Andreas_Hansson skrev:
Jag har 2000L till min Baxi Innova 30. Det är lagom volym på tanken om man bara lägger i 1 gång och det är vinter.
Lägger du i 2 gånger så fyller du lätt 4000L.

Om du har plats satsa på en större tank och panna. Merkostnaden är inte så mycket och du får ett mycket bättre system
Med en baxi 50kw är 4000L för lite.
4000L borde ju kunna ta emot ett fullt ilägg??
 
Jag eldar varannan dag i snitt, klarar mig 3dagar om det är runt 0grader ute men då är det ca 30-35grader i hela tanken.
Normalt så tänder jag en brasa (har då inte kylt ut hela tanken, kanske 700l som är 70grader) och fyller upp den full, går ut och fyller den full igen efter 3,5-4timmar. då brukar det vara 86 grader i hela tanken.
Det beror på ju lite på uttaget under eldningen oxå hur varm den blir.
Eldar nästan bara björkved.
 
JK2 skrev:
Jag eldar varannan dag i snitt, klarar mig 3dagar om det är runt 0grader ute men då är det ca 30-35grader i hela tanken.
Normalt så tänder jag en brasa (har då inte kylt ut hela tanken, kanske 700l som är 70grader) och fyller upp den full, går ut och fyller den full igen efter 3,5-4timmar. då brukar det vara 86 grader i hela tanken.
Det beror på ju lite på uttaget under eldningen oxå hur varm den blir.
Eldar nästan bara björkved.
hur varmt har du inne då?
 
JK2 skrev:
Jag eldar varannan dag i snitt, klarar mig 3dagar om det är runt 0grader ute men då är det ca 30-35grader i hela tanken.
Normalt så tänder jag en brasa (har då inte kylt ut hela tanken, kanske 700l som är 70grader) och fyller upp den full, går ut och fyller den full igen efter 3,5-4timmar. då brukar det vara 86 grader i hela tanken.
Det beror på ju lite på uttaget under eldningen oxå hur varm den blir.
Eldar nästan bara björkved.
Hur mycket yta värmer du upp?
 
Jag har en baxi 50kW med 6 m3 ack. Värmer 400 kvadrat! Är väldigt nöjd med Baxi
 
Hardley Worthit skrev:
Jag har en baxi 50kW med 6 m3 ack. Värmer 400 kvadrat! Är väldigt nöjd med Baxi
Hur ofta måste du elda?
Vid vilken ack tanks temp börjar du elda?
Hur mycket måste du elda för att värma upp tankarna?
 
Prova lite i den här filen Värmeberäkning

Där kan du prova hur lång tid en viss volym tar att ladda med angiven effekt..
 
koffer skrev:
Hur ofta måste du elda?
Vid vilken ack tanks temp börjar du elda?
Hur mycket måste du elda för att värma upp tankarna?
Jag eldar när jag har tid och lust, inte vid någon speciell temp. När det är -20 blir det ett ilägg/dag. vid -5 var tredje dag typ. Är lite olika. Beror på. Blåser det mycket så får jag elda mer.
 
koffer skrev:
Hur mycket yta värmer du upp?
Jag har 150m2 boyta+ 50m2biyta med element samt 110m2 garage/verkstad med golvvärme. har runt 22-23 grader varmt i bodelen, lite kallare i resten.
Värmde bara garage/verkstad första vintern, eldade en gång i veckan. Det var tider det...

Hardley Worthit: Om du bara eldar ett ilägg per dag (185liter ved som pannan max rymmer) så kan du väl inte utnyttja din stora acctank fullt ut eller missförstod jag dig? Måste ta lite tid att elda upp 6m3 från typ 35grader, tycker det tar nog med tid med 5m3.
 
JK2 skrev:
Jag har 150m2 boyta+ 50m2biyta med element samt 110m2 garage/verkstad med golvvärme. har runt 22-23 grader varmt i bodelen, lite kallare i resten.
Värmde bara garage/verkstad första vintern, eldade en gång i veckan. Det var tider det...

Hardley Worthit: Om du bara eldar ett ilägg per dag (185liter ved som pannan max rymmer) så kan du väl inte utnyttja din stora acctank fullt ut eller missförstod jag dig? Måste ta lite tid att elda upp 6m3 från typ 35grader, tycker det tar nog med tid med 5m3.
Jo men jag eldar inte från typ 35 grader utan ibland från 80 grader för att ha de så fulla som möjligt. Då kan jag resa bort oplanerat ett par dar utan att det blir för kallt i huset. Jag har två 3 kubiks tankar. Men som sagt att elda från 35 grader till 90 är ett par ilägg. För ett tag sedan blev jag vrålförkyld, då var det gott med 6000 liter 90 gradigt vatten. Behövde inte elda på 4 dar. Men sen fick jag elda en hel dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.