Det kan vara att den ena är specad till -25 grader. Vilket kan vara viktigt i t.ex byggcentraler eller kallgarge.

Sedan framgår det inte av texten att den är av typ A d.v.s hanterar pulserande likspänning från varvtalsreglerade motorer på ett korrekt sätt.

Även placering av noll anslutningen höger eller vänster. Detta är endast viktigt ihop med direkt strömskeneanslutning. (märkesspecifika byggsystem)

Det var några saker som man kan kolla upp....
 
Redigerat:
Det var som jag tänkte då.
Hagers tyska hemsida hittade jag nog, men man vet aldrig. Skeptisk blir man ju ändå angående priset.
Hyfsad marginal har man i alla fal på jfb i Sverige.

Tack för hjälpen.
 
Tobbe_3 skrev:
Det kan vara att den ena är specad till -25 grader. Vilket kan vara viktigt i t.ex byggcentraler eller kallgarge.
Jag kan inte minnas när jag sist såg en JFB som INTE var specad till -25. Finns det sådana fortfarande? Till och med de Malmbergs jag motvilligt monterat har varit stämplade -25
 
Vad händer om temperaturen går under -25? Tar den skada, eller börjar den fungera igen, så snart temperaturen stiger?
 
305 skrev:
Vad händer om temperaturen går under -25? Tar den skada, eller börjar den fungera igen, så snart temperaturen stiger?
Lagringstemperaturen var neråt -50 grader.
Det är väl så att tillverkaren inte garanterar att den fungerar enligt normerna under -25 grader. Den fungerar nog i -35 grader men kanske med längre utlösningstid än kravet??.
 
CDA440D finns på hyllan hos Hornbach i Göteborg för 485:- inkl moms.
Det är halva priset jämfört med CDA440R hos elbutik.se, men fortfarande dubbla priset jämfört med Tyskland.

CDA440D har nollan till höger, CDA440R har den till vänster.

Hornbach verkar importera själva från Tyskland. Vid testknappen står det "halbjährlich betätigen", dvs "tryck en gång per halvår". CDA440D finns inte med i Hagers svenska katalog.

Prissättningen i Sverige är verkligen osund. Det verkar vara ett samarbete mellan grossisterna och de stora kunderna som har pressat upp listpriserna till orimliga höjder.

Jämför med datorbranschen där priserna är pressade i alla led.

Är det någon som testat att beställa elprylar från Tyskland?
 
b_hasse skrev:
Prissättningen i Sverige är verkligen osund. Det verkar vara ett samarbete mellan grossisterna och de stora kunderna som har pressat upp listpriserna till orimliga höjder.

Medhåll++++!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.