Hej. Vi har köpt en tomt som vi ska börja bygga på såsmåningom. Tidigare har vi pratat med banken och vi kom fram till att ville ha hypotekslån på själva tomten och börja betala räntor och amortering osv direkt på denna. På själva byggnationen skulle vi ha byggkreditiv.

Nu ringde banken och sa att det inte gick att ta ut hypotekslån på bara tomten utan allt måste läggas på kreditivet. Stämmer verkligen detta? Någon som vet?
 
Om det ALLTID är så vet jag inte, men vi fick problem när vi ville göra likadant >:(. Övergav då Förenigssparbanken (som annars också var extremt ointresserade av oss som kunder, trots att vi aldrig haft annan bank) för SEB, som gav betydligt bättre villkor - men också ville att vi kör hela vägen. Nåja, lika bra det... nu blir det ju byggt någon gång.

Vare sig FSB, SEB eller HB ville låna till enbart tomt.

Fråga mig inte varför det är så... i mitt hemland (Finland) är det inga problem att köpa enbart tomter.
 
Vi har ett bolån på tomten för att sedan öppna ett kreditiv efter sommaren. Dock med högre ränta då fastigheten ej är bebyggd.

Så om jag förstod dig rätt... vi har gjort så som ni vill(?)... så visst går det.

/D
 
Vi fick oxå ett bolån på tomten, vi betalar av på 12 år.
Detta är ju ett slags sparande fram till vi ska bygga.
 
cat_stevens skrev:
Nu ringde banken och sa att det inte gick att ta ut hypotekslån på bara tomten utan allt måste läggas på kreditivet. Stämmer verkligen detta? Någon som vet?
Det går inte att få ett hypotekslån på bara en tomt. Hypoteksbolag belånar endast fastigheter som är bebyggda.
Däremot kan man lägga ett bolån i banken på en tomt.
Skillnaden är bl.a att det inte går att få en fast ränta , samt att amortering kan krävas.
Hypoteksbolaget ägs av banken.

Mvh Kicki
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.