du bör välja den typen som har en konvektorplåt på baksidan (sitter på alla utom lågprissegmentet).

Sedan har det kommit "granit radiatorer" i design sigmentet. Dessa har ett högt pris.

Behovet av central styrning är lite svårt att svara på. Problemet med direktel är att värmen måste kosumeras direkt. På tider när elen är billig (natten) då vill man ofta sänka temperaturen. När elen är dyr, det är då man vill ha lite extra värme.
Dessa nattarifflösningar lämpar sig bäst ihop vattenburna system och ackumulator tankar samt elektriska större varmvatenberedare.

Dom lyxigare elementen är ofta försedda med s.k nattsänkning antingen genom en "lokal klocka" i termostaten eller centralt via en extra kabel ihop med strömmatningen

I Norge är det oftast 230V varianten som gäller. I Sverige använder man oftast 400 V varianten.

Tumregel för dimensionering av t.ex oljeelement är 60- 70 W / m2 golvyta. Men det är som sagt en tumregel, verkligt behov styrs av isolering antal fönster (typ 2eller3 glas), antal ytterväggar, och klimatzon m.m. Även här måste hänsyn tas till huvudsäkringsstorlek samt ev behov av effektvakt. Den totala effekten bör ligga i storleksordningen 5 - 6 kw med tumregeln.
 
Redigerat:
Tobbe_3 skrev:
Hej

Dina gamla elradiatorer är nog utrustade med bimetall mekanisk termostat som slits med åren och tappar i precision som aldrig har varit speciellt hög. Dom kan även bränna sig fast o sluta att reglera helt.

Nästan alla elradiatorer har idag en elektronisk termostat bortsett från dom allra billigaste.

Elradiatorer finns i flera olika utförande.

Dels plåtradiatorer av konvektor typ som ofta är dom billigaste. Även dom har utvecklats kraftigt på senare år när det gäller värmekroppens utforming (mindre dammbränning) och framförallt reglering och övertemp skydd.

En populär typ i Sverige är den oljefyllda radiatorn, den finns allt från billiga typer som man hittar på lågprisvaruhus till lite mer exlusiva ex. LVI. Radiatorn liknar en "vattenburen" radiator till det yttre och ger en behaglig jämn värme utan att "bränna" damm. Den finns även i 60 graders utförande för badrum och den typen passar även i småbarnsrum. Du bör välja den typen som har en konvektorplåt på baksidan (sitter på alla utom lågprissegmentet).

Sedan har det kommit "granit radiatorer" i design sigmentet. Dessa har ett högt pris.

Behovet av central styrning är lite svårt att svara på. Problemet med direktel är att värmen måste kosumeras direkt. På tider när elen är billig (natten) då vill man ofta sänka temperaturen. När elen är dyr, det är då man vill ha lite extra värme.
Dessa nattarifflösningar lämpar sig bäst ihop vattenburna system och ackumulator tankar samt elektriska större varmvatenberedare.

Dom lyxigare elementen är ofta försedda med s.k nattsänkning antingen genom en "lokal klocka" i termostaten eller centralt via en extra kabel ihop med strömmatningen

I Norge är det oftast 230V varianten som gäller. I Sverige använder man oftast 400 V varianten.

Tumregel för dimensionering av t.ex oljeelement är 60- 70 W / m2 golvyta. Men det är som sagt en tumregel, verkligt behov styrs av isolering antal fönster (typ 2eller3 glas), antal ytterväggar, och klimatzon m.m. Även här måste hänsyn tas till huvudsäkringsstorlek samt ev behov av effektvakt. Den totala effekten bör ligga i storleksordningen 5 - 6 kw med tumregeln.
Tack för svaret!

Vi som bor i lägenheten är väldigt sällan hemma mitt på vardagar, finns det radiatorer som tillåter mer avancerad profilering vad gäller när de är påslagna ? Inser själv prolematiken med att det plötstligt är kallt om man råkar vara hemma en vardag men det går ju hantera. Är med på problematiken runt el som behöver direktförbrukas och att man behöver någon form av lagring för att dra nytta av billigare elpriser. Tror inte det är en investering som kommer betala sig. Möjlighet att gå ner i temp under natten (och eventuellt andra tider på dygnet) är dock högintressant. vilka märken modeller är det jag skall se efter ? Är inte nödvändigtvis ute efter billigast möjliga, betalar hellre lite mer för ngt med lite högre kvalitet/mer features.
 
Ett oljeelement som är känt för fin kvalitet är LVI Yali serien. Det ser ut som ett klasiskt vattenelement. Den termostaten har möjllighet till fjärrstyrning av temperatursänkningen med t.ex en klocka (kopplingsur). Även Pax säljer kvalitetselement och sen finns Wösab som är lite billigare. Även LVI har en enklare serie.

Det gå fint att montera klockor eller ljusreäer eller röreledetektorer eller strömbrytare i olika kombinationer för att styra aktiveringen av nattsänkningen. Det är bara fantasin som sätter grärnser...
 
Följande system är till för central styrning av elradiatorer.

http://www.iqtherm.se/

Det går att använda även till befintliga radiatorer, men det kan ju finnas fler skäl än termostaterna till att man vill byta ut elementen. Elradiatorer är en mycket okomplicerad produkt. Personligen föredrar jag de oljefyllda, men har den elektronisk termostat så är den mesta andra av underordnad betydelse. Många olika fabrikat av element använder samma ic-krets för regleringen. Beträffande 400 eller 230 volt bör du kolla vad nuvarande element har och sedan välja samma sak. Då blir det enklast att installera.

Erik
 
Än en gång, oljefylda radiatorer har inga fördelar men en del nackdelar. Dom som fungerar bäst och ger den jämnaste värmen är öppna radiatorer typ konvektorer. Dom ledande fabrikaten är Norska och heter NOBÖ och ADAX, bägge har styrsystem om man så önskar, Adax har 5 års garanti på sina element. Varför oljefylda har vissa nackdelar orkar jag inte dra en gång till, men det finns flera inlägg där man kan hitta varför om man söker på forumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.