Hej!

Skulle behöva lite råd, åsikter och erfarenheter från er som funderar eller har gått från direktel.

Vi har ett idag ca 150 kvm stenhus som vi funderar på att konvertera om till jordvärme. Ca årsförbrukning 17000 kvh.
När huset är färdig renoverat kommer det att vara ca 200 kvm med tillhörande stallbyggnad där en del av denna kommer agera kontor. Kontorets storlek kommer att vara ca 50 kvm.

Nu står vi här och funderar på att konvertera om.
Förslagsvis har varit inne på att byta till ett mindre vindkraftverk och få all el från detta. På så vis "slipper" vi att dra rör till element etc.

Tänker vi rätt? Hur gör ni?
 
Små vindkraftverk dras med ganska rejäla glädjekalkyler. Nu är det något år sedan jag såg en sådan kalkyl senast, men den hade då en hög investeringskostnad, med lång payofftid även om den skulle leverera förväntad energimängd, förväntningarna var dock helt orealistiska. Så jag har för mig att även med en payofftid på 100 år så var det fortfarande inte lönsamt.

Fullt möjligt att kalkylerna kan bli mer realistiska allterfterssom tekniken utvecklas, men jag tvivlar på att vi är där idag.
 
Generellt sätt, så är det lönsammare att minska förbrukningen av el, än att öka produktionen. Sannolikt är det i detta fall alltså lönsammare att frångå direktelen. Vad man bör ha istället, är svårt att svara på utan kännedom om detaljerna kring Ert hus. Men att installera ett vattenburet värmesystem i huset, är ju nödvändigt till det allra flesta alternativ, så det verkar ju vara rätt att börja där.
 
Luft-luft är den lösning som snabbast blir lönsam för er.
Om man konverterar till vattenburen värme så måste man räkna med en mycket lång payoff-tid innan det blir lönsamt.
Men vattenburet har givetvis flera trevliga fördelar över luft-luft.
 
Glöm det där med vind om du inte bor på en holme på västkusten...

Luft luft, om det är i Skåne kanske...Eller i kombination med vedkaminer/pelletskaminer (luftburen) i övriga landet...

Hur mkt tomtmark har du ?Markvärme är billigare att lägga än att borra för bergvärme om man har tex en fuktig åker på sina ägor....Är det en villatomt så är nog ett bergvärmehål att rekommendera för det mesta.
(Värmepumpar i bägge fallen förstås..)

Det finns bidrag att söka för konvertering från direktverkande el till vattenburen berg/markväme...det skall åsså in i kalkylen...
 
ampz skrev:
Luft-luft är den lösning som snabbast blir lönsam för er.
Om man konverterar till vattenburen värme så måste man räkna med en mycket lång payoff-tid innan det blir lönsamt.
Men vattenburet har givetvis flera trevliga fördelar över luft-luft.
Luft-luft kan ju vara bra om planlösningen är väldigt öppen... Detta gäller förvisso även allt vad direktverkande kaminer heter...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.