Jag och vår granne har likadana hus byggda på tidigt -90-tal med Bacho luftvärme, dvs till och frånluft. Häromdagen var jag uppe på taket och skottade runt utblåsen för frånluften. De hade nästan snöat över och bara den utblåsta luften höll uppe små gluggar. Grannen undrade vad jag gjorde och när jag tittar på hans hus syns överhuvudtaget inte utblåset.

Det föklarade han med att han stänger av frånluften på vintern för "den drar ju bara ut en massa värme". När jag funderade lite mer på detta undrar jag om inte detta är att be om problem? Innebär inte detta att det bildas övertryck i huset och varm och fuktig luft hittar "fel" vägar ut istället för via frånluftsaggregaten?
 
"ironi på" Jo det är ett utmärkt sätt att befukta väggarna och isolering, om man tycker att fukthalten är lite för låg i dom.:rolleyes: "ironi av"

Skämt åsido, din granne hade nog lite otur när han tänkte där.
det är precis så som du säger att man trycker ut varm och fuktig luft där man absolut inte vill ha den.Har man riktig otur kan du förflytta köldbryggan i väggen så det börjar kondensera inne i väggarna, med tråkiga fuktskador som följd.
 
Hmm, som jag misstänkte alltså. Då återstår frågan hur man "varnar" honom utan att uppfattas som besserwissergrannen. Han har nämligen en förmåga att tyckas veta allt....
 
Du kan ju låta honom vara ovetande, vet och kan han själv är det ju hans problem.
 
Låter idiotiskt. Han kanske menar att han stänger av hela aggregatet. Eller har ni luftvärme?
 
Consensus skrev:
Låter idiotiskt. Han kanske menar att han stänger av hela aggregatet. Eller har ni luftvärme?
Japp, det är luftvärme och jag är GANSKA säker på att han inte fimpat den med de temperaturer vi haft i vinter...:cool:
 
Hehe, OK -- förståeligt.

Ja, utan frånluft så sätter man bostaden under övertryck. Det ökar kraftigt risken för kondensering av inomhusluftens vatten i väggar och tak. Ev ångspärr är inte snortät.

Någon bör kanske informera grannen att hans experimenterande kan kosta storkovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.