mhg_3 skrev:
Vi tog in offerter inför vårt husbygge även för FH men i slutänden blev det dyrare än än att bygga med både Eksjöhus, Götenehus och Trivsehus... Jag tror att ska man bygga med FH så ska man bygga själv, det är då man sparar pengar!
Ja men vi ska ju bygga själva. Vi ska bara låta dom att lägga grunden samt resa väggarna & göra klart invändigt samt utvändigt, sen har vi tänkt att göra resterande själva & med hjälp. Vi tänker oss ta in offerter från lokala el & vvs företag.
 
Malmöbyggaren skrev:
På FHs hemsida under "bygg med oss" finns det en ordlista och där är förklaringar till olika entrepenadformer. När ordlistan är under "bygg med oss" kan man lätt tro att FH erbjuder de olika entreprenadformerna men det gör dom tyvärr inte...
Men för mig så gör det egentligen inte så mycket, eftersom vi bara kommer välja 2 åtaganden från dom & sen göra resterande själva. så för vår del så känns det ok att det är så. Men har man inte tänkt bygga själv så är det klart att det är lätt att missförstå.

Men samtidigt så måste väl ändå säljaren förklara detta för oss när vi träffar honom ?
 
Byggde -07 med ett hus från FH (orren med vissa ändringar) köpte med stomresningen tog sen hjälp av 2 snickare som jag visste var duktiga, dom fick lämna ett ungefärligt pris vad dom skulle ha, jag var själv ledig 12 v. under byggtiden så jag tog dom på timme. Det lilla min kvalitetsledare hade anmäkning på var firman som gjorde stomresningen, för att få det där lilla extra att allt ska bli korrekt så tycker jag man ska bygga så mycket själv som man kan med hjälp av andra, för dom som lämnar ett pris har i regel alltid så bråttom att bli klara så snabbt så möjligt, för nästa jobb väntar. Innan vi bestämde oss för FH var vi på olika villavisningar från andra husleverantörer, i samtliga fanns det några fel och brister som skulle åtgärdas senare, varför har man visningar före innan allt är klart
 
När jag tog in offerter på hus och pratade med FH fick jag offerten uppdelad på de olika momenten, och fick då även följande siffror:
"Vill du ha det på generalentreprenad, räkna ihop siffrorna och lägg på 8%. Totalentreprenad, lägg på 15%.

Jag har offerten från FH kvar, de erbjöd uttryckligen Totalentreprenad med Fiskarheden. Det förklarades även att beroende på beläggning när de ska bygga i Stockholm så tar de antingen ner snickare från Dalarna, eller använder sig av lokala på plats. De lokala är dyrare, men i och med att man tar ner folk från dalarna som behöver transport och logi så går kostnaden på ett ut i slutändan.
 
Ja jag har min kvar oxå:

Såhär står det: Totalt: materialsats & entreprenad inkl moms: 1 878 100 kr men det står inte Totalentreprenad dock.
Konstruktioner och övrigt innehåll är prissatt efter vårt byggsystem och leveranskoncept.
 
Cia-Pia skrev:
Men samtidigt så måste väl ändå säljaren förklara detta för oss när vi träffar honom ?
Han är ju säljare så var inte naiv av dig!
 
IFK-mannen skrev:
Han är ju säljare så var inte naiv av dig!
Säljare eller ej så är han ju inte dum, det får han inga affärer på.

Naiv ligger inte i min natur, det är inte fösta gg. jag gör en hussaffär, utan 3e :)
 
Vi har precis byggt med FH. Fick inte några erbjudanden om totalentreprenad. Köpte åtagande 1 och 3 av dom. Vad jag insett under byggets gång och jämfört de offertar jag samlat in med FH:s är att det är mer än vad jag trodde som inte är med i FH:s offertar. T.ex. så är vvs:en angiven pris ovan grund samtidigt som grunden är utan rördragningar. Så rören i grunden måste ju tillkomma då. Och ventilation finns väl inte med i någon av åtagandena? Men totalt sett nu när vi har flyttat in och det inte är några stora kostnadsposter kvar är att vi har fått väldigt mycket för pengarna. Men det har varit mycket hårt arbete också, har inte hunnit gå till frisören för att klippa håret sen i mars 2010...
 
byggankan skrev:
Vi har precis byggt med FH. Fick inte några erbjudanden om totalentreprenad. Köpte åtagande 1 och 3 av dom. Vad jag insett under byggets gång och jämfört de offertar jag samlat in med FH:s är att det är mer än vad jag trodde som inte är med i FH:s offertar. T.ex. så är vvs:en angiven pris ovan grund samtidigt som grunden är utan rördragningar. Så rören i grunden måste ju tillkomma då. Och ventilation finns väl inte med i någon av åtagandena? Men totalt sett nu när vi har flyttat in och det inte är några stora kostnadsposter kvar är att vi har fått väldigt mycket för pengarna. Men det har varit mycket hårt arbete också, har inte hunnit gå till frisören för att klippa håret sen i mars 2010...
Oj, ja det är ju helt klart en bra extra kostnad !! Vad kostade detta då ? Ni valde alltså inte grund av FH om jag förstår er rätt ?

I vår offert står såhär:
Platta på mark med kantisolering och 30 cm (3x10 cm) underliggande isolering, i bostadsdel med ingjutna värmeslingor och vattenburen golvvärme som standard.
Värmerören levereras av Fiskarhedenvillan alternativt genom VA-entreprenör.
Platta till uterum ingår inte, om ingenting annat anges.

Gällande ventialtionen står det såhär:
Ventilation Frånluft från kök och våtdelar med anslutning till värmesystemet. Tilluft, spaltventil alt. Som tillval ytterväggsventiler typ Fresh 90 (kvadratisk design)
Separat kanal till köksfläkt över spisen, Dragning av ventilationskanaler mm ingår i monteringsarbeten.
 
mhg_3 skrev:
Vi tog in offerter inför vårt husbygge även för FH men i slutänden blev det dyrare än än att bygga med både Eksjöhus, Götenehus och Trivsehus... Jag tror att ska man bygga med FH så ska man bygga själv, det är då man sparar pengar!
Jag måste säga att jag blir lite förvånad att många har åsikten att FH bara är billiga när man väljer att göra mycket själv. För fyra år sedan när vi skulle bygga nytt så fick vi en produktionskostnadskalkyl från FH som stod sig väldigt bra jämfört med andra hustillverkare. (vi valde en annan tillverkare eftersom de hade tomten vi ville ha annars så hade nog vi valt FH) Nu har jag en kompis som precis valt mellan en massa olika husleverantörer och han valde fiskarheden och som jag kan se det så var deras pris bäst jämfört med alla andra han jämfört med och han ska inte göra något själv. Med tanke på det pris han fått har jag väldigt svårt att se att de husföretag du nämner skulle vara billigare med den standard han väljer att bygga med. Han har inte så mycket tillval utan tycker att den standard FH erbjuder duger gott. Sen kan jag mycket väl tänka mig att det är en annan sak om man vill ha en ganska hög standard och många tillval så kanske en annan hustillverkare blir mer prisvärd i slutänden men jag tycker verkligen att FH är ett prisvärt alternativ utifrån de bekanta som byggt med dem tidigare och min kompis som nu ska bygga med dom. Sen vet jag inte om det kanske är speciellt om man bygger med dem i dalarna som är deras hemmaplan och att de därför bygger många hus och den lokala närheten bidrar till att pressa ner priserna.
 
Redigerat:
Cia-Pia skrev:
Nu kommer vi ju att köpa delar av Entreprenaden från FH trots allt & sen anlita lokala snickare att göra resten samt att vi kommer välja bort ganska mycket av inredningen & köpa detta på annat håll.
Är det inte både enklare och bättre att låta den lokala snickaren bygga hela huset i lösvirke så slipper ni ju både att välja bort saker som normalt ingår och hålla på med förhandling med FH.......
 
Cia-Pia skrev:
Vi ska bara låta dom att lägga grunden samt resa väggarna & göra klart invändigt samt utvändigt, sen har vi tänkt att göra resterande själva & med hjälp.
Om dom gör grunden,reser väggar och gör klart invändigt samt utvändigt.....vad finns det kvar att göra då????:D
 
Enk Projektet skrev:
Om dom gör grunden,reser väggar och gör klart invändigt samt utvändigt.....vad finns det kvar att göra då????:D
Ja alltså sätta plank på väggarna invändigt & göra klart det utvändiga jobbet av stommen, sätta kök, gips, kakla, lägga golv, innertak osv osv. gör vi själva
 
Tänk på att i en generalentreprenad ligger allt ansvar för projektering på byggherren = husköparen. Även om hustillverkaren sköter detta åt dig så tar de garanterat inget ansvar för eventuella fel/misstag i projekteringen.

Konsekvensen kan bli att entreprenören bygger felaktigt men enligt ritning, därmed har denne inget ansvar.

Att bygga med generalentreprenad utan att personligen känna byggarna är sällan en bra lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.