Kommer inom någorlunda snar framtid bygga nytt kök och kommer behöva lite nya vitvaror. Har sökt men inte fått några riktigt bra svar. Är på jakt efter vitvaror av samma märke(snyggare, men dumt?) så vilka är bra och prisvärda? Är det en bra idé att köpa vitvaror från samma tillverkare eller är de flesta bra på en sak och kassa på en annan?

Har tittat lite på Siemens, Bosch, Samsung och LG.

Vill ha rostfritt och följande maskiner:
1. Induktionsspis
2. Ugn, eventuellt ångugn
3. Micro
4. Diskmaskin
5. Kylskåp
6. Frys, gärna med någon slags isbitar-funktion
7. Fläkt

8. Eventuellt inbyggd automatisk kaffemaskin

Tack för svar :)
 
Miele rakt igenom. Dyrare men "bra och prisvärt" i och med att de i genomsnitt håller i 20 år.

Det positiva med att välja allt i samma märke, är att det dels blir snyggare, mer enhetligt men också smidigare ur garantisynpunkt, då du garanterat vet vart du ska vända dig om något händer :)
 
Själv valde jag Huqvarna på alla saker utom fläkten. Fastnade för deras utseende på kyl/frys:)

Fläkten blev en Thermes pga av rekomendation.

Miele går bort pga av att jag inte vill ha mina vitvaror i 20 år. Dels för att utvecklingen hela tiden går framåt och det största skälet är att då jag har barn så är det lätt att det blir repor och bubblor och det vill jag inte dras med i 20 år utan då bytar jag hellre vitvaror tidigare.

En annan sak jag minns är att det visade sig vid ett test för några år sedan att Miele uppgav fel energiförbrukning på ett kylskåp som därmed var felklassat och då sjönk deras förtroende hos mig iaf.

Så ser min syn på det hela ut:D
 
scar69 skrev:
Själv valde jag Huqvarna på alla saker utom fläkten. Fastnade för deras utseende på kyl/frys:)

Fläkten blev en Thermes pga av rekomendation.

Miele går bort pga av att jag inte vill ha mina vitvaror i 20 år. Dels för att utvecklingen hela tiden går framåt och det största skälet är att då jag har barn så är det lätt att det blir repor och bubblor och det vill jag inte dras med i 20 år utan då bytar jag hellre vitvaror tidigare.

En annan sak jag minns är att det visade sig vid ett test för några år sedan att Miele uppgav fel energiförbrukning på ett kylskåp som därmed var felklassat och då sjönk deras förtroende hos mig iaf.

Så ser min syn på det hela ut:D
Haha jag tycker det är så roligt hur alla klagar "!&%# Mina (sätt in valfritt märke)-vitvaror gick sönder efter 5 år!", men så fort Miele kommer upp, är det tvärtom, då VILL man byta vitvaror efter en omotiverad kort period;)

Du kan ju fortfarande byta dina Miele-produkter efter X år om du vill det, skillnaden är att det inte strular på vägen dit.
 
Jag håller på Bosch/Siemens. Bra kvalitet till rätt pris.
 
Jag klagar inte på Miele men jag VILL inte ha dom. Vill inte ha repiga och bubbliga vitvaror bara för att dom har varit dyra och ska betala sig. Hoppas det inte gjorde ont när jag trampade dig på tårna ;o)

Varför ska man betala betydligt mkt mer för Miele om dom ändå ska ut efter (som du säger) X antal år?

Tex så blir jag inte direkt upphetsad av att tex ha en tvättmaskin på 3,5kg ifrån -95 bara för att det är en Miele. Dålig kapacitet, för långsam centrifug och inte direkt energisnål. Det är som sagt ingen maskin jag skulle vilja ha och varför ska jag då betala 3ggr så mkt om den ska ut efter tex 6-7 år. Jag får 3 maskiner för samma peng som förhoppningsvis har utvecklats för varje gång.

Dom maskiner jag har haft har aldrig gått sönder efter 5 år (Asea-skandia, Elecrolux, Husqvarna, Cylinda)

Du har din tankegång, jag har min....därför funkar marknaden för alla parter....;o)
 
Milkshaken
Egentligen är frågan väldigt dum... Ursäkta TS, men att fråga om vitvaror, är ju som att fråga vilken bil man ska ha...
man får ett olikt svar från var och en.... och alla framhäver dom att just "Deras märke" är bäst.... :)
Men ok.... jag är stor förespråkare för Cylinda....:)
 
Jag förespråkar inte ett visst märke utan talade bara om att jag valde Husqvarna. Det hade lika gärna kunnat bli E-lux, Cylinda osv. Det hade säkert funkat lika bra.:)

Min syn på Miele vidhåller jag men den synen gäller även Husqvarnas maskinpark som är byggd för att hålla upp mot 20 år.( Dom tillverkar också sådana.)

Har även för mig att Miele även tillverkar maskiner i det lägre prissegmentet som inte ska hålla i 20 år och en sådan skulle jag kunna tänka mig :D
 
Tack för svar :).

Jag gillar Miele och har själv en väldigt bra dammsugare men för ett helt set vitvaror så blir det orimligt mycket pengar jämfört med andra alternativ.

Lyssnar gärna på vad fler har för erfarenheter, keep em coming :).
 
S
Jag kör på billigt, snyggt, praktiskt, slit och släng med låg energiförbrukning. Som någon tidigare sade, kidsen repar och gör märken. De sätter sig även på diskmaskinsluckan när den är nere så luckan hänger och trillar ner om man öppnar den. Har haft den i 4-5år och nu åker den på tippen, men den fungerar trots allt. Den var som sagt billig, snygg och trippel A.
 
Inget märke är bäst på allt, om du kan tänka dej att blanda så får du ut mest för pengarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.