andersmc skrev:
Nu fattar jag vad de menar. I U-mingrunden är ju kantbalken och själva plattan separerade. De vilar bara på ett gemensamt lager av celllplast och förenas av de s.k. sinusjärnen. Så det är väl inte kantbalken i sig som har för dålig hållfasthet, utan mellanrummet mellan balken och plattan.
Om det blir sättningar i marken under huset så kommer plattan och balken att röra sig i förhållande till varandra. Sinusjärnen kan inte på något sätt motverka denna rörelse; de är alldeles för klena.
Här är vi rörande överens. För x antal år sedan när U-element började introduceras talade jag med några konstruktörer som var försiktigt skeptiska. Det är dock en allmänt konservativ yrkeskår, varför jag tog kontakt med någon högre upp i hierarkin hos Jackon. Jackon var nämligen på gång med Siroc IsoMax. Naturligtvis förväntade jag mig argument för produkten, men möttes av något som kunde sammanfattas i 'rekommenderas ej, eller 'det finns delade meningar'.

Egentligen finns det ingen anledning att använda U-element. Det räcker att modifiera L-element genom att tilläggsisolera sockeln med ett lager cellplast och avsluta med puts eller någon cementbaserad skiva. Även votens botten kan göras tjockare, men då bör man välja 500 mm höga element. Denna modifikation lämpar sig till hus med minst 10 cm isolering utanpå ytterväggen - förslagsvis stenhus (en betonghus med sandwich-väggar).
 
Mitt förra inlägg ska korrigeras med "EJ betonghus med sandwich-väggar" och ingenting annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.