Jag forstsätter att bomba på med frågor:

Jag har en enfas spis typskyltad till total 8400 W. Den är säkrad med en U20A dvärg. Jag har kollat ledningarna, dom är grövre än vanlig 1.5, jag antar att det är 2.5 men har inte mätt. Är det lämpligt att ha en sådan säkring? Ledningen är inte mer än 3 m lång. Huvudsäkringen är på 20A och den kan man knäcka om man kör spisen för fullt tillsammans med diskmaskinen och en del lampor. Men dvärgen har aldrig löst. Förmodligen löser spisen inte dvärgen då det är ganska osannolikt att ugnen och alla plattor samtidigt är igång eftersom dom styrs av termostat.

Jag undrar helt enkelt om det är för högt säkrat för ledningarna, jag trodde 16A var en normal spissäkring.
 
För 20A säkring är standard att ha 4 kvadrat area på ledningen. Det kan mycket väl vara 4 kvadrat du har. Vad får dig att tvivla?
 
hej igen

20 A spissäkring var mycket vanligt i "enfaslägenheter".
Men ofta hade man 25 A huvudsäkring. Kolla att det skall vara 20 A huvudsäkring eftersom 25 A var mycket vanligt. 20 A har blå passdel (bottenkontakt) och 25 A har en gul passdel.

Ledningen fram till spiskontakten skall vara 3 st 4 mm2 ledningar vid 20 A säkring. Däremot är ofta anslutningskabeln mellan spis och vägg 3 G 2,5 mm2

Låt ev. en elektriker kolla om det går att säkra upp huvudsäkringen till 25 A. Det förutsätter att det är 6 mm2 ledning på inkommande i gruppcentralen. Det kräver även att han skickar en ändringsanmälan till elverket samt att du kontaktar bostadrättsföreningen alt hyresvärden .
 
Redigerat:
Alright, jag får mäta ledningarna. Det är 20A huvudsäkring jag skruvat i men jag får öppna och kolla att det stämmer med färgen på passdelen. Jag tvivlar inte på att installationen är korrekt men det är kul att kolla hur det funkar och att det funkar.
 
camelspin skrev:
Alright, jag får mäta ledningarna. Det är 20A huvudsäkring jag skruvat i men jag får öppna och kolla att det stämmer med färgen på passdelen. Jag tvivlar inte på att installationen är korrekt men det är kul att kolla hur det funkar och att det funkar.
Den som bytte kanske bara hade 20 A hemma alt tog den gamla spissäkringen.

4 mm2 betyder inte att den är 4 mm tjock. Det är den totala arean på koppartrådarna.
 
Tobbe_3 skrev:
4 mm2 betyder inte att den är 4 mm tjock. Det är den totala arean på koppartrådarna.
Jag har för mig att det inte är så enkelt - kvadraten är ett mått på ledningsförmågan, vilket innebär att den faktiska snittarean inte behöver vara exakt 4mm2.
Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Den sammanlagda arean av alla kardelar MÅSTE vara minst 4 mm2 för att det ska få kallas 4 mm2.

EK entrådig ledare diametern ska vara 2,25 mm
FK 7 trådig ledare diametern ska vara på varje kardel 0,85 mm

Protte
 
prototypen skrev:
Den sammanlagda arean av alla kardelar MÅSTE vara minst 4 mm2 för att det ska få kallas 4 mm2.

EK entrådig ledare diametern ska vara 2,25 mm
FK 7 trådig ledare diametern ska vara på varje kardel 0,85 mm

Protte
Jag har aldrig sett FK över 2,5 mm2. Den brukade förr vara MK 4, MK6 o.s.v.
Numera verkar det mest vara RK som "kopplar" mot internationell standard med s.k. HAR märkning.
 
Fkkj?
 
R_Strandberg skrev:
Fkkj?

Ok!!

Jag tänkte enledare installationskabel för rörförläggning m.m.
 
Jag har inte jhaft möjlighet att bryta strömmen och öppna och kolla än, men jag återkommer med vad jag hittar.
 
I sverige är arean normalt ett mått på kabelns maximalt tillåtna ledarresistans/km för att uppfylla standarden IEC 228, men det är olika, i Tyskland är brukar arean ange faktiska storleken exempelvis.

Man kan se skillnad då man jämför en gammal och en ny, framför allt på aluminium och lite grövre.. Idag använder man koppar med renhetsgrad på minst 99,9% och aluminium på minst 99,5%.
 
Tjena,

Tobbe, tack för hjälpen med huvudsäkringen. Passdelen är gul så det är precis som du sa, någon har stopat in fel och så har det fortsatt. 25A skall det vara så det kommer nog inte bli så många propp-byten där framöver.

Jag kollade ledningarna till spisen, dom är mångtrådiga men jag kan inte själv avgöra . Jag kom inte åt att mäta på något bra ställe och jag vill inte fippla med centralen och skruva loss ledare ifall det inte blir rätt när jag sätter tillbaka dom så det får vara. Jag kan bara jämföra med stumpen som byglar 0- och PE-skenan, spisledarna är ungefär lika grova om man ser till total diameter, dvs med isoleringen. Jag tror alltså att det är en hyffsat grov ledning till spisen.

Tack för alla svar
 
Du behöver nog inte ligga sömnlös, det var säkert gjort på rätt sätt om det är orginalinstallationen. Lite svårt att se skillnad på 4 och 6 om man inte är van.
 
Slugge skrev:
I sverige är arean normalt ett mått på kabelns maximalt tillåtna ledarresistans/km för att uppfylla standarden IEC 228, men det är olika, i Tyskland är brukar arean ange faktiska storleken exempelvis.

Man kan se skillnad då man jämför en gammal och en ny, framför allt på aluminium och lite grövre.. Idag använder man koppar med renhetsgrad på minst 99,9% och aluminium på minst 99,5%.

Alltid lär man sig nåt nytt

Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.