Hej, behöver lite experthjälp! Jag håller på och bygger ett rum ovanför vår carport. Huset är byggt 2006. Huset har frånluftsvärmepump och vattenburen golvvärme på nedervåningen och vattenburna elemet på övervåningen. Utgång till rummet är från övervåningen. Utrymmet ovanför carporten är föreberett för ett cirka 20 kvm stort rum, snedtak med ett litet Velux takfönster. Rakt under är vår carport. Det är isolerat neråt med cirka 40 cm isolering idag + att jag skall höja upp golvet med cirka 12 cm till. Det kommer bli 2 st rum, ett kontor/gästrum och en klädkammare. Nu står jag i valet och kvalet mellan vattenburen golvvärme eller vattenburna element. Vad är bäst? Priset gissar jag blir lite mer med golvvärme, men missar jag massa energi på det? Skickar med en skissritning på "rummet".
 
  • vinden.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hallå? Ingen som har en liten kommentar?
 
Du missar ingen energi med golvärme på ovanvåningen..Om du vill tjäna nåt så sänker du innetempen..;)
 
Hörrududu, tagga ner lite.;) Det finns många som bor här på forumnet, men vi hinner inte svara på alla inlägg inom 30 minuter :D

Eftersom du har värmepump så är det klokt att ha så mycket golvvärme som möjligt, det ger dig bättre driftsekonomi. Med mer än 40cm isolering lär du inte ha några nämnvärda energiförluster neråt. Golvvärmen blir dyrare att installera än radiatorer, men det kan samtidigt bli lättare att möblera rummen då du slipper fundera på en radiator som behöver lite utrymme runt sig för att få bra luftcirkulation.
 
Förlåt mexitegel, men det var väl typ ett dygn......men det är klart jag ska tagga ner....:)

Behöver jag sätta en shunt och koppla från elementen på övervåningen eller skall jag försöka dra ett rör till från den befintliga golvvärmen? Det lutar starkt åt golvvärme, frågan är bara om jag skall välja uponor eller LK system. Får väl ta hem en hantverkare också som kan hjälpa till med inkopplingen av systemet.....
 
Ja, jäklar det är ju jag som behöver glasögon! Såg bara klocklagen och tänkte att nu är det en sån där hetsig stockholmare i farten ;):D. Pardon, my fault! :)


Ska du gå från radiatorerna så behöver du en shuntgrupp med cirkulationspump, det slipper om du kommer åt distributionen till den bef. golvvärmen (rör/fördelare). LK eller Upnonor är väl hugget som stucket, jag körde själv på budgetmärke från billigtvvs och det var inga problem att lägga och har funkat än så länge.
 
Det är lugnt. Jo jag skall kolla idag o se hur det ser ut, huset är ju nytt och jag tror till o med att jag har ett "uttag" ledigt i den befintliga delen. Frågan är bara hur krångligt det blir att dra upp röret därifrån.....
Jag skall ju ha två rum, klädkammare och kontor så jag antar att det blir två slingor? Men då måste jag väl sätta en fördelare antar jag? Skall ta dit en värme "nisse". Har kollat på billigtvvs och det är ju inte så dumt heller.
Jag behöver troligen spårade skivor också, behövs det även plåtar i så fall? Kommer ha nån form av parkettgolv över sen.
 
Klart att du skall ha plåtar..blir jämn och fin värme..;)...Vad har du nu för fördelare/shuntgrupp/märke? En kvar säger ru`..:)
 
Ska kolla hemma, kommer inte ihåg.......har en nibe pump, men sen står det still, återkommer mot kvällen
Då blir det plåtar oxå, kostnaden spelar ingen roll.....
 
Om du vill kunna reglera värmen i klädkammaren separat behöver du lägga två slingor annars inte. Det är väl tveksamt om du behöver krångla till det med det...

Har du en port ledig på den befintliga fördelaren och kommer dit någorlunda lättvindigt så blir det bra mycket enklare och billigare än att skaffa fler portar. Antagligen så räknar du inte hem merkostnaden för det med ev. sänkta uppvärmningskostnader för klädkammaren heller.

Om du lägger riktig parkett som är självbärande så är ett billigare alternativ än spårad golvspån att du lägger glespanel med värmeplåtar i och parketten direkt ovanpå det.
 
SÅdär, har kollat nu, har en ledig slinga, det är en Thermotech föredelare som jag har. Spelar det någon roll då att fördelaren sitter på nedervåningen? Skall se hur lätt det är att komma ner dit i helgen. Överväger också om det kanske räcker med en slinga. Har kollat lite på glespanel, men hur lägger jag den, du har inte en liten skiss eller något, eller en bra beskrivning?
 
Inga problem med att ha fördelaren nedvån;)..Helt ok med glespanel...Men om det fick smaka lite mer för enkelheten och bråkandet med slangen mm..Spårat är ju mycket enklare att lägga ..
 
TAck för alla svar, och länkar skall in o läsa lite,

En fråga till PX-21, behöver jag en shunt för att dra upp vattnet om jag ansluter till fördelaren på nedervåningen?
 
Nej ingen x-tra shunt behövs då...!;)
Du har väl en maxtermostat på din pump/shuntgrupp redan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.