Hej,
Jag och min sambo är nyblivna lyckliga ägare till ett gammalt torp med liggande stock till nock som vi har börjat renovera (än så länge bara slitit ut gammalt). Efter att ha sett hur fin stocken är har vi tänkt att vi inte skulle klä in stockarna utan behålla dem synliga på insidan, men stockarna är ju tätade med gammal mossa. Vad sätter man på mossan så den inte kommer ut? En byggarbetare vi frågade föreslog att vi skulle sätta ett lager lack på mossan, men det känns lite konstigt. Är det lin man ska sätta mellan springorna så att mossan hålls på plats? Ev kommer vi sen att måla eller lasera stockarna. Samma byggjobbare sade också att eldragningarna blir dyrare om de inte dras i rör inne i väggen. Stämmer det?

Tacksam för alla råd!
 
Hej och välkommen till forumet.

Härligt med ett gammalt torp. Hoppas ni tänker bevara så mkt som möjligt av det gamla som fungerar.

Det vanliga brukar vara att man drevar med lin, dvs trycker in linisolering i springorna. Ni kan kanske peta bort den mossa som inte ligger bra och ersätta med linet. Det kommer ju synas lite men det hör ju till en timmervägg så det kan man leva med. Att lacka in mossan tycker jag också låter lite avigt. Se bara till att det är vindtätat utefrån så blir det bra.

Det blir mer arbete för elektrikern att klamra elkabel utanpå än att bara dra rören och sen lös kabel i dessa. Men så stor skillnad bör det inte bli tycker jag.

Kör på det ni tror ni helst vill ha, titta inte bara på pengarna. Dessutom sparar ni ju pengar på materialet om ni inte klär in väggarna, så det borde inte totalt sett bli dyrare.
 
Hej,

tack för svaret. Jo jag är nog lite av en ruckelromantiker och vill försöka bevara och återanvända så mycket som möjligt av det gamla så ska testa med linisoleringen. Utifrån är väggarna klädda med vindpapp (tror det heter så) och panel så det borde i alla fall vara relativt vindtätt... Försöker gallra i råden vi får av olika byggarbetare och koncentrerar oss på att grundkonstruktionen är frisk och funktionell så bor vi in oss ett tag. Tänker inte genast riva upp alla gamla trägolv (älskar dem och inget fel på dem!!!) och tilläggsisolera, tänker inte heller riva ner hela farstun för att sen bygga upp den igen genast 0,5 bredare för att få rum med lite mer isolering, hellre på med ett par yllesockor så får vi väl se om det blir för kallt eller inte :)
 
Det låter lite avigt att det skulle bli billigare. Ska elektrikern dra elen i rör måste ju i så fall rören fräsas in i väggarna för att sen dra elen etc. Vi drog en hel del av elen i rör, men då hade vi uppe golven så att det gick snabbt att dra rör.

Apropå mossan kan det kanske vara ett alternativ att klina såten, alltså utrymmet som uppstår mellan två stockar och där mossan sticker fram. Så gjorde man där jag bor, jättefina limfärgsmålade och schablonmålade timmerväggar! Väggen blir lite slätare, men man får ändå stockkänslan. Eller så lever man med mossan. Det gör vi. :)
 
konichiwa girl skrev:
Det låter lite avigt att det skulle bli billigare. Ska elektrikern dra elen i rör måste ju i så fall rören fräsas in i väggarna för att sen dra elen etc. Vi drog en hel del av elen i rör, men då hade vi uppe golven så att det gick snabbt att dra rör.

Apropå mossan kan det kanske vara ett alternativ att klina såten, alltså utrymmet som uppstår mellan två stockar och där mossan sticker fram. Så gjorde man där jag bor, jättefina limfärgsmålade och schablonmålade timmerväggar! Väggen blir lite slätare, men man får ändå stockkänslan. Eller så lever man med mossan. Det gör vi. :)
Det beor ju helt på hur inklädnaden utformas. Reglar man upp 45x45 så får man plats att dra rören i regelverket, då tar det mindre tid än att klammra utanpå. Men ska man fräsa in kanaler i timret och även för dosor så lär det vara det dyraste alternativet, synd på timret också.
 
Jag tror nog alternativet för oss skulle ha varit att regla upp och lägga skivor men det kändes som om det var synd på stockarna att gömma undan dem bakom gipsskivor eller liknande. Nu blir det nog klamring utanpå istället.
 
cederbusch skrev:
Det beor ju helt på hur inklädnaden utformas. Reglar man upp 45x45 så får man plats att dra rören i regelverket, då tar det mindre tid än att klammra utanpå. Men ska man fräsa in kanaler i timret och även för dosor så lär det vara det dyraste alternativet, synd på timret också.
Ja, självklart, men eftersom vi befinner oss i byggnadsvårdsforum förutsatte jag att det inte rörde sig om att regla upp väggarna...
 
Smular mossan då? Mina erfarenheter av husmossa är att den rätt väl sitter där den sitter. Vår smular väldigt lite. Husmossa, till skillnad från de flesta andra mossor, expanderar när den torkar. Det gör att den sitter kvar och tätar bättre än lindrev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.