Status
Inte öppen för fler kommentarer.
färgdoktorn skrev:
Spontant undrar jag varför man överväger linoljefärg? Det är 2011 och till och med alkydoljefärgen har (till viss del) gått ur tiden. Alltså färgtypen som "ersatte" linoljefärgen.

Att använda linoljefärg på fasader osv finns det många icke-praktiska orsaker till, men det var ju inte det relevanta här.

Till ett kök är vanlig vattenburen halvblank eller blank snickerifärg kanon att använda. Finns ingen anledning att krångla till det med något annat.
Förutom utseendet då. Du kan aldrig uppnå de tunna skira färglagren med en vattenburen färg.

Att linoljefärg kritar ser jag som en fördel. Vid ommålning slipper man skrapa, det är bara att tvätta av och måla om. Krackelerar stort gör den om man målar för tjockt.
 
Jag rekommenderar definitivt linoljefärg. Förutom att den ger ett utseende som ingen annan färg gör om man vill ha kvar strukturen av trä så är den miljövänlig och trevlig mot den som målar. En forskningsrapport från Karlstads Universitet nyligen befäster just hälsoriskerna med vatenbaserad inomhusfärg. Som emulgator i färgen används olika glykoletrar vilka är astma- och allergiframkallande för framförallt barn. Sådan färg vill jag INTE ha i mitt hem där min familj bor.

Nu måste man dock skilja på linoljefärg och linoljefärg. En linoljefärg som innehåller enbart linolja och pigment menar jag är en linoljefärg! Andra färger som dessutom innehåller olika torkmedel, lösningsmedel etc men ändå kallas linoljefärg är inte samma sak. För att få bästa hållbarhet är linoljefärgen oslagbar enligt min mening. Den kritar visst men inte inomhus under en persons livslängd om den är korrekt målad. Linoljefärg kan sitta i hundratals år och det räcker ofta att ta på lite ny olja för att förnya färgen. Vilken modern färg kan skryta med det?

Att mena att till och med alkydoljefärgen gått ur tiden och på så sätt även dömma ut linoljefärg som förlegat på grund av att den ersattes av denna förstår jag inte tanken med. Alkydoljefärgen var just en ersättare... en ersättare är inte nödvändigtvis bättre än sin föregångare eller hur? Att linoljefärg har blivit ersatt av alkydoljefärg har jag full förståelse för men det var inte för att den var bättre än linoljefärg kvalitétsmässigt som man började använda dem. Alkydoljefärgerna torkar fortare, är lättare att måla med och innehåller inte lösningsmedel vilket var det som avgjorde när allt hela tiden ska gå fortare för att målare och andra ska hinna mer på kortare tid, att kvalitén och hållbarheten på färgen och skyddet för underlaget får lida spelar mindre roll.

Om nu akrylatfärg är så bra utanför varför måste den då grundas med oljebaserad grundfärg utomhus? Varför är det så om akrylfärgen är det bästa som finns? Hur kommer det sig att den inte klarar sig utan hjälp av olja... ;)

CarolineRullgardin: Jag undrar just vad du har för kunskap i ämnet eftersom du uppenbarligen inte vet hur en linoljefärg fungerar. Har du någonsin målat med en riktig linoljefärg? Jag får inte den uppfattningen av det du skrivit. En linoljefärg ska målas tunnt och det är inte lättare att måla med än vattenburen färg som man bara kan blaska på hur man vill (och ja jag har målat med sådan färg många gånger). Den ska målas tjockare och sedan flyta ut. En linoljefärg ska arbetas in i underlaget och kräver verkligen bra penslar.
 
Ha ha, vad skönt att nån annan kom in i diskussionen. Jag blev bara trött och orkade inte ens skriva ett till inlägg.
 
Linoljefärg har ju funnits och funkat bra i hundratals år. Lär nog funka ett tag till om man gillar linoljefärgens arbetssätt och resultat. Vi målar det mesta med linoljefärg nu för tiden, både ute och inne.

Tänk på att:
1: Använda bra penslar använder själv Anza Elite som håller hur länge som helst om man vårdar dem.
2: Vid rengöring av linoljefärgsmålad yta ska man akta sig för basiska rengöringsmedel.
3: Arbeta in färgen ordentligt i underlaget, alltså måla tunt.
4: Köp en BRA linoljefärg utan lacknafta, späder gör du vid behov med balsamterpentin.
5: Stressa inte.
6: Ha kul.

Prova gärna att måla på någon provbit så du förstår hur målningstekniken går till med linoljefärg.

Lycka till!
(Därmed har jag inte sagt att man inte får måla med vilken färg man vill, men jag hade valt linolja i ditt fall.)
 
Vill bara tacka BiFuel för bra inlägg! Skönt att höra en mans åsikt här!
Litar inte på fruntimmernas kommentarer =) ska själv måla lite hemma och nu känner jag mig mer säker!
Tackar!
 
Färgkanonen skrev:
Vill bara tacka BiFuel för bra inlägg! Skönt att höra en mans åsikt här!
Litar inte på fruntimmernas kommentarer =) ska själv måla lite hemma och nu känner jag mig mer säker!
Tackar!

Linoljefärg måste man förtunna, annars torkar den aldrig, är det så mer "miljövänligt" än vattenburen färg? De flesta vattenburna färgerna som är tillverkade av kvalitétsmärken så som jotun, Nordsjö, Alcro m.m båda miljö-astma och allergimärkta och godkända utav diverse tester. Snälla folk! Inse att det är år 2011! Färgen är såpass utvecklad så den är bra och ger fina resultat!

Sedan över till "Färgkanonen", är du född igår eller vad är det för fel på dig?
 
Om nu akrylatfärg är så bra utanför varför måste den då grundas med oljebaserad grundfärg utomhus? Varför är det så om akrylfärgen är det bästa som finns? Hur kommer det sig att den inte klarar sig utan hjälp av olja...
Förstår inte vad du har fått för dig att akrylatfärgen måste grundas med oljebaserad grundfärg utomhus? Däremot måste träet grundoljas med bekämpningsklassad produkt (som även finns i vattenburet) för att träet ska skyddas mot vattenupptagning (rötsvampar som också har en inverkan på träets hållfastighets egenskaper), samt att skydda träet mot nedbrytning utav vedfibrernas cellväggar. Om vi då jämför akrylatfärgen med linoljefärgen är i princip många punkter lika såsom nedsmutsning och vidhäftning, Men då det kommer till Kulören, glansen, krackelering, elasticitet så är Linoljefärg betydligt mycket sämre.
 
Carolinerullgardin: Jag har målat åtskilliga kvadratmeter, drygt hundra faktiskt, med oförtunnad linoljefärg. Den torkar utmärkt på mellan 36 och 48 timmar. Och som sagt, en vattenburen färg blir aldrig någonsin lika vacker. Testa får du se!
Vad gäller hållbarhet har jag aldrig sett någon "ny" färgtyp som håller sig fin i över 50 år. Men har har sett gott om linoljefärg som efter så lång tid fortfarande är vacker. Har inte du det kan vi ha kurs! :)
 
Samma sak här, behövs ingen förtunning. Är man så stressad att man inte klarar av lite torktid, ja då kan man hålla sig till sina plastfärger.
 
Carolinerullgardin skrev:
.. Däremot måste träet grundoljas med bekämpningsklassad produkt (som även finns i vattenburet) för att träet ska skyddas mot vattenupptagning (rötsvampar som också har en inverkan på träets hållfastighets egenskaper), samt att skydda träet mot nedbrytning utav vedfibrernas cellväggar.
Detta är precis det linoljefärgen erbjuder, du behöver aldrig grundolja träet innan du målar. Linoljan innehåller det som behövs.

Sedan måste man vara medveten om att linoljefärgen och ex slamfärger fungerar på djupet, den låter träet andas och när det har blivit fuktigt så kan det andas, och torka, något man är mil ifrån med ex plastfärger. Om man inte förstår det är det mycket svårt att förstå vad som är skillnaden mellan moderna plastfärger och linoljefärger.
 
Fast det är farligt att börja måla med linoljefärg har jag märkt. Man blir lite beroende. Nu vill jag inte använda något annat. Dels att man målar tunt så att ådringen fortfarande syns, men det är också något med själva målningen som gör mig beroende. Kan inte förklara varför, men det är nästan terapi att måla med linoljefärg. Och då gillade jag ändå att måla även innan jag började med linoljefärg. Linoljefärg är också mera förlåtande, gör du lite fel är du glad för att den inte torkar så fort, ibland när man målar med snickerifärg så blir den "seg" fort och risken att det blir penselmärken ökar om man kommer på att det är något som behöver fixas.

Men visst fungerar halvblank vattenbaserad snickerifärg också, det går fortare och det är lättare att göra rent alla verktyg. Ytan blir dock inte lika fin, men färg blir det på skåpen.
 
Detta är precis det linoljefärgen erbjuder, du behöver aldrig grundolja träet innan du målar. Linoljan innehåller det som behövs.
Skulle gärna vilja att du förklarar vad det är i bara linoljefärgen som skyddar mot fungicider, rötsvampar och fuktupptagning?
 
Carolinerullgardin skrev:
Skulle gärna vilja att du förklarar vad det är i bara linoljefärgen som skyddar mot fungicider, rötsvampar och fuktupptagning?
Om man går ändå djupare och försöker förstå hur underlaget fungerar. Dvs i det här fallet hur trä som material fungerar. Det är ett levande material som behöver andas, ett material som klarar av att bli ordentligt blött om det sedan får torka ut efteråt.

Om man beger sig till inlandet och de norra delarna av landet så hittar man ofta gamla hus som aldrig blivit målade på över 200år, virket är friskt och ingen röta finns. Detta pga att man låter virket andas och inte stänger in det bakom fel sorts färger. Tittar du sedan på hus målade med falu rödfärg, så ser man samma sak där, trots de inte har varit ommålade på 40-50år. Jag skulle vilja se en modern färg klara av detta idag.

Med en färg som andas rakt igenom, så blir det inte problem med röta och fukt på alls det samma sätt som med en plastfärg.

Söker du på nätet kommer du hitta massor av trådar och artiklar som bekräftar att rå linolja kan användas som impregnering och skydda mot röta etc.
 
Du kan också få komma på studiebesök hos oss om du vill... där kan man lätt se att de delar som målats med linoljefärgen är fräscha trots att underhållet misskötts. De bara kritar och smular lite i färgen. De delar som målats med "moderna" färger har stora blåser där det stängts in fukt bakom. Träet har där blivit helt blött och svampigt. Jag säger absolut inget om att vattenbaserade färger är snabba och lätta att måla med, för det är de. Vi har målat med sådana i ett av rummen inomhus.
 
Zynx skrev:
Sedan måste man vara medveten om att linoljefärgen och ex slamfärger fungerar på djupet, den låter träet andas och när det har blivit fuktigt så kan det andas, och torka, något man är mil ifrån med ex plastfärger. Om man inte förstår det är det mycket svårt att förstå vad som är skillnaden mellan moderna plastfärger och linoljefärger.
:)

Slamfärg "fungerar" inte på djupet.
Däremot tillåter slamfärgen snabbt och därtill stora variationer i virkets fuktighet.

Linoljefärgen tillåter däremot inte virket att suga åt sig mycket fukt öht.


Sen är inte "plastfärgen" "uppfunnen" för att skapa huvudbry för husägarna.
Mestadels handlade det om en yrkeskår vilka ville ha en bättre arbetsmiljö, en allmän strävan framåt och om påtryck från andra håll.


BiFuel skrev:
Du kan också få komma på studiebesök hos oss om du vill... där kan man lätt se att de delar som målats med linoljefärgen är fräscha trots att underhållet misskötts. De bara kritar och smular lite i färgen. De delar som målats med "moderna" färger har stora blåser där det stängts in fukt bakom. Träet har där blivit helt blött och svampigt. Jag säger absolut inget om att vattenbaserade färger är snabba och lätta att måla med, för det är de. Vi har målat med sådana i ett av rummen inomhus.
Jag vet inte vad följande skulle bringa klarhet kring.

Att linoljefärg och annan oxiderande färg kritar efter tid?
Eller att folk som målar "hejvilt" kanske gör just det.
Målar "hejvilt".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.