Hej

Har köpt en toalett där jag blev tvungen att använda en exentrisk stos på 40mm. Stosen sitter ovanpå befintligt kakel. Problemet är att det porslins rör som sitter på toan är för långt. Det slutar ca 2-3 cm ovanför marken.
Fråga: Kan man kapa porslinet utan större risker för sprickbildning. Röret är ej synligt så mest för säkerheten. Allt är monterat nu men den stryper för mycket då vi fick fila upp de plaststoppar som sitter i stosen för att få ner röret tillräckligt. Jag förstår att plaststopparna sitter där av just denna anledning.

Fredrik
 
Låter riskabelt. Hur ser problemet ut? Är det röret som sitter helt fel i golvet, eller har du köpt en stol som är avsedd för modern rörplacering, men har en gammal installation?

Jag tror att äldre placering av röret skiljer sig några cm från det man gör idag.
 
Staffans2000
Med en kakelsåg och lite tålamod går det säkerligen att kapa porslinsröret tillräckligt.

Staffan
 
hempularen skrev:
Låter riskabelt. Hur ser problemet ut? Är det röret som sitter helt fel i golvet, eller har du köpt en stol som är avsedd för modern rörplacering, men har en gammal installation?

Jag tror att äldre placering av röret skiljer sig några cm från det man gör idag.
Stolens avlopp är avsett att vara en bit ut från väggen medans hålet i golvet är inne vid väggen. Det fukade ganska bra med exenterstosen förutom att porslinsröret från toan går för långt ner. Som jag ser det så finns det bara ett alternativ om vi ska behålla denna toan. Kapa porslinet. Ganska dyr sak, 5000kr så man vill ju helst inte ha i sönder hela skiten.
Ingen annan som har erfarenhet av att kapa i wcporslin.
 
Staffan2000 skrev:
Med en kakelsåg och lite tålamod går det säkerligen att kapa porslinsröret tillräckligt.

Staffan
Tror det får bli något sådant för jag är inte speciellt förtjust i gröt.
 
om du kör med en dremmel och en liten diamant trissa så går det finfint att kapa porslinet, bara du kyler trissan då och då så det inte blir för varmt
 
drakhenke skrev:
om du kör med en dremmel och en liten diamant trissa så går det finfint att kapa porslinet, bara du kyler trissan då och då så det inte blir för varmt
OK
Ska prova.
Tackar för svar.
 
Diamantklinga till rondellen borde väl funka även för detta ....
kyl med liten vattenstråle hela tiden..
 
Inga som helst problem att kapa lite i en toastol. Gjorde det ikväll. Tror jag hade samma problem som du. Var livrädd att det skulle spricka men det var inte ens i närheten av det.

Budgetdremel från Hobbex, diamantskivor från ClaesOhlson + envishet. Lite vatten från en blomspruta som kyler emellanåt så tar det bättre. Kapade av ca 2 cm på utloppet samt drygt 2x10 cm urjack baktil. Tog drygt 3 timmar :x

Porslinet är så så tjockt så det skall till mkt om det skall spricka när man kapar. Däremed inte sagt att man kan kapa hur som helst. Lite trist om tronen kollapsar när man skall ha en stund för sig själv. :blushing:

Vinkelslip skulle jag dock ta det lungt med. Inte samma precision.
 
Ni som har kapat wc-porslin, målade ni på något på kapytan efteråt eller behövs inte det?
Ska kapa i helgen för att få dit en 60 mm excenter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.