Hej!
Behöver er hjälp. Dividerar med våra hantverkare om hur man spikar lockpanel. Vad är det som gäller? Som vi har förstått det ska inte spiken gå igenom både lock och underliggande panel. De hävdar att det inte spelar någon roll.
 
Ola78
Du har rätt, kolla på http://www.traguiden.se där hittar du anvisningar hur panelen ska spikas. Brädorna ska kunna röra sig oberoende av varandra därför ska man inte spika genom bägge.
 
Principen är att panelen spikar man med en spikrad i mitten. Lockläkten spikas också i mitten, och spiken ska gå genom skarven mellan panelbrädorna. Just för att panelbrädorna ska kunna krympa och växa utan att dra ur några spikar.
 
Ola78
andersmc skrev:
Principen är att panelen spikar man med en spikrad i mitten. Lockläkten spikas också i mitten, och spiken ska gå genom skarven mellan panelbrädorna. Just för att panelbrädorna ska kunna krympa och växa utan att dra ur några spikar.
Vad jag förstod vad det väl lockpanel Ts skulle få uppsatt och inte lockläktpanel och då spikas precis som du skriver bottenbrädan i centrum medans lockbrädan spikas med två spik som inte ska gå genom bottenbrädan.
 
Jo, det stämmer. Det var jag som läste slarvigt. Men principen är fortfarande densamma; panelen ska kunna röra sig utan att dra ur spikarna. Så man spikar inte genom båda lagren.
 
Ola78
Ja, där håller jag med dig fullt ut. Skrev det tidigare som svar också, så till Ts säger vi då unisont, ta snickarna i örat och säg till dem: gör om, gör rätt.
 
  • Gilla
para
  • Laddar…
Att dra en spik mitt i underbrädan ser ju inte klokt ut, även om teorin säkert håller. I praktiken så spikas underbrädorna vid kanterna så att skallarna döljs av lockbrädan. Beroende på hur bred locket är så dras en eller två spik i det senare ca 1cm från kanten så den inte kupas, och då går den oftast igenom underbrädan, men det är oundvikligt många gånger då underbrädorna inte sitter med samma avstånd överallt.
Skulle vara intressant att höra om någon haft problem med spik genom lock och underbräda, jag har aldrig haft det.
 
  • Gilla
Liolikas199
  • Laddar…
C
Samma här, lockpanelen på huset har suttit i 5 år nu, inte en spik har rört sig, inte en spricka har uppstått, trots att det är spikat med dubbla spik genom båda lagren i princip överallt.
 
Håller med trådskaparen ! Har samma diskussion.

Nysatt 3v gammal panel satt av hantverkare: 170 underbrädor och 95 lock, avstånd mellan locken varierar mellan 60 - 115 merparten runt 95-100.
Spikat genom lock o bottenbräda överallt.Jag hävdar att detta ej är OK borde enligt mig vara ca: 120 mellan locken och ej spika genom båda men hantverkarn säger sig ha gjort så här alltid.Varför spricker då panelen på minst 10% av brädorna redan efter 3 veckor ?
IMG_3145.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3155.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Surt! Har inga svar men någonstans (i breddled) borde det ju gå en gräns för när man slutar spika lockläkten i mitten. b=45mm är vanligast fattar jag det som och den spikas i mitten i en tunn spalt 5-10mm mellan bottenbrädor.

Men ju bredare lockläkten blir desto större risk borde det vara för att den liksom blir skålformad med bara en spik/skruv i mitten. Funderar själv på att ta 70mm breda istället för 45mm då man kan få en lite större spalt (för luftning) mellan bottenbrädor. Men är lite orolig för sånt.

Och när jag ser dina bilder får man vatten på sin kvarn att det är lätt att göra fel (om dom nu har gjort fel, jag vet inte).

Hos dig spricker både bottenbrädor och läkt, kanske pga att spikarna sitter brevid varandra istället för sick-sack längs brädorna.

Två metoder för lockläktpanel (t.ex. 160x22&45x22):
1. Skruv i mitten av bottenbrädorna (cc1200mm) (eller ingen jag pratat med har gjort så eller säger att det är rätt förutom träguiden). Skruv mitt i läkten mellan bottenbrädor (cc600mm).
2. Snickare jag pratat med: spika eller skruva bottenbrädor varje 600mm men på olika sidor varje gång (längst ut mot kanten), antar att detta är för att det inte ska spricka som du har råkat ur för. Täck spik/skruv med lockläkt som spikas/skruvas varje 600mm i mitten (mellan bottenbrädorna).

Vad är rätt? vet inte. Och sen när locken blir bredare känns det omöjligt nästan (i mitt huvud) att få det bra (även om jag ser massor med hus med lika breda lock som bottenbrädor osv)
 
Redigerat:
Tänkte på en sak till. Droppblecket över fönstren (det finns säkert fler metoder som är ok) men om man läser Utvändiga Träpaneler på (http://www.byggbeskrivningar.se/) ska droppblecket monteras under spikregeln, dina uppe under taket sitter utanpå bottenbrädorna? Eller är det något böjande och trixande där som inte syns på bilderna?
 
Hej baljbalj
De sitter bakom bottenbrädorna trots att det ej ser så ut på kortet.

Däremot tycker jag de är för korta. Sticker endast ut knappt 1 cm från fönsterfodret, hittar ej någon praxis på detta. Men de som de rev ned stack ut 4cm, nu droppar det ju rakt ned på undre bläcket.
IMG_3153.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_3153.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tråkigt at det spruckit så mycket, jag tror det beror på kvaliten snarare än hur man sattit upp panelen. Man borde sållat bort dessa underbrädor redan vid uppsättningen, det är oftast en antydan till spricka redan från början.

Att det droppar på blecket under är irriterande, men det är bara då det är nästintill vindstilla det sker, och tyvärr då det låter mest.
 
Hur fäster man lockstöten (tror den heter det, liggande lock eller lite bredare som ligger under taket och lockläkten liksom skjuts upp mot)?

Måste det ligga en spikregel bakom precis under råsponten och man spikar i mellanrummet mellan bottenbrädor även där eller fäster man den i bottenbrädorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.