Ingen hantverkare med F-skatt, kräver svart betalning, = förlust för denne, utan det är alltid en viss grupp kunder som kräver att hantverkaren skall jobba svart, för att dessa skall få det så billigt som möjligt, eller saknar pengar.
 
Glufsglufs skrev:
Det är väl just det som är problemet med det programet.....programformen är ju totalt usel för att hjälpa folk i den verklighet dom lever i, det går ut på att "konfrontera" en fuskbyggare och det görs på ett patetiskt sätt samt att Timell ska få visa sig som en redig good guy och fixar till (med ett inhyrt byggföretag) det som är fel....programformen är inte ett dugg inriktat på att hjälpa till i den bemärkelsen att kunden ska få ut sin rätt mot byggaren utan Timell med Ekdal i släptåg visar upp sig, klämmer ut en snyft snyft historia, visar upp felen plus ett antal andra grejer som inte har med "ärendet" att göra, mjäkar lite med byggaren och visar hur duktiga dom och TV4 är som kan rätta till ett fel. Går man på det där och tror att allt är guld och gröna skogar för de drabbade kunderna efter det så är man grymt naiv.

Det enda raka är att ha ett liknande program med Sverker och Aschberg!
Huvet på spiken! d^_^b
 
Svartjobb borde detta forum ventilera mycket mer. Det här har många aspekter och ännu fler ansikten.

Rent ekonomiskt kan man absolut inte dra likhetstecken mellan svartjobb och förlustaffärer. Det finns nämligen ingen oskriven regel att säljaren måste ge kunden 100 procent av de försnillade skattemedlen. Man gör en deal. I praktiken är det väldigt lätt att säga "Okey, vi tar det utan kvitto så slipper du pröjsa moms". Och ett sådant avtal innebär att säljaren i praktiken förhandlat sig till mer än dubbelt så stor "skattevinst" som sin kund.

Det är tänkbart att sådana här förhandlingar oftare initieras av köpare än säljare. Jag har sett tecken på motsatsen, med den skillnaden att företagare brukar bli som mest kreativa tillsammans med andra företagare. Inte med "mannen på gatan".

Säljarens största risk är inte att göra någon förlustaffär. Största problemet är att svarta pengar snabbt blir väldigt stora och svåra att dölja. Ungefär som att promenera runt med en elefant där andra rastar hunden. Därför måste aktören uppfinna olika slags trovärdiga förklaringar till skattefolket hur "hunden" kunde bli så himla stor. Man måste ”tvätta” de där pengarna. Vilket nästan alltid ger svarta pengar en direkt koppling till organiserad brottslighet.

Köparens risk är egentligen inte heller att förlora på affären ekonomiskt. Åtminstone inte så länge uppdraget går på räls. Men om parterna hamnar i tvist börjar det hända saker. Och det är någonstans här jag TROR att trådfrågan egentligen har sin upprinnelse. Jag får känslan av att trådstartarens pengakuvert inte är säljarens första anbud, utan att detta handlar om någon sorts final på ett havererat samarbete.

Har jag helt fel?
 
billy_baver skrev:
Man måste ”tvätta” de där pengarna. Vilket nästan alltid ger svarta pengar en direkt koppling till organiserad brottslighet.
Bra sätt att göra av med pengar som inte är "skattade" är ju tex att köpa andra oskattade tjänster d^_^b, gå på fin restaurang eller ta en semesterresa. Har man bara normala utgifter i övrigt för boende och mat så finns det ju i Sverige som tur är ingen koll på vad man köper för kontanta medel. Begagnad motorbåt och bensin/diesel till denna tex funkar ju fint att bränna lite extrainkomster på.

Att dra in organiserad brottslighet är ett propagandaverktyg från staten och skattemyndigheten som jag tycker man bör hålla sig god nog att undvika.
 
De hantverkare, som gjorde klippet med svarta pengar, var t ex anställde inom företag som BPA. De sjukskrev sig, snodde materialet på företaget, och på så sätt var ute och tjänade extra. Det gick också åt skogen med det fackägda/sosse företaget, då alla där tycks ha haft fiffel som sitt mål.

För företagaren med F-skatt, är skattesystemet så utformat, att man får dra av kostnaderna mot vinsten. Köper företagaren in en firmabil, så får kostnaderna för denne och drivmedel mm, dras av från vinsten, samma gäller för verktyg, hyra m m . För att kunna göra avdrag för dessa kostnader, vill det till att intäkterna överstiger kostnaderna, annars kan man inte göra avdragen. Skulle denna företagare utföra jobb, för mörka pengar, innebär detta att han minskar sina möjligheter att betala för sina kostnader.
När man nämner för kunder, att momsen kommer till på jobbet, för det inköpta materialet, kan man få till svar, - men det drar du ju av!! När kunder befinner sig på denna låga nivå, att de inte förstår skattesystemet, då blir man trött. Jo det är helt klart att jag som företagare tjänat mycket pengar, så jag har nu börjat öppna lönekuverten från - 60 talet
 
Redigerat:
B
jag lyssnade på några kommunal arbetare. som prata om att dom ville jobba mera svart. för dom hade så dålig lön. då frågade jag. va tror ni eran lön kommer ifrån?(detta va sophämtare)
okej vi betalar en del för sophämtning och tunnan men en stor del kommer från skatter.
betalar vi mer skatt får vi det förhoppnings viss bättre.
varför ska man vi klaga på kommunen när den skär ner? dom sänker ju skatten.
 
byggare henke skrev:
jag lyssnade på några kommunal arbetare. som prata om att dom ville jobba mera svart. för dom hade så dålig lön. då frågade jag. va tror ni eran lön kommer ifrån?(detta va sophämtare)
okej vi betalar en del för sophämtning och tunnan men en stor del kommer från skatter.
betalar vi mer skatt får vi det förhoppnings viss bättre.
varför ska man vi klaga på kommunen när den skär ner? dom sänker ju skatten.
Du saknar kunskaper, om hur det funkar.

När man talar om skatten som du gör, menar man kommunalskatten, på - 50talet låg kommunalskatten på ca 12--13 kronor per intjänad hundralapp. Sedan ökade denna lavinartat, så från -70 talet har vi haft samma kommunalskatt som idag, hur detta nu är möjligt, konstigt också att kommunalskatten är i princip samma i alla landets kommuner, trots dessa är mycket olika, så ligger kommunalskatten på ca 30 kronor. Kommunal-
skatten går inte att höja mer, den har sedan länge passerat smärtgränsen. Numera är det andra skatter och avgifter, som gör det möjligt för samhället att rulla vidare, och naturligtvis den bidragstagande befolkningen.
Ni som bygger nytt, kan roa er med att räkna ut hur mycket av 3 millioners villan som är skatter och andra avgifter....800.000 eller.........detta är pengar, som bl a går till löner, till de som sitter och bestämmer hur mycket ni skall plundras på:wow:
 
B
ville bara visa varför man ska ha vit arbetskraft. all skatt som kommer in är bra. fast man undrar ju hur dom använder skatte pengar.
varför ska t.ex politiker få så mycke pengar?
(eller varför ska fackfolket ha så stor lön?)
 
Glufsglufs skrev:
Aldrig någon som reagerat på att Timell satt en firma i KK men jagar andra som satt firmor i KK???
Att ett företag kan gå dåligt och tvingas i konkurs är en sak. Martin Timells företag gick dåligt, gick i konkurs och lämnade honom personligen med stora skulder som han fick arbeta av länge.

Det finns inget ohederligt eller fult i att spänna bågen och misslyckas.

Att däremot driva en verksamhet som går bra på så sätt att man kan få ut massa pengar ur den personligen, och sedan sätta den i konkurs vid minsta problem, och genast starta nytt för att dra in nya pengar, det är fult mot de som drabbas.

Konkurs är ett bra verktyg när det används korrekt.
 
cem77 skrev: "Att dra in organiserad brottslighet är ett propagandaverktyg från staten och skattemyndigheten som jag tycker man bör hålla sig god nog att undvika"

organiserad brottslighet är inget påhitt. Men vi måste inte nödvändigtvis tala om "olivmaffian". Per definition räcker det med att två företag samarbetar för att matcha varandras påhittade bokföring
.
 
ordain skrev:
Att ett företag kan gå dåligt och tvingas i konkurs är en sak. Martin Timells företag gick dåligt, gick i konkurs och lämnade honom personligen med stora skulder som han fick arbeta av länge.

Det finns inget ohederligt eller fult i att spänna bågen och misslyckas.

Att däremot driva en verksamhet som går bra på så sätt att man kan få ut massa pengar ur den personligen, och sedan sätta den i konkurs vid minsta problem, och genast starta nytt för att dra in nya pengar, det är fult mot de som drabbas.

Konkurs är ett bra verktyg när det används korrekt.
Det jag menar är att en som en gång kört ett företag i KK som sen jagar andra med bland annat deras KK som ett av grunderna hur förbannat dåliga företagare dom är har i vissa fall visat sig vara otroligt patetiskt, ta "gubben" i Umeå förra säsongen, den/de KK han hade gjort var tex ett bonderi som inte gick runt plus några andra företagsförsök som inte bar sig ekonomiskt, det hade ju inget med hans byggföretag att göra. Alltså, varför ta upp saker som inte har med saken dom ska bena ut i programet att göra, jag tycker det visar en oproffesionalism i deras journalistik och en patetisk programform.
Sen har vi ju det här att Timell en gång kastade ur sig i media vad en hantverkare borde kosta, det blev ramaskri bland hantverkare som menade att för det priset kan man inte driva företag.....och det hade ju då Timell visat i o m hans egen konkurs. Liiiite svårt att vara "storebror och good guy" om han skulle visa upp sin egen tidigare skitiga byk, men de som inte vet bryr ju sig inte heller i det "moraliska" utan gottar sig i en programform som egentligen bara vill visa upp hur duktiga Timell och Ekdal är som hittar en fuskbyggare samt låter en byggfirma fixa felen denne har åstakommit.
 
Redigerat:
byggare henke skrev:
ville bara visa varför man ska ha vit arbetskraft. all skatt som kommer in är bra. fast man undrar ju hur dom använder skatte pengar.
varför ska t.ex politiker få så mycke pengar?
(eller varför ska fackfolket ha så stor lön?)
Bra henke, nu är vi på banan igen. Kom och tänka på ett riksdagsbeslut, som moderaterna inte gillade. Det var när sossarna och SD ville spara några 100 millioner, och få ned antalet anställda inom riksdagsförvaltningen. Statsministern var ledsen över bakslaget, och menade att det var ingen vidare julklapp SD hade gett kontorsfolket. OK, men en månad senare kungörs nyheten, om hur många inom den offentliga sektorn, som sitter och porrsurfar på arbetstid. Statsministern kunde nu försöka räkna ut hur många timmar som försvinner under porrsurfandet tid, och hur många personer som egentligen kunde stanna hemma, då de inte är verksamma med arbetsuppgifter under denna tid.de porrsurfar
Man kan väl säga att dessa porrsurfande persone är illojala mot sin arbetsgivare, staten, samma som de svartjobbare man talar om här.
Går det att få rätsida på någonting, egentligen?
 
B
min tanke med inlägg 36. var att skapa någon sorts efter tanke
 
"Det ska va häftigt att betala skatt"

var det någon i 08 området som tyckte, själv ville hon inte. Nu väntar vi bara på att hon får styrelseuppdraget inom Rädda Barnen. Röda Korset, HSB, Riksbyggen eller något annat ställe, där nyckeln till kassalådan, betraktas som allmän egendom
 
A
Jag såg en gång (för länge sedan) en skriftlig offert från en hantverkare (elektriker) där han uppgav två priser, ett vitt pris där man fick kvitto och ett annat pris där jobbet skulle utföras svart. Beställaren hade inte bett honom om att göra något arbete svart och hade inte alls begärt någon "svartoffert". Utan det var denna elektrikers standardförfarande att alltid uppge två offertpriser, ett vitt och ett svart.

Nog för att kunderna efterfrågar att jobb ska utföras svart, men att ingen hantverkare egentligen inte vill utföra svartjobb är bara rent BS! Ett företag som går lite knackigt och har svårt att få in intäkter för att täcka kostnaderna behöver få in vita pengar och kan vara mindre intresserad av svartjobb (samtidigt så är det svårt för ägaren att ta ut en vettig lön om företaget går dåligt och därmed finns intresse av svartbetalt). Men går företaget bra, alla kostnader betalas, ordentlig lön tas ut och alla buffertar och fonderingar fyllda då finns risk att företagarens intresse för att vilja ha svartbetalt ökar för att få ut pengar i handen men slippa betala höga marginalskatter till staten utan att få något i utbyte. Statliga skatten och värnskatten och att det finns tak på sjukpenninggrundande och pensionsgrundande inkomst anser jag är största bovarna till detta beteende.

Elektrikern fick jobbet, vitt.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.