Delger lite av mina reflektioner från att ha blivit förstagångsägare av ett hus nu i höstas.

Spenderade sommaren och åkte runt på visningar och kikade på totalt 26 hus. Det blev hus nr 26 som jag köpte alltså. Huset tilltalade mig då det kändes välbyggt och gediget och inte hade samma uppenbara byggfel och konstruktionsfel som övriga av husen jag tittade på. Hittade något enstaka hus innan som jag föll lite extra för, men det gjorde också de övriga budgivarna och huset drog iväg med över en miljon kr över utgångspris.

Nåja, under visningarna så kändes detta hus positivt. Jag var nog den som var mest noggrann av alla spekulanter då jag fotade allt med digitalkamera båda visningarna, dokumenterade alla fel/brister som jag såg var uppenbara och gjorde en kalkyl på allt. Takbyte, dräneringsbehov, nya ytskikt mm. Lusläste även ett protokoll om att huset haft luktproblem i krypgrunden och att Anticimex gjort åtgärder för 130,000 kr (luftavfuktare, rensning av jord, tätning av gluggar, makadam+plast).

Under besiktningen påtalade besiktningsmannen direkt, 0,5m innanför ytterdörren: avvikande lukt.
Lärdom nr1: under visningarna står ofta ytterdörr+fönster öppna, särskilt sommartid och vädrar ut all lukt + att alla spekulanter får luften att cirkulera. Nästa husköp ska jag begära att få en privat visning och kräva att dörrar/fönster hålls stängda.

Besiktningsmannen var dock rätt övertygad om att lukten kom av luktsmittad isolering i krypgrunden. "Bara att byta över en helg med ett par polare o en back bärs". Protokollet från Anticimex pekade på samma sak, om lukt ej försvinner bör isolering bytas/luktsaneras. Gjorde en kalkyl på materialkostnader för under 10 papp + arbetstimmar, prutade på huset och slog till. Det kändes ju bra!

1 månad efter husköpet luktade alla mina kläder mögel. Rejält med mögel. Min egen näsa blev blind 2-3 sekunder efter att jag klivit in i huset, så jag kände inget inomhus - däremot så fort jag tog på mig kläder och satte mig i bilen så kände jag hur illa jag luktade. Precis alla textiler luktsmittade på mindre än 4v.

Körde igång och började byta isolering i krypgrunden (då det torde vara källan trodde jag), men väl under kök och sovrum så upptäckte jag mitt livs största svartmögelhärd i övre golvbjälklaget. 24 timmar senare var hela köket och hela sovrummet rivet, med vägg mellan och golvbjälklag.

Det räknas inte som ett dolt fel eftersom besiktningsmannen skrev "avvikande lukt, vidare utredning behövs göras". Jag väntar fortfarande på besked från försäkringsbolaget då orsaken till svartmöglet och lukten visade sig vara en vattenledningsskarv som stått och droppat dolt i en kökssockel.

Lärdom nr2: lita varken på besiktningsman, mäklare eller säljare om att något avvikande kan vara enkelt att fixa.

Lärdom nr3: Alla hus som luktar avvikande bör man ta sig en rejäl tankeställare inför ett köp. Bara att hitta själva luktkällan kan kosta fläskröv. Är det dessutom t.ex. cuprinolbehandlade syllar som utsatts för hög fukthalt, så kan det vara rejält komplicerat att byta och luktsanera. Dessutom är just "lukt" något som är otroligt diffust och svårlokaliserat. Takbyte, dränering, sprickor i fasad etc är synliga saker, där du med lätthet kan göra en kalkyl och budgetera. Lukt däremot kan vara precis vad sjutton som helst.

Nu gör jag allt jobb själv (bloggar på gladasnickaren.wordpress.com) och sliter dygnet runt för att få tillbaka kök, sovrum, arbetsrum mm. Kostnaderna håller jag nere, men hade jag lejt ut detta arbete så hade det gått på åtskilliga hundratusentals kronor.

Lycka till med era husköp och använd näsan som fan! Godta inte utvädrade visningar enbart...
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Fler borde göra som dig. Upplysa om att köpa ett hus baksida. Många lever tyvärr i drömmarnas värld där allt handlar om att du ska ha det så fint som möjligt för den lägsta kostnaden. Ofta rimmar dessa två saker dåligt. Man får det man betalar för. Är man händig så klarar man av det mesta.
Hoppas du lyckas bra med renoveringen!
 
Ja, jag är livrädd för mögel och unken lukt i hus. Har en näsa som känner det väldigt lätt dessutom, på gott och ont. Har en riskkonstruktion i egna huset med ingjutna reglar.

En gång i höstas när jag gick in genom dörren så stank det mögel. Fick hybris och for runt som en virvelvind nere i källaren och luktade i vartena utrymme. Nej, luktade friskt överallt. Märkligt.... Till slut hittade jag en gammal tennisboll under en soffa som stank avskyvärt, visst är det kul med småbarn? Höll ju på att få hjärtinfarkt på kuppen *S*
 
Stefan_hallsberg skrev:
Fler borde göra som dig. Upplysa om att köpa ett hus baksida. Många lever tyvärr i drömmarnas värld där allt handlar om att du ska ha det så fint som möjligt för den lägsta kostnaden. Ofta rimmar dessa två saker dåligt. Man får det man betalar för. Är man händig så klarar man av det mesta.
Hoppas du lyckas bra med renoveringen!
Ja, specifikt lukt ser jag som ett problem. Ett tak som behöver renoveras "inom kort" kan du leva med, men när kläder börjar lukta så pass mycket att du känner dig lite obekväm med att träffa människor pga att du är omgiven av en udda lukt - då är det mindre kul. Sådant tär rejält på psyket för de människor som normalt är vana vid god hygien och att dofta fräscht/rent och uppfattas som rena/fräscha människor.

Händig är jag egentligen inte alls, men nu tvingas jag bli det. Har gett mig fan på att huset inte ska knäcka mig, utan tvärtom, så det är bara att kavla upp ärmarna, lära sig vad som krävs och köra på.
 
mexitegel skrev:
Ja, jag är livrädd för mögel och unken lukt i hus. Har en näsa som känner det väldigt lätt dessutom, på gott och ont. Har en riskkonstruktion i egna huset med ingjutna reglar.

En gång i höstas när jag gick in genom dörren så stank det mögel. Fick hybris och for runt som en virvelvind nere i källaren och luktade i vartena utrymme. Nej, luktade friskt överallt. Märkligt.... Till slut hittade jag en gammal tennisboll under en soffa som stank avskyvärt, visst är det kul med småbarn? Höll ju på att få hjärtinfarkt på kuppen *S*
Hehe, samma hände mig faktiskt nu för ett tag sedan. Har också blivit lite nojjig och en dag kände jag en distinkt mögellukt i vardagsrummet (där jag har en kokplatta + micro som temporärt "kök" nu). Blev alldeles kallsvettig innan jag upptäckte ett paket korvbröd som jag lyckats gömma för mig själv bakom micron. Innehållet var duktigt grönt. :) .. phew!
 
Jisses, lagt till din blogg över sidor att följa, imponerande! Den enda nackdelen med att läsa hur alla ni fantastiska människor hinner med och allt ni gör är att man får ågren för sitt eget flumtempo... ;)
 
Egentligen är väl inte lärdomen att se huset med stängda dörrar (det är ju inte säkert att du hade upplevt lukten värre då !?). Du besiktigade ju - så lärdomen är kanske snarare att inte lita på att det är ett "billigt och enkelt problem" ? :)

Jag får också panik vid lukter - har haft samma sak som shadowfire - luktade mögel på landet - hittade ett pkt bröd som var mer levande än dött :)
Hade också en fuktskada i mitt förra hus i köket - det började lukta mysko när man slängde sopor. Well - en soppåse luktar ju inte mumma - men efter ett antal bytta soppåsar, en rejäl städning och ändå en mysko lukt så kollade jag -och visst - ett dropp från en vattenledningsanslutning (egentligen kondens som rann ned via kranen/kallvattenledningen) hade trängt in i skåsstommen. Spånskiva + vatten = MÖGEL !

Kostade iaf inte så mkt - fick köpa en ny stomme på ikea (220 kr), en ny bänkskiva (700 kr - och den skulle ändå bytas )och en helgs jobb + lite bättre tätning :)

/K
 
Redigerat:
shadowfire skrev:
Lärdom nr2: lita varken på besiktningsman, mäklare eller säljare om att något avvikande kan vara enkelt att fixa.
Det är lite som med bilar, "AC behöver fyllas, kostar 500kr". Är det enkelt/billigt så är det bara att be att säljaren fixar till det och man själv betalar. Men det brukar de aldrig vara intresserade av..
Enkla billiga grejer är oftast fixade innan försäljning, de svårare låter man vara kvar.
 
Sjadowfire: Vilken slipmaskin är det du skaffat, läste din blogg om din oktoberkväll. Nyfiken på fabrikat.
 
  • Gilla
Ballottola
  • Laddar…
AnneFi
Jag är oerhört glad att jag har en pappa som jobbar (jobbat blev sjukpensionär precis) med syllbyte och mögelsanering.
I hela mitt liv har min pappa kunnat lokalisera var mina vänner haft mögel nästan enbart genom av att lukta på mig när jag kommit hem. MÖGELHUND nr 1!!
när vi tittade på vårt hus (sten) var pappa med och luktade på allt :)
godkänner inte min pappa det så är det inget för mig.
 
MasMats skrev:
Sjadowfire: Vilken slipmaskin är det du skaffat, läste din blogg om din oktoberkväll. Nyfiken på fabrikat.
Du har fått svaret via pm =) .. rekommenderar den varmt som sagt.
 
AnneFi skrev:
Jag är oerhört glad att jag har en pappa som jobbar (jobbat blev sjukpensionär precis) med syllbyte och mögelsanering.
I hela mitt liv har min pappa kunnat lokalisera var mina vänner haft mögel nästan enbart genom av att lukta på mig när jag kommit hem. MÖGELHUND nr 1!!
när vi tittade på vårt hus (sten) var pappa med och luktade på allt :)
godkänner inte min pappa det så är det inget för mig.
Påminn mig om att hyra din pappa nästa gång jag köper hus...
 
Jag hade tur. Frugan är mögelallergiker så hon kände i flera av husen hur det började "täppa till", så då kunde vi i ett tidigt stadium undvika att köpa de husen, men jag håller med TS om att det är svårt vid visningar då allting står öppet och vädrar. I de husen där frugan kände av mögel eller fukt så kände jag inte av nånting.

/Eppu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.