Håller på att bryta upp golvet i det rum som ska bli badrum, tidigare var detta ett sovrum. Huset är byggt 1920-21 och golvreglarna har måtten 80 x 150 mm och ligger med ett cc mellan 55-60 cm. Har ju läst i åtskilliga trådar att man bör ha 45x220 som golvreglar... Men tjockleken måste väl spela in här med eller? Finns ingen möjlighet att byta ut de gamla eller fälla in 45 x 220 emellan pga uppvärm källare under med redan låg takhöjd och åtskilligt med rör och annat i källartaket. Och uppåt bygger ju alldeles för mycket... hade tänkt att lägga 45x145 emellan, iaf på vissa ställen, tex där badkaret ska stå...

Vad säger ni som vet om detta?
 
Ola78
Ta dig en titt på http://www.byggbeskrivningar.se och kolla på dimensioneringprogrammet som finns där, då kan du räkna lite själv då du ju vet dina mått på badrummet.
 
Det beror (nästan) helt på vilken spännvidd du har. Det är ingen naturlag att golvreglar skall vara 220 höga. Men om spännvidden är typ 4 meter så är det ett lämpligt mått.

Tjockleken har ganska liten betydelse.

jag vet inte hur stor spännvidd du kan ha med de reglar du har idag, men är det 2 meter så skulle jag vara lugn, är det mer så bör man kanske hitta ngn. dimensioneringstabell. Eller koppla in en byggnadsingenjör. Det kan finnas metoder att styva upp bjälklagetr utan att det behöver bli tjockare.
 
Längden på golvreglarna är 3 m, varav minst den sista halvemetern-metern ligger upplagd på den tjocka stenmuren så det är ju ingen speciellt stor spännvidd vi pratar om. Sen är ligger de två yttersta golvreglarna, där troligtvis badkaret hamnar, också upplagd på denna tjocka stengrund...
 
Va visst lite för snabb när jag kollade på ritningen, ca 3 meter borde vara den fria spännvidden, kollade visst bara måttet fram till en platsbyggd garderob som satt där förr som va 60 cm...
 
Jag vågar inte svara på om din dimension duger, förhoppningsvis får du svar av någon annan här. Hållfasthets frågor brukare besvaras bäst under "byggmateriel och byggteknik".

Skall du bli säker på om det duger så bör du kolla med en byggnadsingenjör.
 
Mikael_L
Med dagens byggregler verkar det som att det behövs 195x45 K24 för att nå acceptabel svikt:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=680&contextPage=1465

Dina bjälkar är 150 höga och lite bredare men det ger oerhört lite i sammanhanget. Dom är knappast av kontrollerat konstruktionsvirke heller. (Men dom kan vara av lika bra kvalitet ändå)

Jag skulle satsa på att förstärka bjälklaget om jag skulle lägga klinker.
Med plastmatta kan det däremot fungera. Ställ inte badkaret mitt i rummet bara. ;)
 
Bjälklaget är förstärkt, har lagt in bjälkar emellan de befintliga och kortlat.

Och nej, badkaret hamnar inte i mitten...det hamnar över den 1 meter tjocka stenmuren...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.