Börjat planera för att måla om huset under 2011 och har ett par frågor.


  1. När brukar vara bäst tidpunkt under året att börja måla?
  2. Vilka är faktorerna för att kunna måla tryggt (träets fukt, utetemp etc)?
  3. Vi har idag Alcro täcklasyr som är 15 år och jag gillar ytan (träkäslan) men har förstått att det kanske inte är bästa alternativet idag?
  4. En vän till mig målade med något som nästan ser ut som oljefärg på virket. Riktigt otäckt men kanske är bra hållbarhet?
 
Bästa tid är strax innan midsommar, minst dagg då. Fortsätt att använda Alcros oljefärger, det bästa för att underhålla träet
 
saturnus skrev:
Bästa tid är strax innan midsommar, minst dagg då. Fortsätt att använda Alcros oljefärger, det bästa för att underhålla träet
Jaså den räknas som oljefärg?

Behöver man måla huset två gånger om huset redan är målat med denna färg och man ska behålla nyansen?
 
om det är 15 år sedan huset målades senast, vill det till 2 strykningar, för att uppnå ett gott resultat.. Panelen har under dessa 15 år, sugit åt sig oljan, därför tid att tillföra ny. Tunna första strykningen med terpentin/lacknafta. Jag blir lite undrande, när du frågar om det är oljefärg, då jag förutsatte att den täcklasyr du tidigare använt, var en oljeprodukt. Täcklasyr är en uttunnad oljefärg, med något mer pigment. Vet faktiskt inte, om Alcro har kvar sin täcklasyr. Det är lätt att förväxla dessa oljefärger, med de som har kranvatten som bas, några tillverkare kallar sin vattenlasyr för oljeförstärkt täcklasyr, man har m a o tillfört en del olja i vattenfärgen, för att på så sätt skydda virket från för mycket vatten i färgen. Vem vet, man kanske en dag tar bort vattnet från akrylfärgerna/vatten, och går tillbaka till oljefärger igen.
 
Kapar tråden lite då vi skulle behöva måla om lite hemma oxå. Hur tidigt kan man börja måla om? jag tänker på dygnsmedeltemperatur och så. Blir det skit om man målar om när temperaturen på dagarna ligger på runt 15 grader alltså runt april/maj?

/Samuel
 
Vattenburna färger bör ej användas vid minus grader överhuvudtaget!

Virket ska ligga under 16% fukt. Gärna 10%.
Olje och hybrid färger bör ej utsättas för dagg/fukt under torktiden.

Då får man bäst resultat.
 
altaxis skrev:
Kapar tråden lite då vi skulle behöva måla om lite hemma oxå. Hur tidigt kan man börja måla om? jag tänker på dygnsmedeltemperatur och så. Blir det skit om man målar om när temperaturen på dagarna ligger på runt 15 grader alltså runt april/maj?

/Samuel
Förr gick startskottet för målarna den 2 maj (den 1 maj tågade man runt och skrek slagord, om högre lön, kortare arbetstid, reglerade fika pauser o s v detta var när Socialdemokraterna styrde)

Men om vädret tillåter det, går det bra att måla utomhus i april, men visst, det går ävan att finna en solsida där virket är torrt, i december, men risken då är att det kan frysa till på natten.
Viktigast är, att virket är torrt, en mulen morgon med lite vind, brukar vara bästa förutsättningen för detta, en solig morgon ger mycket dagg.
 
saturnus skrev:
om det är 15 år sedan huset målades senast, vill det till 2 strykningar, för att uppnå ett gott resultat.. Panelen har under dessa 15 år, sugit åt sig oljan, därför tid att tillföra ny. Tunna första strykningen med terpentin/lacknafta. Jag blir lite undrande, när du frågar om det är oljefärg, då jag förutsatte att den täcklasyr du tidigare använt, var en oljeprodukt. Täcklasyr är en uttunnad oljefärg, med något mer pigment. Vet faktiskt inte, om Alcro har kvar sin täcklasyr. Det är lätt att förväxla dessa oljefärger, med de som har kranvatten som bas, några tillverkare kallar sin vattenlasyr för oljeförstärkt täcklasyr, man har m a o tillfört en del olja i vattenfärgen, för att på så sätt skydda virket från för mycket vatten i färgen. Vem vet, man kanske en dag tar bort vattnet från akrylfärgerna/vatten, och går tillbaka till oljefärger igen.
Ser nu att den består av Alkydolja (Alcro Täcklasyr). Vad innebär det för mina alternativ för ny färg?

Ok, så perioden Maj-Juni anses bäst att måla då. Har mätt upp väggyta exkl fönster+dörrar till 135kvm. Två strykningar alltså 270kvm. Har en enplansvilla. Hur lång tid kan detta ta i dagar(så klart beroende av antal personer)?
 
Redigerat:
Gör du det själv utan ställningar bör det taga 80-90 timmar.

Min kompis målade 280 kvm på 80 timmar. Med stege.
 
Bricco skrev:
Ser nu att den består av Alkydolja (Alcro Täcklasyr). Vad innebär det för mina alternativ för ny färg?

Ok, så perioden Maj-Juni anses bäst att måla då. Har mätt upp väggyta exkl fönster+dörrar till 135kvm. Två strykningar alltså 270kvm. Har en enplansvilla. Hur lång tid kan detta ta i dagar(så klart beroende av antal personer)?
Alcro har ett system dom kallar Bestå, som går bra att använda på din fasad, de flesta andra utomhusfärger är vattenlösliga, även deras Täcklasyr.
http://www.alcro.se/Utomhus-Trafasad-Besta_System.aspx?start=1

Tidåtgång för målningen kan du räkna med 2 veckor, eller en 80-90 timmar som Kamilenski nämner, det skall ju rengöras också.
 
Har varit och målat plankor på husfabriken innan uppspikning.
Vilket jobb men gud vad bra det blev.
Hann med att grunda och täckmåla 2000 löpmeter på 90 arbetstimmar med korta pauser för lunch o kaffe.
Då var 1500 lpm 145 fasadplankor. Penselmålade allt och var petnoga.
Använde Jotun färg och vilka mängder det gick åt ! Förbukningen på täckfärgen var helt fel jämfört med specen enligt jotun.
Använde 50 l grund och 60 l Täckfärg Demidekk.
 
B
dawa74 va lite färg du gjorde åt
 
Nja, så lite var det väl inte. Åtgången på grundfärg var väl rätt ok då plankorna var skyddsmålade innnan. Men täckfärgen målade vi ca 5 m2/l att jämföra med jotuns spec på 7-10 m2/l.
 
B
torrstrykning alltså
 
Haft en kille från Colorama här som påstår att kåken måste grundmålas med. Han påstod den inte är det vilket jag tycker verkar konstigt. Den målades senast 1994 med Alcro Täcklasyr (han yrade om att den var linoljebaserad?!)

Är det något man kan kolla själv gällande grundfärgens behov och besluta själv eller ska man lita blint på säljare som vill kränga sina saker? Han verkade i övrigt kunna sin sak men som sagt, han jobbade ju i butiken som vi köper sakerna från..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.