A
Jag har ett IKEA köksbord i typ brunbetsat furu. Jag skulle vilja slipa om det och måla det täckvitt. Måste man göra på något speciellt sätt för att det ska hålla som matbord? Vad använder man för färg till detta? Jag vill inte råka ut för att ta fel typ av färg så att det man ställer på bordet "kladdar fast", att ytan blir ömtålig eller att det blir missfärgat.
 
Om bordet inte utsätts för allt för stora fukt variationer, skulle jag använda 2 komponents polyuretan färg. Slipa noggrant och använd den grund färg som tillverkaren rekomenderar, slipa mellan varje strykning och lägg 3-4 lager slut färg. Detta brode ge ett slitstark och snyggt resultat. Helst skulle man spruta på färgen.
Alternativt går du till din lokala lackerings firma så löser dom det.

Vanlig lackfärg (ej vattenburen) blir också relativt slitstarkt och då slipper du blanda. Dessa färger är dessutom relativt billiga (jmf med 2 komp) Undvik vattenburen lackfärg, den flyter ut sämmre och ger mer lackränder.

Annars så kan du köpa högtrycklaminat och limma på, det skulle kunna bli riktigt snyggt, dessa finns i vit. Limmas med kontakt lim och sen slipar / Fräser man av utstickande material.
 
Thomas_snickare skrev:
Annars så kan du köpa högtrycklaminat och limma på, det skulle kunna bli riktigt snyggt, dessa finns i vit. Limmas med kontakt lim och sen slipar / Fräser man av utstickande material.
Jag skulle vilja ha högtryckslaminat för ett projekt. Var får man tag på det?

Hur löser man kanterna? Det finns kantband att limma på har jag sett, men i skarven mellan överskivan och kanten - blir det verkligen snyggt där? Finns det något trick för att få det snyggt?
 
Hur är polyuretanfärg, gulnar den likt en lacknaftabaserad lackfärg?
 
Det är nog bara vit (lacknafta)lackfärg som gulnar.

Läs varningstexten på polyuretanfärgen, den är lite otäck.

Lämna bort bordet till typ köksluckelackerare.

Protte
 
Ok...bra att veta men är det en otäcking så går den bort ;o)

Använder mig utav vattenburen färg och en bra pensel med bra resultat. Den som krävs är att man är rapp i handen ;o)

Vattenburen färg är kanske dock inte det optimala vid målning av köksborg....
 


Protte
 
A
prototypen skrev:
Det är nog bara vit (lacknafta)lackfärg som gulnar.

Läs varningstexten på polyuretanfärgen, den är lite otäck.

Lämna bort bordet till typ köksluckelackerare.

Protte
IKEA-bord, inte tillräckligt fint för att få nöjet att besöka en köksluckelackerare.
 
Du kan ju komma hit, håller just nu på med inredning i vitt, svart och grått, Care tvåkomponent slitstarkt och av samma typ som IKEA har lackat med.

Protte
 
Jag skulle nog köra med en vattenbaserad golvfärg. Vanliga lackfärger är allt för mjuka.
 
A
prototypen skrev:
Du kan ju komma hit, håller just nu på med inredning i vitt, svart och grått, Care tvåkomponent slitstarkt och av samma typ som IKEA har lackat med.

Protte
Tack för erbjudandet, men målning av köksbordet är fortfarande bara på idéstadiet. Det är inte heller förankrat på högre ort. IKEA-bordet är hyfsat som det är, men det vore skoj att måla om det för att göra något nytt i köket, men bara om det enkelt och hyfsat billigt. Blir det inte enkelt och hyfsat billigt så får det vara kvar som det är, för att så småningom ersättas av ett helt nytt bord när den dagen är kommen.
 
Laminat finns hos dom stora leverantörerna, men dom säljer inte till privatpersoner, så du måste prata med din lokala hanldare och övertyga dom att ta hem det. Om dom inte vet vart så kan du berätta att tex Fredriksson trä har detta.
Kanterna löser man med kantband i samma material. Men det kräver förståss lite nogranhet. Absolut raka kanter (släta, måste inte vara i 90 grader)

Färg som gulnar, nja låter lite som ett problem under 1980 talet, idag är färgerna bättre. Jag pratar inte om några lågpris färger från Jula. Tex 2-komp polyuretan färg från International. Ja du måste använda mask som klara organiska ångor men resultatet blir kvalitet. Men Okej det finns idag vattenbaserade färger som har likvärdiga egenskaper. Men som sagt, inte låpris färger från Jula och Cheapy. (läs min signatur)
 
Thomas_snickare skrev:
Laminat finns hos dom stora leverantörerna, men dom säljer inte till privatpersoner, så du måste prata med din lokala hanldare och övertyga dom att ta hem det. Om dom inte vet vart så kan du berätta att tex Fredriksson trä har detta.
I Arlöv så säljer Fredricsons även till privatpersoner på fredags eftermiddagarna. Jag vet inte hur det är med de andra ställena men har du något inom rimligt avstånd så kan det ju vara lönt att slå en signal och kolla med dem. Adresser och telefonnummer finns längs ned på denna sida: http://www.fredricsons.com/Form.asp?id=419
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.