Hej!

Vi är ett par som äntligen ska börja bygga vårt hus. Vi vill bygga lösvirke och har hittat två hus från två olika leverantörer som vi verkligen gillar. Vi har varit i kontakt med en av dem och det verkade inte som de gillade idéen över att vi skulle få köpa ritningarna.
Våra frågor är nu:
Kan vi ta in en egen arkitekt som gör ett mellanting mellan dessa två hus?
Hur mycket måste man ändra på ritningarna för att det inte ska räknas som man har snott dem?

Tacksam för alla svar och tips

M&C
 
Att inspireras av någonting och göra en egen variant är OK. Upphovsrätten skyddar bara verket från kopiering.

Med andra ord, det är helt OK att säga till en arkitekt "Vi vill ha ungefär som det här huset, men med de här bitarna från det här, fast vi vill ha det så här istället här.".
 
är det nån som kan svara på vart gränsen går när det är en snodd ritning för det jag kan tänka mig är att man inte får använda deras detaljritningar så man drar nytta av deras beräkningar mm men ändrar man en liten del så behövs göras nya beräkningar på vissa delar!

Så det behövs väldigt lite förändringar för att det ska behövas räknas om och JAG TROR att behöver man räkna om så är det ens egna ritningar och inte nån annans fast det i det stora hela är lika som nått annat och själv så skulle jag aldrig kopiera ett företags ritningar av två anledningar och den första är att det skulle kunna bli en tvist och det andra är att jag tror inte de dimmentionerat för kundens bästa utan för sin ekonomi och med gränsen till vad som är godkänt på alla plan och jag skulle villa ha ett hus som är redigt byggt där inte husföretaget ska göra maximal vinst
 
9 av 10 hus som byggs idag är inspirerade av ritningar som andra gjort.. så ni kan utan problem använda en hel del av de presentationsritnngar som företagen har och ändra om det ni vill ändra.. upphovsrätten är som sagt väldigt svår att hålla när det gäller hus, minsta ändring innebär att det är ett helt nytt objekt
 
Upphovsrätten kan förvisso vara svår att hävda. Men kan man faktiskt visa att exempelvis en byggnad håller "verkshöjd" blir det nästan lika svårt att planka en ritning.

Alla inser att operan Aniara är ett skyddat verk. Och det håller INTE att åsidosätta kompositörens rättigheter genom att låta orkestern spela falskt ett par takter på slutet ...
 
billy_baver skrev:
Alla inser att operan Aniara är ett skyddat verk. Och det håller INTE att åsidosätta kompositörens rättigheter genom att låta orkestern spela falskt ett par takter på slutet ...
I just det fallet skulle det dessutom vara näst intill omöjligt att upptäcka.
 
Eller som när OA blev tillfrågad varför han inte skrev sitt namn på teckningarna:

"Nej, jag känner igen dom ändå!"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.