Hej!
Vi är ett ungt par som idag bor i en lägenhet på 70kvm "Bostadsrätt". Vi betalar
3800kr i hyra /månad
1500-2000kr i el på vintern/månad
1100kr i lånekostnader /månad
Summa 6400-6900 i boendekostnad/ månad.

Är detta mycket? Då vi inte har så stor erfarenhet önskar vi många synpunkter och funderingar kring boende.
Vår granna har satt in en luftvärmepump då hon tyckte elen var en för stor kostnad varje månad! Den kostade 17.000 plus montering. Men hur läge tar inte det innan man "tjänar" in den pengen?


För övrigt har vi inkomst netto på 45.000-50.000 kr varje månad.

Mat. 2500-3000kr
Bil 1 lån 1300kr
Bil 1 Bensin 1500kr
Bil 1 Försäkring 1000kr
Bil 2 bensin 500-1000kr
Bil 2 försäkring 280kr
Övriga räkningar som a-kassa avgitf, tv , telefon och internett mm 1500-2000kr
Kläder och hygien mm 1000:-
Övrigt 500kr
Summa: 10080kr-11580kr

Om man då räknar på den lägsta inkomsten och de högsta utgifterna blir resultatet som sådant

Utgifter :6900+11580= 18480kr

45000-18480= 26520kr
Vi sparar resterande.......

Jag har inte stenkoll på alla pengar men såhär ser det ut. Dock är jag noga med att titta över vart alla pengar går till varje månad. Jag slösar absolut inte men vi unnar oss inte speciellt mycket.
Hur ser er ekonomiska situation ut? Vill gärna utbyta erfarenheter med andra? Hur sparar ni era pengar? just nu har vi bara ett vanligt sparkonto....
 
Kolla lite på tråden: http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/161693-er-boendekostnad-i.html
Ger iof inga absoluta belopp - men kanske ett hum på "normalgraden" :)

Vad beträffar luftvärmepumpen så är det svårt - det sägs väl att man kan spara uppåt 25%-50% ?
Så det är väl bara att du räknar på det: om din medelelräkning för just uppvärmningen, över hela året, ligger på säg 1000 kr och ni sparar 40% i medeltal mha värmepumpen så sparar ni ju 400 kr/mån eller 4800 kr/år och har då tjänat in pumpen på 4-5 år

Själv sparar jag pengar på konto och i räntefonder (just nu) - har lite aktier och aktiefonder, och lite högre risk i pensionssparet...

/K
 
jossan1 skrev:
Hej!
45000-18480= 26520kr
Vi sparar resterande.......
Vad sparar ni till?
 
Vad kostar en hyresrätt med motsvarande storlek, standard och läge?
 
Tänk på att en llvp inte funkar så bra under -5 grader alltså ju kallare det blir ju mer el går åt.Har haft en Mitsubishi värsta modellen den åkte ut igen pga dels så låter den ganska mycket både inne och ute sen när man väl behöver värme så ger den inte speciellt mycket. Min funkade bra från mars till oktober.
Oktober till mars var jag tvungen att elda ganska flitigt i huset för att det skulle vara varmt i huset. Om ni har murstock i huset installera eldstad och elda istället, i era trakter finns ju ved till mycket bra priser.
 
Ser att ni missar det som många andra också gör när det gäller bilkostnader - service, reparationer och däck. Blir en bra slant per år. Sedan har ni ju bilskatten också...
 
BiFuel skrev:
Ser att ni missar det som många andra också gör när det gäller bilkostnader - service, reparationer och däck. Blir en bra slant per år. Sedan har ni ju bilskatten också...
För att inte tala om värdeminskningen. Bilars värde halveras vart tredje år ungefär.
 
Snacka om snål budget. Åker ni aldrig på semester?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.