Hej

Vi står i valet och kvalet om vi ska lägga 39120:- på ryggåstak eller inte. Vi har sett 135:an både med och utan "live" men kan ändå inte bestämma oss. :S Vi tänker oss att det kan bli jäkligt krångligt att göra i efterhand. Kanske blir billigare men jag tror att man drar sig för att sätta igång med det.

Sambon tycker att köket känns "lågt i tak" och "mörkt" i förhållande till vardagsrummet med ryggåstak.


Nackdelar?
Fördelar?

/T
 
Ska ni göra det ska ni göra det direkt...jag tror inte det är samma takstolar om man väljer utan så ni får riva ner hela taket om ni tänker göra det i efterhand, kostar nog multum mycket mer än 40 000:-

Jag har ryggåstak i mitt C121 och det är utan tvekan favoritrummet i huset med sin rymd, men det blir också like kallare eftersom det är mer luft som skall värmas upp. Men jag skulle absolut inte vilja vara utan det.
 
Vi stod inför samma val ( har byggt Myresjöhus) men valda bort ryggåstaket och valde istället 2,7 i takhöjd i hela huset ( 1-plan ) och det är bland det bästa vi har gjort. Ger en otrolig rymd och jag saknar inte alls ryggåstak när jag går in i hus som har detta , men smaken är olika...
På köpet fick vi 20 cm högre fönster också = mera ljus
 
Tackar för era synpunkter!

I C135:an är det ju ett brutet ryggåstak, alltså bara halva innertaket. Det känns lite som att det är där skon klämmer för min del.

> jhenrikj , precis som du säger så är det andra takstolar. Jag är inte alls insatt i hur avväxling av takstolar fungerar, men tänkte att det kanske hade varit ett alternativ om man nu skulle göra det i efterhand. Men det kanske inte ens går? Någon som vet?

> Tessan100 Kan tänka mig att det blev toppen! Standard är 2,5m i C135 så vi nöjer oss med det. Tror knappt det går att ändra..

Hmm..dessa "I-landsproblem" :p
 
inspectah44 skrev:
Tackar för era synpunkter!

I C135:an är det ju ett brutet ryggåstak, alltså bara halva innertaket. Det känns lite som att det är där skon klämmer för min del.

> jhenrikj , precis som du säger så är det andra takstolar. Jag är inte alls insatt i hur avväxling av takstolar fungerar, men tänkte att det kanske hade varit ett alternativ om man nu skulle göra det i efterhand. Men det kanske inte ens går? Någon som vet?

> Tessan100 Kan tänka mig att det blev toppen! Standard är 2,5m i C135 så vi nöjer oss med det. Tror knappt det går att ändra..

Hmm..dessa "I-landsproblem" :p
Lösningen heter Classic 140....
 
Vi bor i ett Classic 135 med ryggåstak och det är ett av de val vi är mest nöjda med...

Jag tror att det är lättare att sätta igen ett ryggåstak än ett skapa ett i efterhand...
 
> jhenrikj

Tyvärr lite sent att "byta" husmodell då vi är hyffsat långt i processen. Byggstartmöte om några veckor. Var först inne på C140, men vi gillade inte köket. Annars ett mycket trevligt val. Tackar förövrigt för tipset (i Classic 135-tråden) om totalhöjdskåp i kök. När vi frågade vår säljare om det gick att få blev lät hon rätt tveksam till det, men det gick att få!

>Kalasclas

Instämmer med din sista rad. Jag tror det slutar med att vi tar taket ändå.

Tackar för era inlägg!
 
Låter smart att ta det, det ger en riktigt trevlig rymd, sedan beror det kanske lite på hur man tänkt möblera, vi har matbordet i vardagsrummet och det blir väldigt luftigt och ljust mer ryggåstaket, vi känner inte att det blir trångt och mörkt inne i köksdelen.

Är ni rädda för det så kan jag rekomendera ett ljusare kakel val i ködsdelen, ett mörkt kakel gör nog att det kan kännas mörkt och lite trångt..
 
inspectah44 skrev:
> jhenrikj

Tyvärr lite sent att "byta" husmodell då vi är hyffsat långt i processen. Byggstartmöte om några veckor. Var först inne på C140, men vi gillade inte köket. Annars ett mycket trevligt val. Tackar förövrigt för tipset (i Classic 135-tråden) om totalhöjdskåp i kök. När vi frågade vår säljare om det gick att få blev lät hon rätt tveksam till det, men det gick att få!

>Kalasclas

Instämmer med din sista rad. Jag tror det slutar med att vi tar taket ändå.

Tackar för era inlägg!
Det valet kommer ni att bli nöjda med...så mycket snyggare, dessutom fick man fler skåp över kyl och frys och högskåpet för ugnen
 
Redigerat:
>jhenrikj Jag funderade lite på ditt inlägg om att man "får fler skåp över kyl och frys.." Tror inte det blir någon skillnad över kyl&frys på C135, eftersom takhöjden är 2,5m till skillnad från C140 där kyl&frys står i ryggåstakets högsta del.

Det är ändå lätt värt 5500:- för totalhöjd inkl. takanslutning på 100mm.
 
inspectah44 skrev:
>jhenrikj Jag funderade lite på ditt inlägg om att man "får fler skåp över kyl och frys.." Tror inte det blir någon skillnad över kyl&frys på C135, eftersom takhöjden är 2,5m till skillnad från C140 där kyl&frys står i ryggåstakets högsta del.

Det är ändå lätt värt 5500:- för totalhöjd inkl. takanslutning på 100mm.
Jag menade jämfört med standardlösningen i C135. Med 225 i kökshöjd får man ett skåp över kyl+frys på 40-45cm, med 239höjd får man istället 2 skåp ovanpå varandra på ca 30cm. Samma gäller över inbyggnadsugn+micro.
 
Ahaa! Tack för den infon! Du verkar ha bra koll på LB-Hus. ; )
 
inspectah44 skrev:
Ahaa! Tack för den infon! Du verkar ha bra koll på LB-Hus. ; )
Skulle aldrig lägga 3 miljoner på ett projekt utan att verkligen försöka hålla koll på vad jag får för mina pengar, dessutom hade jag vädligt bra säljare som jag fick massor av information av. Är mycket nöjd med allt utom FLVP, men det är ju inte LB-hus fel att jag fått en pump med massa fabrikationsfel.
 
Vi byggde ett C135 med inflytt i september förra året och vi valde ryggåstak. Det är enorm skillnad om man jämför med andra hus som inte har ryggåstak i vardagsrummet. Det blir en helt annan volym som lätt är värt de knappa 40kkr det kostar.

Det är trots allt en liten kostnad när du ser till hela husprojektet. Även om jag också vände och vred på alla tillägg för att hålla nere toppkostnaderna så är jag väldigt glad att jag valde ryggåstaket. Se det som att du till en rimlig peng slipper få ett vardagsrum som känns som en skokartong ;)

Vad gäller FLVP som nämndes tidigare så uppgraderade vi för 11kkr (inkl. installation) till en Nibe 640P som även innehåller en luftvärmepump. Funkar finfint och vi har ca. 25% lägre förbrukning jämfört med en 360P som är standard.
 
Redigerat:
swebichon skrev:
V
Vad gäller FLVP som nämndes tidigare så uppgraderade vi för 11kkr (inkl. installation) till en Nibe 640P som även innehåller en luftvärmepump. Funkar finfint och vi har ca. 25% lägre förbrukning jämfört med en 360P som är standard.
Nu för tiden är det Nibe F750 som är enda alternativet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.