Mitt larm är bara kopplat via GSM, men det går att koppla via internet också (vet att installatören gjorde något den vägen vid konfigurationen). Så vitt jag vet går det bara att ändra inställningar via Mina Sidor....där går å andra sidan att ändra väldigt mycket....

* Lägga till komponenter
* Flytta komponenter
* Ändra vilka komponenter som ingår i skalskydd.
* Lägga till och ta bort användare/koder/Star Keys
* Ändra hur du meddelas vid larm
* Byta lösenord hos larmcentralen
* Reglera volymen på manöverpanel
* Aktivera dörröppningssignal
* Ändra vilket språk rökdetektorerna talar
* Göra inställningar för husdjur
 
Redigerat:
jhenrikj skrev:
Mitt larm är bara kopplat via GSM, men det går att koppla via internet också (vet att installatören gjorde något den vägen vid konfigurationen). Så vitt jag vet går det bara att ändra inställningar via Mina Sidor....där går å andra sidan att ändra väldigt mycket....
Har du fått veta vem som står bakom design och tillverkning av de nya larmen? De gamla är Honeywell om jag inte minns galet. Vad får man i manualväg? Hade hoppats på en PDF version innan man slog till men det verkar inte hända.
 
fredl skrev:
Har du fått veta vem som står bakom design och tillverkning av de nya larmen? De gamla är Honeywell om jag inte minns galet. Vad får man i manualväg? Hade hoppats på en PDF version innan man slog till men det verkar inte hända.
Manualer är det ganska ont om...däremot finns det oerhört mycket info på Mina sidor med instruktionsfilmer på allting man kan tänkas vilja göra, såväl inställningar som montage. Sen är ju larmet en barnlek att hantera så vad ska man med manual till? ;=)
 
jhenrikj skrev:
Mitt larm är bara kopplat via GSM, men det går att koppla via internet också (vet att installatören gjorde något den vägen vid konfigurationen). Så vitt jag vet går det bara att ändra inställningar via Mina Sidor....där går å andra sidan att ändra väldigt mycket....

* Lägga till komponenter
* Flytta komponenter
* Ändra vilka komponenter som ingår i skalskydd.
* Lägga till och ta bort användare/koder/Star Keys
* Ändra hur du meddelas vid larm
* Byta lösenord hos larmcentralen
* Reglera volymen på manöverpanel
* Aktivera dörröppningssignal
* Ändra vilket språk rökdetektorerna talar
* Göra inställningar för husdjur
Kan man ändra inställningen för sirenen (av / på eller kanske tom nivå)? Vill inte ha sirenen på när huset är larmat och hunden är hemma.

Lite synd att man inte kan "kolla läget hemma" från mina sidor och kamerorna, bra sätt att ha koll på att de fungerar.
 
fredl skrev:
Kan man ändra inställningen för sirenen (av / på eller kanske tom nivå)? Vill inte ha sirenen på när huset är larmat och hunden är hemma.

Lite synd att man inte kan "kolla läget hemma" från mina sidor och kamerorna, bra sätt att ha koll på att de fungerar.
Kamerorna är bara aktiverade när larmet går....Du kan se alla händelser som utlöser larm via mina sidor, men du kan inte hålla koll på vad frugan gör ;=)

Går inte att ställa volymen på sirenen. Finns ingen möjlighet att välja om sirenen ska vara av eller på via manöverpanelen heller tror jag så det blir nog att välja om man vill ha siren eller inte skulle jag tro.
 
Hade en säljare/tekniker på besök idag och benade ut lite av dina frågor, Fick en offert för mitt hus och kommer slå till på detta larm. Valde till fler rökdektektorer till tvättstuga och barnens rum bl.a. Har tidigare funderat på skaffa "eget" system men inser att detta är bättre än något eget. Blir det teknikstrul så slipper jag trixa själv.

Sirenljud
Är ditt larm husdjursanpassat så kan du välja nivå på sirenljud via mina sidor men du kan ej stänga av det helt. Frekvensen på sirenljudet brukar inte vara störande för husdjur men värre för oss människor. Systemet har separat siren men även knappsatsen ljuder, skulle röklarmet vara utlöst så ljuder även rökdektektorerna.

Design
Det är Philips designer som hjälpt Securitas Direct med designen

Verisure är ett system som Securitas Direct själva tagit fram och olika enheter görs av olika tillverkare på uppdrag av Securitas Direct.

Bildkvalite
Som nämnt tidigare så är bildkvaliteten riktigt bra

Hyra
Du hyr egentligen gateway (centralen) och rörelsedetektorn med kamera och utan tjänsten så kan du heller inte använda dessa.. Övriga produkter kan du använda om du skaffar en enklare gateway som enbart skickar sms vid larm (ej anslutet via larmcentral). Det finns även rörelsedektektorer utan kamera som du kan använda då.
Men utan tjänst så inga skyltar och dekaler...och dessa tror jag är mest värdefulla för att förhindra inbrott i mitt hus.
 
Har nu sett ett installerat larm i verkligheten och det är helt klart snygg och modern design. Det larmet (i dagsläget) faller på är:

-Dyrt och svårt att få till ett fullgott skalskydd, det plockar snabbt iväg om man vill skydda fönster etc.
-Jämfört med andra kamerasystem tycker jag att det är en begränsning att inte själv kunna använda kameror för verifiering t.ex. efter avtalstidens slut.
-Kameraplacering i närheten av rökdäckare innebär (i mina ögon) en suboptimal placering vid många planlösningar, t.ex. när sovrummen är koncentrerade till plan 2 medan de troligaste inträngningspunkterna är i källare/entréplan. För att komma runt detta får man komplettera med ytterligare IR-däckare till en högre installationskostnad.
-Allt eller inget-approachen för larmtjänst/väktartjänst. Antingen får man en basvariant för 365 kr / år eller så får man betala 300 kr / mån i all oändlighet. efter avtalets slut måste man byta/köpa en ny gateway och man kan då inte heller utnyttja kameradäckarna.

För att summera mina intryck:
+ Snyggt
+ för enkelt handhavande med möjlighet till proxtaggar för de som inte vill använda kod.
- Än så länge ganska begränsat jämfört med ett trådlöst eller hybridsystem från t.ex. DSC eller PowerMax.
- Dyrt över tid (om man inte vill betala för väktartjänsten med fria utryckningar, Falk tar t.ex. runt 70 kr i månaden för enbart larmövervakning, då kostar varje utryckning 1500 kr finns mig veterligen ingen möjlighet till larmverifiering av brandlarm)

Sedan tycker jag att det alltid är en fördel och en kvalitetsstämpel om man kan köpa en produkt över hyllan. Jag gillar inte koncept där man endast har hemförsäljning, en bra produkt ska kunna tala för sig själv (för dem som vill det).
 
Om man inte vill ha kameran jämte rökdeckaren så placerar man väl den någon annanstans, dessa två enheter har inget med varandra att göra utan man är fri att placera dessa precis som man själv vill, att ha de på olika plan är inga som helst problem. Det enda man förlorar är att larmcentralen då inte ser vad som utlöst brandlarmet. Sen är även sirenen i sig en branddetektor då den är värmekänslig.

Ja det plockar iväg att utöka skalskyddet...men det är en engångskostnad. Finns det verkligen larm som kostar lika mycket med en magnetkontakt som med 10 magnetkontakter? I så fall måste man ju betala ett hutlöst överpris när man köper mindre system, man får sällan något gratis nu för tiden. Månadskostnaden för Verisure är dock densamma oavsett hur många enheter man har i larmet. Svårt att utöka skalskyddet? Nej knappast.

Att köpa larmet över hyllan skulle väl säkert kunna fungera, men man klarar inte av att installera det själv. Ja visst, att skruva upp grejerna är väl kanske inte så svårt men själva konfigurationen och aktiveringen av varje pryl kräver speciella programvaror som installatören har i sin handdator. Sen är det väl inte alla som har tillgång till de röksimuleringssprayer som installatörerna använder för att testa larmet (jag hade aldrig sett sådant innan iallafall).

För mig finns det inget alternativ till väktartjänst. Varför vill man ha ett larm som t.ex. bara larmar en själv via mobiltelefon? Om någon gör inbrott i huset så vill verkligen inte jag behöva konfrontera denna person själv utan överlämnar med varm hand åt en väktare (som dessutom har betydligt närmare dit än vad jag har från jobbet). Senast larmet gick hos grannen var väktaren där efter 4 minuter enligt rapporten, säkert en engångsföreteelse men ändå.
 
Securitas Direct erbjuder även ett flex abonnemang för Verisure för 165 kr/månad. Då har man 30 dygn med fria väktareutryckningar och dessa väljer man via mina sidor. all övrig tid så ringer man kontaktpersoner, vid brand kan räddningstjänsten alltid påkallas. Skyltarna ingår också.

Dock så får man betala 4000kr mer för baspaketet vid installation. Har man haft full tjänst i 24 månader så kan man byta till flex utan kostnad.
Sen finns ju alternativet med 1 kr om dagen också så man får väl säga att Securitas Direct erbjuder valfrihet som passar de flesta.

Valde till några extra magnetkontakter för utsatta dörrar. Att sätta på alla fönster tyckte installatören var overkill eftersom tjuven likaväl kan plocka ut fönsterkassett eller gå genom dörrspegel på altandörren.

Att inte larmet finns på hyllan tycker jag bara är bra för då kan ju inte tjuvar komma över detta för att lära sig hur man kan komma förbi det.
 
Hej,

Vi ska flytta till hus och håller på att kolla på olika larmlösningar däribland larmet från Verisure och Securitas Direct. Efter lite jämförande så verkade Verisures lösning helt klart bäst! Notera att jag skrev "verkade"..
På deras hemsida så finns det ett villa-paket för 5980:- inkl. installation + 298:-/ mån för premiumtjänsten. På hemsidan som inte är särskilt informativ förutom lite flashiga reklamsnuttar står det i deras faq att de arbetar inte med bindningstid utan har istället 3 månaders uppsägningnstid.. Perfekt tänkte jag! Då kan köpa larmet, ansluta sig och skulle det av någon anledning visa sig att man inte vill ha larmet kopplat till larmcentral (vilket jag vill) så kan man använda det som vanligt uppringande larm då jag tolkar den information som står att jag äger larmet.

Jag ringer det numret så står på verisures hemsida som av någon anledning går till Securitas Directs säljavdelning och är taggad att beställa... Men icke! Inte nåt av det som står på Verisures hemsida stämmer.. Jo, siffrorna 5980 och 298 stämmer men inte vad de innebär. 5980 är en startkostnad som inte alls innebär att man äger larmet utan det hyr man. Bindningstid 24 månader varpå man kan efter den tiden betala 1000-1500 för att använda det som vanligt uppringande larm.. De måste tydligen byta ut centralen mot en enklare då sa han jag pratade med... Han jag pratade med säger att de måste "säkra sina kronor" eller nåt i den stilen därför måste de ha bindningstid. För "larmet kostar ju egentigen mycket mer än 5980". Han pratar med sin chef tror jag det var som säger att "det står fel på hemsidan" och det är inte alls det som står där som gäller.. Kan tillägga att han jag pratade med på Securitas tolkade verisures hemsida på samma sätt som mig, dock gjorde det inte det hela mer rätt för det.

Någon som jobbar på Securitas eller som köpt detta larm som kan verifiera eller dementera det jag skriver?? Personligen är jag tyvärr inte sugen på att köpa verisures larmlösning längre som vid första anblicken verkade så bra.. Tur det finns andra leverantörer.
 
Det finns ett paket som man köper och äger, såg ett kampanjblad om det. Då fungerar larmet som ett uppringande larm där man får SMS om något händer.
 
Vanligt i hemlarmsbranschen att lova guld men sälja tegelstenar.. Finns trådar om att hur det går om man gör sig fri från Sec Direct. Allt från obrukbara larm där man klipper nätsladden, tar Simkort, inte ger ut installatörskoder om man inte betalar hutlösa priser. Generellt kan man säga att hyrlarm är obrukbara om man inte väljer att köpa tjänsten från leverantören. Kolla vad som ingår, kolla sedan på ex Teletec eller Galaxy, Galaxy kommer med en ny central till hösten som ska matcha Teletec DSC 1616 i pris.
Sen har man alltid Falcks larmcentral som tar under 100kr/mån för uppkoppling. Visst inga "fria" utryckningar men som man säger, det finns inget som är gratis, det kostar alltid något. I sec och mfl fall är de "fria" eftersom de redan är betalda genom saftiga månadsavgifter. En normal familj som inte slarvar har inga utryckningar. Och händer det något och man får en väktare på plats när det väl händer något är man nog rätt glad att få hjälp att man skiter i den kostnaden.
 
matz77 skrev:
Hej,

Vi ska flytta till hus och håller på att kolla på olika larmlösningar däribland larmet från Verisure och Securitas Direct. Efter lite jämförande så verkade Verisures lösning helt klart bäst! Notera att jag skrev "verkade"..
QUOTE]

Hej

Var kontakt med Securitas Direct och de bekräftade att det var fel information på hemsidan angående att det ej fanns bindningstid på Verisure. De lovade att uppdatera detta och tackade så mycket för att någon uppmärksammat det. Så det är Matz77 som skall ha det "tacket".

Som framgått i tråden tidigare så "hyr" man vissa delar i larmet som är gjorda för kommunikation mot larmcentralen. Vill man ändra till ett egetlarm så måste dessa bytas ut.

Tror du inte du skall överge Verisure då det är en mycket bra larm med många möjligheter. Nöjd med min installation och blev glatt överaskad att jag nu även kan ha koll på larmet i min iphone.
 
frohike skrev:
Vanligt i hemlarmsbranschen att lova guld men sälja tegelstenar.. Finns trådar om att hur det går om man gör sig fri från Sec Direct. Allt från obrukbara larm där man klipper nätsladden, tar Simkort, inte ger ut installatörskoder om man inte betalar hutlösa priser. Generellt kan man säga att hyrlarm är obrukbara om man inte väljer att köpa tjänsten från leverantören. QUOTE]

Generellt kan man säga så men Verisure förändrar detta då ägaren själv kan programera och lägga till komponenter via sitt "Mina sidor" konto.
Att service och reperationer ingår i månadsavgiften har du kanske inte tänkt på. Alla är vi olika men jag föredrar ett fastpris där jag vet att allt ingår.
 
Mr9 skrev:
frohike skrev:
Vanligt i hemlarmsbranschen att lova guld men sälja tegelstenar.. Finns trådar om att hur det går om man gör sig fri från Sec Direct. Allt från obrukbara larm där man klipper nätsladden, tar Simkort, inte ger ut installatörskoder om man inte betalar hutlösa priser. Generellt kan man säga att hyrlarm är obrukbara om man inte väljer att köpa tjänsten från leverantören. QUOTE]

Generellt kan man säga så men Verisure förändrar detta då ägaren själv kan programera och lägga till komponenter via sitt "Mina sidor" konto.
Att service och reperationer ingår i månadsavgiften har du kanske inte tänkt på. Alla är vi olika men jag föredrar ett fastpris där jag vet att allt ingår.
Nja tror nog på det när jag ser det.. Att man kan göra egna saker via ett eget konto är inte samma sak som att äga larmet och faktisk ha full kontroll. Typ som router från vissa lev, du kommer åt och göra mycket men inte allt.
Förstår inte meningen heller. Det framställs som att man har full kontroll, men när man börjar läsa så ingår inte delar man själv lägger till utan kopplas inte mot larmcentral.
Får väl säga grattis.. Vanligaste svaret från supporten, "Nä den detektorn har du själv lag till, den ingår inte i din månadsavgift. Vi kan fixa det men då kostar det extra"
En bra affärsidé.
 
  • Gilla
torparnorpan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.