Hej
Har ett traktorgarage/lada på ca 85kvm, varav ca 65 jag tänkte gjuta golv i, det ska bli bilgarage/verkstad, inte uppvärmt annat än när man behöver, det kommer inte användas dagligen.

den står på stora stenblock och golvet är sand/grus och väldigt torrt,
min tanke är att jag jämnar till det, behöver jag padda det? lägger på en duk, tips på bra billig duk? sen fyller på med lagom mängd singel, 8-16? hur tjockt? och paddar det.

eftersom det inte kommer värmas upp tänkte jag hoppa över cellplast, plattan kommer ju inte heller behöva bära upp nåt så det måste väl klara sig med 10cm överallt ända ut i kanten? kanske lite grövre vid portöppningarna?

ett lager armeringsmatta? kanske extra vid portarna?

jag hade tänkt använda självkompakterande betong för att lättare få det slätt, som jag förstått så räcker det med en sloda för att jämna till det?
funderar på att montera en golvbrunn, är det omöjligt att skapa fall med sån betong? funderade på om man kunde gjuta fast några rör mot brunnen med rätt fall sen dra av betongen efter dom? kanske en meter runtom brunnen.

hur lång tid tar det för bilen att lossa betongen, 7,5m3 rymmer den enligt betongstationen och hur lång brukar deras hm grej vara de lägger ut den med?
 
Jag har renoverat 2 st garage som haft lika utförande som ditt. No 1 så lyfte vi det rakt upp och ställde det på "spindelben" så vi hade fritt att formsätta och gjuta helplatta ända ut. Efter gjutning så ställdes det ner igen.

No 2 skulle breddas så det plockades isär (såga isär i knutarna) sedan gjutning och sedan var det som ett vanligt bygge med block.

Min erfarenhet av tillfälligt värmda mekargarage är att man kör in ett snöigt fordon och startar värmen så får man 25 grader i huvudhöjd och smältvattnet fryser till is på golvet.

Framför allt, isolera under, även om det bara är 70 mm, gjut inte så tjockt, 80 mm (kantbalken ska vara tjockare) och fundera över golvvärme om du vill ha ett mekargarage som tillfälligt ska värmas.

Lutning mot golvbrunn ska vara ända från väggen annars så begränsas parkeringsmöjligheten för blöta fordon.

Att lägga avdragsbanor är inget problem. men man gjuter inte fast dessa, när betongen är avdragen jämnt så tar man upp rören och fyller med betong, sedan väntar man, river och glättar.
Att bara sloda är heller ingen höjdare, riv och glätta så får du ett golv som är lätt att städa, kanske tom målas.

Betongrecept får du av Tyresö.

"Grejen", rännan finns väl både 6 o 9 meter, räcker inte det då man gjuter inne i ett hus så tar man hål i väggen eller genom en fönsterglugg. Tyresö han har pump och då finns inga begränsningar.

Armera bör man annars riskera golvet att se ut som en plattgång med skifferplattor.

Med en duktig betongchaufför och att det finns tillräckligt med folk som tar hand om betongen behöver lossningen inte ta mer än 30 minuter, men ska du på min inrådan gjuta helplatta så behövs 2 lass.

Protte
 
Redigerat:
Tyresö
Duken du ska använda, är en markduk och den paddade krossbädden bör vara minst 10 cm tjock och du har helt rätt i att plattan inte behöver voter. Armera med en armeringsmatta (10 mm) och sen najar du fast en (helst 2 st) 12 mm slinga armeringsjärn runt alla kanter.

Jag avråder dej att använda SKB-betong - det går inte att skapa ett fall till brunnen med sån betong, den är alldeles för lösrinnande. Använd istället en blöt S4 rekommenderat sättmått: 190 - 210, så kan du gjuta brunnsfallet direkt. Den koncistensen är lätt att jobba med om man inte är van att gjuta, och du klarar dej utan vibbra.

Du ska inte gjuta fast några rör - annat än att rören är rostfria. Du kan annars några dagar innan gjutningen, blanda några rullar med stabbig betong och lägga ut små högar där du väger av höjden och gör spår för dragbanorna som du sedan tar bort.

Lossningtiden beror på betongkoncistensen, men en betongbil brukar kunna lossa 2 m3/minut - dvs väldigt mycket snabbare än vad du kan ta emot den, men chauffören reglerar betongflödet ut ifrån din gjuthastighet.

"Deras grej" (hydraulränna) är 9 m lång - det är bara betongpåbyggnads-fabrikatet: Saraka, som tillverkar hydraulrännor som är 9,4 m.

Ett tips om du inte är van att gjuta och om det är varmare än 10 +grader - beställ 1 - 3 timmar retarder i betongen, så har du gott om tid på dej att gjuta din platta.
 
ok, cellplast s80 eps, duger det? blir inte plattan nedkyld ifrån sidorna ändå, eller hjälper det mycket att den är isolerad undertill? eftersom det inte kommer vara uppvärmt så kommer väl plattan vara nedkyld och inte hinna värmas upp ändå? kanske skulle jag sätta cellplast runtom också.

jo det var så jag menade med rören, lägga ut de på betongklickar i rätt nivå innan gjutning,
när drar man av fallet, samtidigt som man gjuter eller när det börjat stelna lite?

om tempen är 5-10grader. hinner en person riva och glätta (ca 65kvm) innan det brunnit för mycket? har inga höga krav på finish, huvudsaken man kan dra domkraft etc och sopa av golvet någorlunda enkelt.

10mm armeringsmatta låter grovt? funkar inte byggmax tror den är 5mm?

andra tips? måste man ha laser, räcker det med en sk krysslaser och sen sätta en pinne på en platta som man kollar av höjden med?

har bara gjutit en platta på 20kvm innan men den blandade jag själv till, inget jag vill göra om:)

och hur är det egentligen med tempen, går det gjuta om det är 2-3grader om man gör det på morgonen, hinner det brinna tillräckligt innan kvällen? nu är det ju tak och väggar runt, om än väldigt dragiga.
 
Tyresö
Du drar ut fallet till brunnen under tiden du gjuter.

En person hinner glätta en platta på 65 m2, om det sker med en glättningsmaskin - hyr en 60 cm glättare.

Använder du en 5 mm-matta så tar du en risk. Är underarbetet gjort efter läroboken och marken i sej är stabil, då fungerar det med en 5 mm-matta (gissar jag). Själv skulle jag aldrig våga ge en garanti till en kund om det bara är armerat med en 5 mm-matta. Man chansar inte, jag skulle använda en 10 mm-matta oavsett. Det är först då jag kan ge en garanti på jobbet.

Du gör det enklast för dej att förgjuta färdiga högar till dragbanor över hela plattan. Att gjuta med höjdlaser kräver träning - inget för en nybörjare om plattan ska bli 100% plan.

Är du ingen van gjutare, så undvik att gjuta i minusgrader. Det räcker med att det under gjutningen är 1 +grad. Den beställda betongen med anpassad värme kommer ha fått igång tillräcklig brinnprocess på kvällen så att det gör inget om det resten av månaden blir 20 minusgrader - betongplattan tar ingen skada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.