Jag har tillverkat 5mm limfog av ask som jag nu ska limma på stegen i min furu trappa. Trappan kommer att demonteras och stegen lossas från trappan. Jag kommer antagligen slipa stegen rena från alla lack innan jag limmar fast limfogen. Nödvändigt?

Nu kan jag inte bestämma mig för vilket lim jag ska använda. Jag hade tänkt vanligt D2 trälim, farsan röstar på PU-lim och Stepkit rekomenderar sättlim. Så vad tror vi?

Bakkant och framkant av massiv ask ska också limmas till stegen. Undersidan kommer att målas vit.
 
Sättlim, PL400.. då det är två olika träslag kommer de röra sig lite olika och PL400 är elastiskt så det kommer inte spricka. . rengör ytan innan, slipa om du ändå ska ta ner stegen och göra så långt
 
PL 400 borde fungerar utmärkt, väldigt starkt och elastiskt. alternativ till detta är Sika flex 298 (ca 219kr /600 ml) Otroligt starkt, används för att limma Teak på båtar, håller det för det så håller det allt.
 
Hmm. Jag gillar egentligen inte sättlim. Hur stor är risken egentligen om jag använder vanligt trälim? Stegen är ju väldigt tunna och liknar mer fanér.
 
Vitlim eller trälim som det i folkmun kalas kräver att båda ytorna är plana och när jag säger plana så menar jag att när man pressar ihop båda bitarna så får det inte vara mellanrum mellan bitarna. Så en planhet på en till ett par tiondelar och att du måste ha bitarna i press med tvingar över hela trappsteget. Vitlim fyller inte ut tomrum om det tex skulle vara en grop i trappan så fastnar inte den nya biten just där.

Så det är inte för inte som stepkit rekommenderar tex sättlim.
Det är viktigt att använda rätt lim för rät applikation
Pu-lim är inte bra i detta fall då det expanderar och har du inte tillräckligt tryck över hela ytan så kan den nya biten expandera så du får en konvex yta.

Så gör du som dom rekommenderar

Jag hade utan tvekan använt tex PL-lim.


Mvh Pär H
 
Precis av de anledningar som Pär nämner ska du inte använda vitlim eller PU-lim. Dessutom bör du undvika PL400, dels för att det innehåller lösningsmedel (vilket avdunstar och därför kan böja asken), dels för att det torkar långsamt, dels för att det (beroende på hur din trappa rör sig) inte är tillräckligt elastiskt.

Används istället Sika T2, ett ms-polymer lim, som inte luktar farligt, bygger, är elastiskt, häftar snabbt (behöver ej sitta i press) och är allmänt lätt att handskas med. Lägga ut i "pyramidformade" strängar, på med din skiva, sen på med en stor och tjock mdf-bit och banka till ett par slag med tex en studsfri slägga. Gå lite överallt så att den sitter. Vid svängda hörn, där du får en stor och bred bit i ytterhörnet kan det vara lämpligt att skruva fast en list i vagnstycket som håller tryck på plansteget under tiden limmet torkar. På raka steg behövs detta inte.

Eftersom dina steg är tunna så rekommenderar jag absolut att du tar bort det gamla limmet för att få en så plan yta som möjligt innan du limmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.