Hittade en sida från Telge där det stod att man kan gräva ner el o bredbandsledningar i samma dike som VA-ledningar bara man håller ett avstånd av 60 cm dem emellan..
Så nu har jag en del frågor..
1) Ska el och bredbandsledningar komma upp ur plattan så som VA-ledningar?
2) Hur brett och djupt brukar man göra dike för VA- ledningar?
3) Måste man isolera VA-ledningarna? (Jag tänker om att man gräver ner dem till frostfritt djup, dvs under tjälen, då måste man väl inte isolera mer än de stycken som är ovan frostfritt djup?
4) Om det är så jag tänker, vilket är då billigast? Att gräva om det handlar om en sträcka på 35m eller att isolera den sträckan istället?
5) Räcker det att gräva ner VA-ledningarna till precis under tjälen eller ska man gräva ner ännu djupare? Här i Skåne säger de att tjälen sträcker sig ner 80-100cm..
 
1 Ja det låter förnuftigt. Men dra i ledningarna o i rör minst den bit som går under huset så att det går att byta i framtiden (utanför huset kan man ju gräva).
2 Djup = minst frostfritt, bredd=beror ppå grävskopans bredd
3 Om man ska isolera VA så är det inte rören man isolerar utan marken. Man lägger isolering över rören och relativt brett (bredd beror på förläggningsdjupet) för att hålla kvar markens värme.
4 Troligen billigast att gräva frostfritt.
5 Även i Skåne varierar det frostfria djupet en hel del beroende på var man bygger. Lita inte på "säger de", ta reda på vad som gäller för din ort. Det är inte heller särskilt mkt dyrare att gå ngt djupare!
 
som grävmaskinist skulle jag ha lagt VA på 1.5 meter sen återfyllt så att bredbandet hamnar på 60 cm djup
och du behöver inte gräva bredare än vad VA-ledningen är men det blir ju lite svårt så jag säger som föregående talare en skopbredd
 
Vilka skopbredder brukar användas till sådana schaktningar? Smart att göra distansskillnaden på höjden istället för på bredden :D
 
Mikael_L
AnetteL skrev:
Smart att göra distansskillnaden på höjden istället för på bredden :D
Dumt den dag man måste gräva upp vattenledningen eller avloppet. :)
Vi la la både lite åt sidan och olika djup, så man kan gräva bredvid elledningen, om det skulle behövas.
Glöm inte att fotografera innan ni gräver igen.
Mät även gärna ut mot några riktpunkter och anteckna och lägg i huspärmen, så kan man lättare hitta den nedgrävda skiten sen.
 
Man ska väl dessutom märka ut elkabeln med gulfärgad plastväv några cm ovanför kabeln.
 
Mikael_L
jhenrikj skrev:
Man ska väl dessutom märka ut elkabeln med gulfärgad plastväv några cm ovanför kabeln.
10-30 cm ovanför är lagom.
Elkabelns djup är ett kärt ämne att diskutera, svaren (åsikterna) varierar mellan inga krav (på egen tomtmark) till 60 cm djupt.
En informationsbroschyr vi fick från vattenfall skrev 35 cm.
Men lägger man i samband med VA-schakt är djupet inget problem, kasta ner den 50-60 cm ner så blir det bra.
 
Tänkte inte på att man kanske måste gräva upp någon dag.. men under plattan kan man väl lägga det på höjden? o sen utanför plattan lägga det både i häjdskillnad och breddskillnad..
 
  • Gilla
goran.s
  • Laddar…
Mikael_L
Det är såpass otroligt att det behöver grävas upp under din livstid, så det är knappast någon jätteviktig grej. Och givetvis fixar man det även om det är ovanför varandra också.
Annars skulle aldrig något gå att fixa inne bland gatorna i städerna.

Men å andra sidan är det heller inga större problem att lägga det lite åt sidan när man ändå gjort en rörgrav.

Men där rörgraven går in under huset ska man försöka gräva så smalt som möjligt.
För ogrävd mark är stabilast och bäst, därför vill man gräva så smalt som möjligt.

Elröret går ofta inte in i huset, utan slutar precis vid grunden vid yttervägg, där man tänkt ha fasadmätarskåpet.
 
:D ok.. känns som man har koll på detta med.. men hur gör man med bredbandet då? var brukar det komma upp?
 
behöver man fasadmätarskåp på utsidan nu när det har börjat läsas av via en dator istället?
 
Mikael_L
Du får väl kolla med din elleverantör, men jag misstänker att dom vill ha utvändigt skåp.
Mätaren är fortfarande deras egendom och dom vill nog ha god tillgång till den.
 
AnetteL skrev:
:D ok.. känns som man har koll på detta med.. men hur gör man med bredbandet då? var brukar det komma upp?
Bredbandsskåpet brukar man sätta i närheten av elcentralen inne i huset.
 
Redigerat:
Jag "grävde upp" min elkabel efter att ha bott 2 veckor i huset, inte för att komma åt kabeln givetvis men för att anlägga garageuppfart där kabeln är dragen. Rätt skönt att veta att den var ordentligt utmärkt när grävskopan sattes i backen...
 
AnetteL skrev:
:D ok.. känns som man har koll på detta med.. men hur gör man med bredbandet då? var brukar det komma upp?
Min fiber drog dom in via fasadmätarskåpet och sedan igenom halva huset till vår centralt placerade klädkammare där bredbandsskåpet är infällt i en av väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.