B
kärn furu stämmer på moderna fönster.
men gärns gran i obehandlade fönster.
 
Fluxor skrev:
Stora Enso kallar gran och tall för redwood. Ej att med det amerikanska traäslaget!
Inte mycket rätt där inte! Rättade en massa fel innan jag postade, men missade visst lite! "Ej att förväxla" ska det ju stå, och sen verkar ett a ha smugit sig in på fel ställe... Skrev det via min mobiltelefon, och det går segt som sjutton!
 
Redigerat:
Ola78
byggare henke skrev:
kärn furu stämmer på moderna fönster.
men gärns gran i obehandlade fönster.
Varför det om man får vara lite nyfiken? Är det en ren utseendefråga kanske, obehandlad furu brukar ju gulna med tiden och inte bli särskilt snyggt.
 
Man brukar ju säga att fönster som är äldre än ett visst årtal (runt 60-nåt) är byggda med fint virke. Kan det vara kärnfuru som avses? Eller riktigt långsamt växande träd från norr?

Nu handlar det ju mer om snabba pengar och om att driva upp de stackars träden snabbast möjligt...
 
Ang Redwood så är detta furu, i vårt fall Furu. finns ju fler varianter av furu och redwood men den nordiska är rätta varan.

Whitewood är gran och inget annat. tror även Stora Enso vet dessa skillnader!
 
Är det alltså gran de flesta hustillverkare använder till syll?
 
Ola78
Malmöbyggaren skrev:
Är det alltså gran de flesta hustillverkare använder till syll?
Det är huvudsakligen gran ja som används till syllen och den övriga konstruktionen. Men som jag skrev högre upp i tråden även furu används, det beror nog till stor del på vad som går att få tag på. I en bärande konstruktion är trotsallt det viktigaste att virket är klassat för att klara påfrestningarna som blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.