Hello!

Skall renovera huset. Jordbruksfastighet på landet, alltså inte något planerat område.

Nya avloppstammar, vattenstammar, byta radiatorer mot golvvärme, ta bort en öppenspis till vattenmantlad kamin. Nya fönster, tilläggsisolera, lägga nytt tak... ja, totalrenovering helt enkelt.

Tar även ner bärande väggar, som jag såklart fixar innan man river.

Behövs någon bygganmälan/bygglov för detta? Eller är det bara att köra på?

Jag har inga grannar i närheten. Inga jag kan se iaf. Fågelvägen så finns det ett hus typ 3-400meter. Går inte att se pga av berg.

Jag har egen privat väg, om det spelar någon roll.
 
det är bygglovsplikt om du ändrar en byggnads bärande delar vilket du gör genom att ta ner en bärande vägg, hör efter med din bygglovshandläggare på kommun. .
 
Så det är bara den bärande delen som behöver anmälas?

Medför detta några kostnader?
 
O
tja kostnaden för en bygganmälan tillkommer.
 
Det är mycket på din lista som kan tänkas kräva åtminstone en bygganmälan. Kaminen garanterad, och kanske fönster/isolering/tak. Möjligtvis också ventilation och VA.
 
AnneFi
Du kan ju alltid ringa till kommunen och fråga.
Min bror skulle byta takpannorna till en annan färg. Han bor utanför detaljplanerat område men ringde ändå till kommunen.
kommunen krävde av någon sjuk anledning bygglov och hela takbytet uteblev eftersom kommunen var långsam och hans semester hann passera.
får göra det nästa år istället.
 
Den som bor utanför planlagt område har inte samma krav på sig som de som bor inom stadsplanerat område men det är lite olika beroende på omständigheterna, så ring till bygglovshandläggaren på kommunen och hör dig för. Lycka till med renoveringen!
 
Får väl ringa ett anonymt samtal till kommun och höra rent teoretiskt.

Jag kan inte se varför någon skall veta hur jag renoverar? Det jag gör påverkar ingen än mig själv.

Sen googlade jag bygglov/anmälan. Dom har ganska bra lön dom som tar ut dessa avgifter på kommunen eller. Det blir inget med det helt enkelt.
 
AnneFi
kolla på kommunens hemsida. På vår kommuns hemsida står det vad man behöver bygglov för och för vilka det gäller.
det skulle inte gälla för min bror. svin som vill ha lite extra pengar.
 
sundrik skrev:
Får väl ringa ett anonymt samtal till kommun och höra rent teoretiskt.

Jag kan inte se varför någon skall veta hur jag renoverar? Det jag gör påverkar ingen än mig själv.

Sen googlade jag bygglov/anmälan. Dom har ganska bra lön dom som tar ut dessa avgifter på kommunen eller. Det blir inget med det helt enkelt.
Rör du bärande delar och dimensionerar fel så kan det röra andra än dig.

Rör du VA och det blir fel så kan det röra andra.

Rör du el och det blir fel så kan det definitivt röra andra.

Och jo, dom kommer få reda på det till slut, då får du betala vad det skulle kostat plus en straffavgift.
 
Men de stora straffavgifterna kommer först för den som bygger till många kvadratmeter. Tror knappast TS får straffavgifter större än 10-15 tusen. Och han blir nog inte heller tvungen att återställa byggnaden till det ursprungliga. (Men han bör nog vara extemt säker på att tex elektrisitet och eldstad är gjorda enligt alla föreskrifter...)
 
Ricken skrev:
Rör du bärande delar och dimensionerar fel så kan det röra andra än dig.

Rör du VA och det blir fel så kan det röra andra.

Rör du el och det blir fel så kan det definitivt röra andra.

Och jo, dom kommer få reda på det till slut, då får du betala vad det skulle kostat plus en straffavgift.
Om du trodde att jag själv dimensionerar när jag rör dom bärande delarna, så tror du fel. Har en byggkonstruktör till vän, och även dubbelkollat med en byggfirma. Det är numera överdimensionerat och alla parter var mer än nöjda.

Rör och VA gör en kompis som är rörmokare.

Elen.... ja hur svårt kan det vara. några trådar hit och några dit... ;-) nej då, jag är själv elektriker och väldigt medveten om vad jag gör.


Och ja, dom kanske får reda på det till slut.... vad är preskriptionstiden?
 
sundrik skrev:
Om du trodde att jag själv dimensionerar när jag rör dom bärande delarna, så tror du fel. Har en byggkonstruktör till vän, och även dubbelkollat med en byggfirma. Det är numera överdimensionerat och alla parter var mer än nöjda.

Rör och VA gör en kompis som är rörmokare.

Elen.... ja hur svårt kan det vara. några trådar hit och några dit... ;-) nej då, jag är själv elektriker och väldigt medveten om vad jag gör.


Och ja, dom kanske får reda på det till slut.... vad är preskriptionstiden?
10 år.
 
haavard skrev:
Men han bör nog vara extemt säker på att tex elektrisitet och eldstad är gjorda enligt alla föreskrifter...
Som jag nämnde i inlägg tidigare, så är jag elektriker. Så det är det minsta bekymret.

Kaminen kommer kopplas in av en sådan firma som gör det. Vet ej vad dom kallas. Sen är det ju som vanligt med sotare som besiktar och godkänner skorsten och installationen.
 
Om du tar dit sotaren så kommer han att skicka sitt protokoll till byggnadsnämnden. Då ser dom att du inte gjort bygganmälan på kaminen, och du får straffavgift samt kostnaden för bygganmälan.

Så ska du göra nåt så gör en bygganmälan på kaminen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.