Suhagg skrev:
Sen är frågan om man vill ha pengar nu eller om/när man blir 65.
Varför tror du att aptiten på livet skulle vara mindre vid 65?

Jag är 55 (femtiofem) och har just bestämt mej för att inte jobba mer.

Just det, huset är betalt. Annars hade jag kunnat se fram emot att betala 4-5 miljoner för att täcka räntorna den nästkommande 40 åren.

Hmm, undrar vad jag skall spendera dem på istället..:rolleyes:
 
Niclas Jonsson skrev:
Rätt är att amortera när ungarna ÄR SMÅ. Då är de billiga i drift, och huset är nytt och därigenom är motivationen högre att betala av.

Allt för många väntar 8-10 år, men då, då kostar ungarna multum, samt att huset börjar vara slitet och kräver sitt underhåll. Då är man fast i 10 år, med ett mer och mer slitet hus...
Vad som är rätt eller fel är väl ändå upp till var och en;) Att man inte amorterar kraftigt när ungarna är små (jag tror vi lägger lite olika betydelse i ordet små) behöver inte betyda att man inte placerar sina pengar på annat sätt eller håller koll på kommande kostnader för underhåll etc och räknar med det. Personligen lägger jag hellre upp en större buffert i någon form av sparande än att amortera kraftigt. Jag är helt bekväm med att ha ett lån på huset och har inte som mål att bli skuldfri så amorteringstakten bestäms lite utifrån övriga prioriteringar och vad vi värdesätter just nu.
 
mycke_nu skrev:
Varför tror du att aptiten på livet skulle vara mindre vid 65?

Jag är 55 (femtiofem) och har just bestämt mej för att inte jobba mer.

Just det, huset är betalt. Annars hade jag kunnat se fram emot att betala 4-5 miljoner för att täcka räntorna den nästkommande 40 åren.

Hmm, undrar vad jag skall spendera dem på istället..:rolleyes:
Menar inte att aptiten är slut vid 65 tror i många fall att det är tvärt om. Ju äldre man blir ju mer inser man att livet håller på att ta slut, att kroppen inte är som när du var 30i.

Menar bara att personer som jobbar och sliter något enormt och aldrig unnar sig livet för att när de blir äldre kunna vräka på stort oftast inte hamnar där de tror.

Pratar inte om att byta till 60" TV med Elgigantens kredit utan att kanske inte slita ihjäl sig och glömma bort att leva på vägen. Ta de där 2000kr i månaden och göra något med barnen istället för att betala av på huset. Att göra resorna du drömt om innan du förhoppningsvis fyller 65 med hälsan i behåll.

Sen tror jag att sluta jobba vid 55 inte är en höjdare. Du kanske ska byta jobb, eller börja göra precis vad du vill istället. Jobba med det du tycker är kul för stunden eller hjälpa andra bara för att det är kul?

Du kan få anställning hos mig jag skulle behöva någon kunnig som har snickrat och byggt en massa i sitt liv. :)
 
Redigerat:
Suhagg skrev:
Sen tror jag att sluta jobba vid 55 inte är en höjdare. Du kanske ska byta jobb, eller börja göra precis vad du vill istället. Jobba med det du tycker är kul för stunden eller hjälpa andra bara för att det är kul.
Jag skulle bli galen av att inte jobba :) Att sluta när jag blir 55 tänkte jag också när jag var yngre, men nu skulle jag nog bli konstnär eller varför inte uppfinnare om jag inte behövde jobba för pengarnas skull :D
 
BorgP skrev:
Jag suckar lite, som har små barn och bor i Stockholmsområdet.

Det existerar inte i min värld att bli skuldfri. Det är alldeles för många miljoner. Förhoppningsvis kommer vi kunna betala räntorna och ha en slant över i vardagen. Med lite tur ordnar värdeökningen att vi kan ordna ett bra pensionärsboende den dagen det blir aktuellt. Det känns otryggt när man tänker på det, men alternativet med hyreslägenhet är inte bättre.

Då har vi ändå "bara" 60% belåning och pengar till en bergvärmepump på banken.

Jag försöker övertala familjen att flytta till Eskilstuna, Västerås eller Enköping - någon ort runt Mälaren där vi ändå bara skulle ha max 90 minuter med bil till åldrande släktingar och betydligt angenämare huspriser, men hittills har motivationskampanjen misslyckats.
Jag lider med dej......
Själv bor jag i Enköping och pendlar till jobbet i Sollentuna (40-50 min) med bil och tycker det funkar kanon.
Lycka till i motivationskampanjen :D
 
Intressant att läsa en del saker.
Att det skulle vara lättare att amortera när ungarna är små håller jag inte med om alls - möjligen innan man frå barn.
Med småbarn sjunker inkomsterna pga VAB, föräldraledighet och även egen sjukdom (dagisbakterierna är inte att leka med :(). DEssutom skall man betala dagis, blöjor, barnvagn, kläder varannan månad mm

Att bo i för-förort till Stockholm kanske låter attraktivt, men allt hänger ju på transporter då: Billigare hus brukar innebära dyrare och längre transporter - hur man än vänder sig har man rumpan bak :)
Jag tror det handlar mer om hur man trivs att bo då -eller om man hittar jobb på annan ort förstås (men då brukar också lönerna vara lite lägre)

Man måste också, på sikt, räkna med att pendlar man med bil så kommer troligen bensinen inte bli billigare direkt (Jag skulle gissa på att vi spräcker 16 kr iår, och inom 3 år 20kr/l) - och elbilar kommer iaf de första decennierna ha relativt kort räckvidd och vara dyrare än motsvarande förbränningsdrivna...
Detta är nog också ett skäl till att det f.n inte finns någon stor risk för avfolkning i större orter och städer - kollektivtrafik och tätare packad befolkning ger billigare transporter framförallt...
/K
 
Suhagg skrev:
Sen tror jag att sluta jobba vid 55 inte är en höjdare. Du kanske ska byta jobb, eller börja göra precis vad du vill istället. Jobba med det du tycker är kul för stunden eller hjälpa andra bara för att det är kul?

Du kan få anställning hos mig jag skulle behöva någon kunnig som har snickrat och byggt en massa i sitt liv. :)
Haha, tack! Jag har elva egna byggnader att snickra på så jag är inte utan syselsättning precis!

Just det att få gå hemma och pyssla med det jag gillar är det jag ser fram emot. Kanske jag bygger några sommarstugor för uthyrning eller något i den stilen. Vi får se. Poängen gör att det betalda huset ger mej friheten att göra det jag vill, inte det jag måste.

Uppoffringen under karriären var så gott som obefintlig, kanske för att vi alltid varit sparsamma. Sparsamhet står inte i motsättning till ett intressant liv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.